|
|
|
|---|---|
| Hej, någon som verkligen vet om det finns eller kommer att finnas BMW Performance power kit 535d 2016. Får olika besked av ÅF hela tiden. | |
| Nope, enligt min återförsäljare finns det inget till 535d. | |
|
Hej Kalle m3 Har för mig att det finns ett PPK för 535i men det skall inte finnas något för 535d. Antagligen är det detta som ÅF missar för vilken BMW återförsäljare förstår sig på skillnaden mellan ett i och ett d, det är ju nästan samma sak:) |
|
Verdi |
Nej det finns inget för 35d-motorn tyvärr. Kollar man på bmw.se så finns det men det är ett fel för det som visas är trimmet för 35i. Finns dock alternativ. BSR har ett som ska ge 381hk. Men jag struntar nog i det. Jämfört med M2:an så är det inte prestandan i sig jag saknar. Det är ljudet, motorkaraktären, styrningen, väghållningen och bromsarna. |
|
Ok, en åf i Malmö säger att det är på gång och andra säger som ni här att det inte finns. |
|
Verdi |
Jo det vore ju fint om det kom. Rappare låda, effektivare bromsar och lite mer bett i motorn skulle inte skada. Kanske går att ordna lite bättre känsla i styrningen mjukvarumässigt också? |
|
Jag "har hört" att det ska fungera om åf köper hem PPK till en -14. Om man sedan skulle råka begå misstaget att montera detta PPK på en -16 så "har jag hört" att det ska fungera utan några problem. Rätt eller fel vet jag inte, man hör ju så mycket... ;-) Enligt min bedömning tror jag inte att det kommer någon ny PPK till Euro6-klassade dieslarna, åtminstone inte under överskådlig tid... (Så vitt jag förstår så år det just Euro6-klassningen som är största anledningen att PPK inte monteras på sådana bilar?) För min egen del är i vart fall en sak säker; för att undvika problem monterar jag inget annat än BMW:s PPK, vare sig under eller efter garantitiden. |
|
|
JAg kollade för ett tag sedan med "min" verkstad ang detta till min 535dx -14 resp motsvarande -16, fick följande svar: "Hej Nej, tyvärr kan jag se att det inte finns för denna bil. Kollade också på motsvarade för 2016, fanns inte till den heller." Så det verkar inte finnas till 14 heller :( |
|
|
530D xD Euro5 (2014 eller tom 2015?) fanns det i vart fall PPK, för en sådan har jag kört en hel del och den fungerade alldeles utmärkt. (Oväntat stor skillnad mot samma bil utan PPK..!). Men i det fallet tror jag att det var en intresserad åf-verkstad med en särskilt uppfinningsrik, engagerad och kompetent person i ansvarig ställning som hade ordnat detta. Så vitt jag förstår så är nya mjukvaran i o m Euro6 (för bl a AdBlue) inte kompatibel med mjukvaru-uppdateringarna som följer med PPK-kitet (?). Det är väl just AdBlue som är den största skillnaden mellan Euro5 och Euro6. Men personligen så är jag rätt övertygad att även Euro6-bilen skulle fungera alldeles utmärkt med exakt samma PPK om man bara kan få PPK mjukvaran att gifta sig med mjukvaran i Euro6-bilen. För en intresserad person som är kompetent inom detta område är det säkerligen inga större problem att lösa detta. Men befintligt PPK-kit (avsedd för Euro5), inklusive dess mjukvara, är inte "plug-and-play"-kompatibel med mjukvaran i en Euro6, åtminstone så vitt jag kan förstå. För den som inte är engagerad och/eller kompetent så är det alltid enklast att säga "nej, det går inte... nej det finns inte..." Man kan ju även fundera på om alla dessa olika firmor (seriösa och mindre seriösa...) med "chip-trimning"/programmering verkligen har hunnit med utvecklingsarbetet och löst detta med Euro6 på rätt sätt..? Men det kommer ju att visa sig för de bilägare som vågar agera testkaniner... |
|
|
Hej. Min bil är modellår 15 och den är Euro6 klassad och jag har PPK installerat direkt från återförsäljaren och det var inga problem. Styrenheten kommer ny från tyskland så den gamla byts helt enkelt ut. Kan tillägga att bilen är rätt rolig att köra när man är på det humöret. 535d har, vad jag vet, aldrig haft någon PPK. |
|
| Ja, det finns PPK till 530d, men tråden handlar om 535d, och till denna finns inte PPK. | |
|
Fick detta svaret av min ÅF för 1 månad sedan. Har inte kommit ut till 535d ännu. De har precis lanserat för 535i/x i april. |
|
|
Ber om ursäkt, jag var inte insatt i att PPK inte har funnits till 35d. Utgick från att det var ungefär samma villkor som för 30d, men det stämmer alltså inte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.