AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
988

E46 320ia -99. Pang sa det och servon var borta. Vill du ha en reservdelsbil?:p

Ja
12
Jacoboberg
320da Touring -11
Tjenare alla glada.

Var ute och körde min bil i lördags. Den kära bilen min fru och jag precis hade bestämt oss för att behålla trots barn och barnvagn till förmån för att kunna spara lite mera pengar till kontantinsats till ett hus.

Körde 800 m och stannade på macken vid mig för att köpa en kaffe, när jag sedan startade bilen så lät den som om kedjan hade rasat, han inte ens stänga av bilen innan det small som ett pistolskott och servon la helt av. Men då låter plötsligt motorn som den ska. Så kör tillbaka den de 800 m till garaget och ställer den. Ringer syrran som får plocka upp mig i stället.

När jag väl har tid att kolla på bilen (är knappt en glad hobbymeckare) så ser man det uppenbara att bilen står över ett blodbad á la en skräckfilm. Så en massa vätskor hade ju läckt ut, men vi närmre inspektion så verkar det bara ha varit oljan till styrservon. Kylaren som jag trodde fått en smäll var samma volym i som tidigare, inte heller några andra vätskor verkar ha läckt. Men remmen som går mella kylare, vattenpump och generatorn verkar ha hoppat. Och det är olja lite överallt i motorrummet från styrservon.

Nu till the million dollar question, vad fan var det som hände? Är det bara remmen som var dålig som hoppade och då slog ut pumpen som exploderade?
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Någonting i remmens bana är slut och remmen har hoppat och slagit sönder.
Hände på min 540 när servopumpens bultar satt löst. Inget gick sönder dock förutom remmen. Servopumpen är alltså en av delarna remmen driver.
Borde gå att fixa för en rimlig peng.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Remskivorna runt vattenpump och styrservot är delvis (eller helt) gjorda av någon form av hårplast på m54/m52 motorn. Utifrån din beskrivning finns det ingen anledning att tro att det är ett fullständigt motorras. Den röda oljan du ser är servoolja. Lite nya och begagnade delar och bilen kan fortsätta att rulla som vanligt igen.

E
Ja
12
Jacoboberg
320da Touring -11
Stört att det ska vara i plast på en premium bil som BMW, känns inte direkt optimalt. Så med andra ord finns det hopp om bilen bara jag får den till en verkstad? Kommer köpa en ny bil ändå, men då kanske den iaf kan gå som rullande bil och inte reservdelsbil.

Men tappar man verkligen styrservoolja bara av att remmen går?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Pumpen kan ha skurit och gått sönder. Remmen kan ha hoppat då pumpen kärvade och gick tungt.

///BMW - Was sonst!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Känn på hjulet på pumpen!
Går det trögt eller sitter fast?
Som sagt, sätt dit en begagnad pump (ellrr beställ en från Tyskland).

Eftersom plasthjulen inte går sönder är det väl ett alldeles utmärkt materialval (billigt och lätt), det finns också väldigt många olika sorters plast.

Den rätta servooljan på en svensk bil är för övrigt grön! Fel olja?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.