AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.433

Bästa sträckan på Autobahn för snabb körning?

Sida 1 av 3
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
I sommar ska jag bege mig ut till Tyskland på en liten roadtrip. Det är första gången jag kommer köra på Autobahn och min tanke är att jag ska se lite vad min bil (steg 1 BMW 135:a) går för.
Jag har inga planer på att krocka eller köra osäkert så min tanke är att vi kör ner på en lördag. Sover över nära infarten till Tyskland och sedan kör större delen på söndagen när det förhoppningsvis är minst trafik? Inte sugen på att köra jättesnabbt i mörkerkörning nämligen.
Har någon som har större erfarenhet av vägarna i Tyskland lite tips på vägar där det är bra förutsättningar för att köra snabbt? Dvs bra asfalt utan spår/gupp osv och gärna där det är lite lugnare trafik. Ifall sådana sträckor finns?
Vi kommer köra in i Tyskland bilvägen från Danmark och vi tar oss till Berlin. Sedan efter det är det inget spikat. Om vi känner för det så kör vi vidare någonstans, förmodligen i Tyskland. Så bra vägar i norra delen av Tyskland mottages tacksamt :) Och gärna andra "autobahntips" :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Söndagar är i regel rätt dåliga för att få ha vänsterfilen för sig själv. Mina tyska bekanta brukar ondgöra sig över söndagsbilister som håller sig kvar i fel fil för länge. Det positiva med söndagar är att den tunga trafiken är obefintlig.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Det var just att undvika lastbilarna som var min tanke med helgerna. Du menar att det är bättre att köra en vardag då om man vill köra i snabbt tempo?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Lördag kväll är helt fantastisk, inga lastbilar i sommar månaderna (förbjudet för de flesta), och resetrafiken börjar tidligt.

A9 söder om Berlin ner mot München är mycket fin med mindre trafik än A7'an. Dock kan A7 vara trevlig runt Frankfurt, där man på kvällarna kan ligga i 200 km/h i innerfilen och vissa tyskar flyger förbi.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Tack för tipsen Sim!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om du kan, så kör du en kväll Tyskland spelar EM-match. Då har du all asfalt för dig själv. Har kört Nice -> Köpenhamn en sådan dag och snittade 135 km/h över 180 mil.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Bra ide Sim :) Dock börjar vår semester 4/7 så det blir ifall de går till semi
Risken är ju uppenbar att de gör det ;)

/Anders
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Körde för ett par år sedan vägen genom Danmark och ner genom Schleswig-Holstein mot Hamburg (A7), en sträcka som ofta har tät trafik. Svängde av mot Bad Segeberg och därifrån körde jag A20 mot Lübeck, som då var relativt nyöppnad (2012). Första gången jag kört dagtid på en Autobahn-sträcka helt fri från trafik, tror jag passerade fyra eller fem bilar längs hela sträckan till avfarten vid Lübeck, så där kändes den fria farten befogad. Kan hända trafikintensiteten på sträckan har ökat sen dess...

/J.I
Transocean
A 95 München- Garmisch Partenkirchen är bra om du skall gasa på lite. Som regel så gäller det att köra nattetid eller grytidigt på morgonen om man skall uppnå bra medelhastighet. Min rekord är 2tim, 45 min från Düsseldorf till Hamburg.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det brukar inte vara några större problem att testa toppfarten på en normal bil oavsett tid på dygnet. Kruxet under sommarmånaderna är alla vägarbeten samt givetvis all annan semestertrafik.

Högsta snitthastigheten brukar inte jag uppnå i Tyskland, utan i Sverige. Högsta topphastigheten brukar då ske i Tyskland :)

Mvh/ Niclas
Transocean
Precis som Heden skriver kan man snitta överraskande bra i Sverige. Vägarbeten, köer etc stör för den fartglada i Tyskland.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jacky Ickx: Intressant! Det är kanske värt att köra A20 istället för A24 till Berlin då ifall jag kör in i Tyskland via Flensburg/Danmark. Och därmed också undvika Hamburg. Alt. köra ner till A24 efter Lubeck (dock lite kortare sträcka och begränsad hastighet innan Berlin på A24).
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
A7'an från Flensburg till Hamburg är inget vidare just nu. Extremt mycket vägarbete och mycket tät trafik.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Sim: Ok, surt. Tänkte att vi tar det hållet för att få lite mer körning och samtidigt undvika färjan till Tyskland. Humm ... Får kanske tänka om. Det sista jag vill ha är asfaltstänk och stenskott från asfaltlagningar osv på bilen. För att inte tala om köer och tät trafik då.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Stämmer in i Sim ´s intryck om A7. Körde den för några veckor sedan under pingsten och även om det är en av de jobbigaste trafikhelgenrna på året i förbundsrepubliken så var det som ett skämt. Det var i princip en enda lång kö från hamburg till flensburg. Även söder om Hamburg på A7 är det världsrekord i vägarbeten så kan du undvika A7 överhuvudtaget just nu så gör det.

Om du kör A95´an måste du köra FRÅN München mot Garmisch då det är väldigt vacker vy mot alperna det hållet. Väldigt kul, böljande väg med som inbjuder till att trycka "plattan i mattan"

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag kollar på tomtom.com där man kan se vägarbeten. Då verkar de ligger söder om neumunster emot hamburg till. Så om man kör flensburg och sedan viker av till neumunster och kör mot Lubeck på A20 så undviker man förhoppningsvis det mesta. Om tomtom.com stämmer dvs. Varning om stillastående trafik dock vid neumunster så det är väl inte optimalt där heller antar jag.
Annars får man väl ta färjan från Danmark trots allt. Det ska väl gå rätt smidigt även utan att boka biljett? Vi har en brobiz för öresundsbron och den ska väl fungera även där vill jag minnas att jag googlat mig till (inte helt lätt detta med brobiz och dess avtal med olika aktörer).
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Förresten: Jobbar de med vägarbeten även om helgerna i Tyskland? Någon som vet?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hur är A1 mot A7 nu? Färre arbeten där?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
A1'an från Hamburg ner mot Münster är bra nu efter de är färdiga med utbyggnaden. Den kan dock vara ganska trafikerat då området är mycket tätbefolkat och det är vägen till Holland/Frankrike etc.

Mina klart bästa erfarenheter är östra Tyskland. Ta evt. båten från Trelleborg till Rostock. Rostock -> Berlin är ofta väldigt lite trafik. A24 runt Berlin lite mera och begränsning hela vägen på mellan 90-130 km/t.

Efter Berlin, särskilt efter Leipzig till Nürnberg sitter man bara och ler i 200+ en fredag/l
lördag kväll.
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Man skulle ju kunna ta färjan Gedser-Rostock och sedan kör vägen norr om Berlin (A20 och A11 in till Berlin). Just sträckan ner till Berlin med autobahnkörning blir inte så lång men kanske lugnare med trafik där då?
Och sedan kan man ju fortsätta lite söderut på utflykter efter ett par nätter i Berlin och sedan hitta någon bra väg hem också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.