AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.420

Vilket företag skall få äran att optimera min nya 320d F31?

_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Ramlade dit igen, kan inte hålla mig borta från BMW tydligen, blev en så gott som full utrustad 320d xdrive, my2016.

Nu är det nya motorn med 190hk, fick idag veta från bmw-handlaren att det inte kommer släppas något bmw performance trim till denna motor, detta med VAG-skandalen till grund så vågar inte btw-utmana avgasvärdena, förövrigt så är det en aktion på att byta alla egr-ventiler på min modell...

Vem har säkrast programvara?
Vem har mest power/krona?

:)

Jag rekommenderar svenskmotoroptimering smoab.se
Att trimma en bil som har nybilsgaranti är väldigt dumt. Nya BMW-modeller skickar kontinuerligt statusinformation till BMW. Det syns direkt hos BMW om något som har med drivlinan ändras. Var och en gör som de vill, men ha det i åtanke. Skulle något hända med drivlinan (motor, växellåda, etc.) så kommer inte nybilsgarantin att gälla om bilen modifierats.
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
BSR har ju garantier som täcker det som nybilsgarantin inte täcker om man trimmat, har Vtech och smoab något liknande. Hittade inget när jag kollade hemsidorna, vilket iofs borde tyda på att dem inte har några försäkringar.
Att bilen skickar statusår regelbundet till BMW visste jag inte, då blir det ju känsligare.

Det stod i de papper som du ska ha fått med när du köpte bilen. Jag fick ett finstilt papper med villkor kring detta när jag köpte min 1-serie. I det stod det att BMW samlar in teknisk information om bilen.

Här kommer ett utdrag från BMWs villkor för TeleServices. Detta tillval är standard i alla BMW modeller.

"
Med hjälp av “TeleServices”-tjänsten kan BMW säkerställa kundens rörlighet för det aktuella fordonet. Vid behov eller då kunden så begär överförs fordonets tekniska information (t.ex. serviceinformation om slitdelar, fordonsstatusinformation såsom check control-meddelanden, batteristatus, data för att identifiera och lokalisera fordonet i händelse av ett driftstopp) till BMW. I händelse av servicebehov vidarebefordras dessa datauppgifter tillsammans med det namn och den e-postadress som kunden har angett för BMW till ansvarig servicepartner, BMW Mobile Care eller berörd tjänsteleverantör i syfte att kontakta och boka in en tid och uppgifterna sparas till dess att samtliga processer har utförts korrekt. Utöver detta kommer inga ytterligare uppgifter att vidarebefordras till tredje part. Tekniska data ska regelbundet överföras från fordonet till BMW där informationen analyseras och utvärderas i syfte att vidareutveckla BMW:s produkter. Denna procedur kallas ”Teleservice Report”. Uppgifterna i fråga är enbart teknisk, fordonsbaserad information. Andra uppgifter såsom positioneringsinformation ska inte överföras som en del av ”Teleservice Report”. ”TeleService Battery Guard” övervakar kontinuerligt batteriets laddnivå i fordonet. Om batteriets laddnivå sjunker under ett fastställt värde informeras den berörda servicepartnern. Berörd servicepartner kontaktar vid behov därefter kunden för att boka in ett servicetillfälle. Genom att registrera sig på kundportalen BMW ConnectedDrive Customer Portal kan även kunden informeras om låg laddnivå i batteriet via sms, eller när det gäller BMW i via push mail med hjälp av tända sido- eller parkeringsljus.

"
Chris87 snälla sluta snacka skit.
Det finns Max två man på BMW i Sverige som kan gå ut informationen om hur bilen körts. För övriga står det sensorfel när något ser konstigt ut
Tror du bilen använder internet för att rapportera? Nej
Hur vet jag detta? Jag känner mycket väll 1 av de 2.
Och vidare kan inte ens försäkringsbolag/polis begära ut denna information i nuläget...
Rondavouz: Snacka skit? Jag arbetar inom fordonsindustrin med utveckling utav styrenheter. Du skulle bara veta hur mycket information som biltillverkarna samlar in från alla bilar. Att BMW Sverige inte går igenom informationen är fullt förståeligt eftersom det är en avdelning på BMW AG i Tyskland som gör det. Detta gäller idag så gott som alla biltillverkare, inte enbart BMW.
För övrigt sitter det ett SIM-kort i COMBOXen som ger bilen internetuppkoppling. Alla BMW bilar från 2014 och framåt som har SOS-knappen i taket har COMBOX.
När jag bokade service för min 1år gamla BMW hämtade servicerådgivaren information direkt från bilen. Han använde inte min bilnyckel.

Som ett exempel: i USA lämnas intern information från bilen ut vid olyckor till försäkringsbolagen. Vid en krock går det att få reda på allt från g-krafter innan olyckan skedde till vilka hastigheter som rådde, vilken position gaspedalen hade, om bromspedalen trampades ner innan krockkuddarna löstes ut och så vidare. Moderna bilar med kamera som kontrollerar om föraren är allert (driver alert) kan till och med tala om ifall föraren var disträ då olyckan inträffade. Det är helt otroligt hur mycket information som samlas in.

Vet du förresten vad BMW TeleServices är?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.