AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.432

Bästa sträckan på Autobahn för snabb körning?

Sida 2 av 3
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det kan man. Som jag skrev innan så är Rostock mot Berlin bra tills du kommer til A24, där det är 130 begränsning till Berlin.

Kolla dock priserna i mellan Trelleborg också, då Gedser - Rostock ofta är dyr, färjan gammal och platserna trånga med mindre man får plats på lastbilsdäcket.

Du kan ta Trelleborg -> Sassnitz också. Den är nog lite kortare.
Om du ska till Berlin är A20 den absolut bästa vägen. Har kört där två gånger nu i vår och inga vägarbeten alls.

Förra sommaren körde jag till Berlin på väg A24 men där var det då många vägarbeten och också rätt glest mellan frifartssträckorna som när de väl kom var väldigt korta.

A20 har fri fart ändå från Lübeck till den Polska gränsen (Szczecin). 35 mil frifart med bara ytterst korta sträckor 80, 100 och 130 väg.

Tänk dock på att det dessvärre också är väldigt (!!!) glest mellan bensinmackarna. Eftersom du verkar vara ute efter fullgaskörning är tipset att tanka fullt i Lübeck köra max 20 mil och sedan tanka fullt igen.

Mitt andra tips är att köra på pricken lagligt under de få sträckor som är fartbegränsat. För det första är polisen aktiva, för det andra är det vettigt att vila huvudet och återfå maxkoncentration bra och för det tredje är Tyskland enda (?) landet i världen med vettigt satta hastighetsgränser och då känns det respektfullt att följa dem.

Tredje tipset är att liksom i Sverige kan vissa förare i högerfilen byta fil utan att uppfatta att snabbare bilar är påväg om. De flesta kör trots allt runt 130-160 och kommer man då susandes i 270... Om det vid en olycka kan påvisas att omkörande bil kört snabbare än 130 km/h blir den omkörande bilen alltid dömd som skyldig vid en olycka och försäkringsbolagen har till och med rätt att neka ersättning... Så kör om i 130 och sedan full sula :)

Ha så skoj!
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Tack för de goa tipsen Samuel2! Det lutar åt A20! Antingen om vi kör landvägen från Flensburg eller tar färjan antingen till Puttgarden eller Rostock.
Bra tips om mackarna. Man har ju läst att det alltid finns överdrivet många mackar i Tyskland så jag hade lätt missat att tanka annars vid t.ex. halv tank!
Jag vill också minst ha 98 oktan i tanken (steg 1 trim som gillar 98 och uppåt) så där kanske vissa mackar får kryssas bort från listan.

Jag ska köra med huvudet och ta det lugnt vid omkörningar och alltid ha bra marginaler! Har inga planer på att ligga och maxa hela tiden, men det vore kul att närma sig toppfarten vid någon strecka i alla fall :)

Nu återstår att tima in när det är rätt lugn trafik. Lördagkvällar verkar ju vara en hit. I övrigt så verkar det ju vara så tidigt eller sent som möjligt som gäller. Jag antar att det är en hel del trafik på alla vägar där för jobbpendling runt 7-9 på morgonen och 3-6 på kvällen? Precis som i Sverige.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ta utgångspunkt i att det alltid är mycket trafik. Speciellt mycket tung trafik.
Du har förmodligen redan koll på skyltningen men tänk på att en hastighetsskylt med överstruken hastighet betyder att hastighet återgår till standardhastigheten alltså rekommenderad 130 km/h / fri fart (på Autobahn). På landsväg innebär överstruken hastighet eller blank skylt med tre streck 100 km/h.
Transocean
Och skulle man bli tatt av polisen så kräver dom böterna med en gång om man inte är folkbokförd i Tyskland. Åker man däremot förbi en kamera och den blinkar till så kommer det aldrig nåt brev. I Tyskland visar man inte fingern, och man blinkar inte med helljus. Undvik gärna bilister från Holland då dessa kan göra oväntade ting.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Transocean: de där med att det inte kommer något brev efter att man passerat en fartkamera i för hög hastighet stämmer inte. Jag har för egen del fått ett brev för några år sedan...

/J.I
Transocean
Ok, kan hända att dom sänder brev i dag. Jag blev sist fotad 2013. Kom ingenting.
Jag blev fotad i ca 100 (där det var 80 pga byggarbeten) på autobahn sommaren 2015, av en sån där liten kamera, nästan omöjlig att upptäcka om man inte vet var/vad man skall titta efter. Än i dag snart ett år senare så har det inte kommit nån bot, tveksamt att den kommer. Så det är nog "70/70" om boten skickas ut eller ej, men det kan vara som så att man inte skickar ut en bot till utlandet om beloppet är under ett visst värde då det kanske kostar mer att driva in den än vad man får in?
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag blev fotade i 210 km/h där det var 120 km/h (det gick från fri fart till begränsad hastighet 50 m innan kameran var placerad). Än idag (4 år senare) har det inte kommit något brev.

Mvh/ Niclas
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
När ska du åka ner? Om du ska åka närmsta veckorna och dessutom INTE gillar fotboll kan ett tips vara att köra utvald sträcka samtidigt som Tyskland spelar match. Min gissning är att det påverkar mängden bilar. Tyskarna gillar fotboll. Tänk dig en final mellan Tyskland och Frankrike, haha då lär Autobahn stå tom :-)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det roliga med Autobahn är tempoväxlingarna och att man som förare aldrig ska slappna av. Har du dessutom en snabb bil kan du ha riktigt roligt eftersom du snabbt kommer upp i fart.

Att ligga i 200+ längre perioder är inte särskilt roligt, man vänjer sig ganska snabbt vid farten plus att de flesta bilar idag har en toppfart på 200+, det roliga är att kunna utnyttja tillfällen för snabb acceleration och känna att bilen har kapacitet.

Normalt har jag samma medelhastighet på E6 söder om Göteborg som en heldag mellan Kiel och södra Tyskland...

Vägarbetena på Autobahn funkar lite som reality check och fartsänkare, rätt skönt.

Glöm inte gps med live Traffic! Kan bespara dig mycket frustration.

/M

Mina bilar: Länk
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Vi börjar vår semester 4/7 och sedan 4 veckor frammåt. Vi har inget spikat när vi ska åka ner men tänkte nog i början av semestern i alla fall. Så där kanske man kan pricka in tyskland i semifinal och/eller finalen :)
Nej vi är inte alls fotbollsintresserade!

Håller med dig tegel om att det är accelerationerna som är roligt. Vi körde Blekinge-Stockholm tur och retur i helgen på E4:an främst. Det är nästan kul när en lastbil ska köra om en husvagn så man har en anledning att accelerera igen efteråt :) Bara det inte händer hela tiden ;)

Måste söka reda på lite trevliga småorter i Tyskland att besöka också. Nu passade vi t.ex. på att besöka Vadstena på hemvägen igår och kika inom kyrkan där och de små trevliga gatorna vi missade dock att det var vätternrundan för damer eller liknande igår, vilket medförde lite "intressant" körning stundtals i vänsterfilen brevid alla cyklister). Sådant en varm sommardag är riktigt härligt/mysigt!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Agathorn - med den beskrivningen så är min rekommendation att du tar Öresundsbron och sedan kör ner till Gedser. Där är det endast en 2 timmars färjeresa till Rostock och det snabbaste sättet att ta sig till Berlin.

Autobahn 19 mellan Rostock och Berlin är en bra start att öva högfartsträning på. Det är inte så enkelt som det ibland framställs att marscha i 210-220 km/tim under längre etapper. Trafiken här är oftast väldigt snäll och du har sällan andra snabba bilar att kämpa emot. Söndagen är helt ok! Söndagsbilisterna är inte alls lika farliga som en östeuropeisk lastbil som utan att blinka plötsligt lägger sig i vänstra omkörningsfältet. Tro mig.

Om söndagen går det oftast att enkelt köra igenom Berlin och sedan fortsätta på A13 mot Dresden - också en mycket bra Autobahnsträcka. Fortfarande med ganska lagom med trafik.

Områden jag skulle undvika är Frankfurt, Stuttgart, München och Nürnberg. Kommer du över 140 km/h här så... grattis! Räkna med att stå i kö förr eller senare i sydtyskland. Sedan må sträckan mellan München och Salzburg vara en underbar upplevelse i sig. (Och det är den!)

Hamburg-Kiel-Flensburg är också en av mina favoritsträckor - här kan man oftast stå på utan alltför mycket problem. Många är vana att göra det dessutom, vilket gör att trafiken å ena sidan är lite aggressivare än i öst, men man har å andra sidan vana vid höga farter så det brukar flyta på bra.

Därefter kan det vara rätt skönt att glida omkring i "bara" 130 km/h på exakt samma motorväg du nyss låg i 190 på genom Danmark på vägen hem...

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Utöver de gamla vanliga ställena finns det några mindre kända småorter som kan vara värda att besöka, alternativt använda som övernattningsort på väg ner eller hem:
Goslar Länk
Hann. Münden. Länk
Hildesheim Länk
Stade Länk

----
BMW CS/SC #6212
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jättebra tips där Narvselius! Det ser ut som mysiga ställen värda att besöka och inte alltför långt ner i Tyskland heller!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tänk på att en fullastad bil reagerar lite annorlunda än en tom, kanske lämna packning och familj på hotellet och köra lite själv mellan 02:00-03:00 på natten, då det brukar vara lugnt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har bilat i Tyskland, Holland, Danmark, Polen, Tjeckien och Österrike, och den i särklass snabbaste glesaste örningen dessutom på fina vägar var på polska betalmotorvägar.

Vägarna var superfina, dessutom asfalt och inte betong, dessutom var det ganska glest med trafik och helt polisfritt. Sträckan mellan Lodz och Gdansk är särskilt rolig.

Där snittade jag 229 km/h på en sträcka som var 94 km lång. Det var för övrigt på väg hem från en BMW-träff i Wien.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Liten uppdatering:

Vi båda är sugna på att besöka Österrike så det kommer nog bli så. Frun har också släkt i Munchen så vi kommer stanna inom där. Så någon väg vi garanterat kommer ta är vid Grossglockner. Sedan får vi se vad vi mera hittar. Finns ju förmodligen många fina vägar vid alperna!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Låter ju som ganska rolig körning. Ett 1-serie är ju dessutom rolig på alla typer av vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.