AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.489

Beställa en bil utan Navi, Connected Drive och d y l?

Sida 1 av 2
Transocean
Blir det liksom helt fel? Tänkte klara mig med Metallic, Dakotaskinn, M-paket och Lounge-paket. Min E90 har stora navin, har brukt den kanske 3-4 gånger under två år med dåliga resultat :-). Google Maps är 10 gånger bättre och alltid i fickan. Och nästa ägare intresserar mig inte ett dugg.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Då har du väl besvarat din egna fråga lite grann ;-)

Om det inte är något du använder och värdet för nästa ägare inget som du sedan värdesätter heller så.. Känns din frågeställning redan där besvarad?

Jag tror att du klarar dig fint utan navin i ex vis en 20d, men om vi snackar 30d/35d etc så bör väl det finnas med för att förenkla försäljningen åtminstone. 20 000-30 000 kr eller vad det rör sig om är inte lika mycket i dom nivåerna. Eller iaf kanske inte helt avgörande för ditt köp? Men det kan vara det för nästa person!
Du ska köpa det du vill ha. Att betala extra för något som nästa köpare kan tänkas vilja ha är i mitt perspektiv bortkastade pengar.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Personligen betalar jag inget extra för navi vid begagnatköp. Det beror dels på att mitt behov är ungefär som ditt. Men framförallt på att navin efter några år blir "omordern" vilket gör att man helt plötsligt är ute i skogen och kör t.ex. mellan Jönköping och Borås. Själv använder jag plattan. Mycket smidigare och alltid uppdaterad.

I övrigt tycker jag din spec är väldigt bra ur ett begagnat försäljnings perspektiv.

E
Beror som sagt helt på vilken bil du ska köpa. Köper du en ny så får du en 2017 och de har Apple CarPlay, vilket innebär att du kan använda Google Maps från din telefon.

Detta kommer inledningsvis inte funka på den lilla skärmen.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Var det inte på F30/31 som man skulle få kartuppdateringar-over-the-air i tre år, för att sedan säkerligen få prenumerera om man vill fortsätta med kartuppdateringar? Har du bränslevärmare kanske du vill kunna styra den via mobilen, isf behöver du Connected Drive och något mer.
Men som sagt, köp den bil DU vill ha, inte den som nästa ägare KANSKE vill ha.
Verdi
Skulle ha väldigt svårt att köpa en bil utan navi. Det känns fattigt och fel helt enkelt. Använder navi lite då och då även om jag säkert hade klarat mig utan. Om jag är i en främmande stad och ska hem t ex. Bara för att få den bästa vägen ut ur stan.

Visst kan du säkert använda mobilen men då ska du ha en ful jäkla hållare nånstans också.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Nu när var och varannan BMW blir tömd på ratt och skärm av ljusskygga idioter så är det frågan om man vågar ha navi i bilen. Kräver lite riskmedvetenhet vart man parkerar bilen.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Vilken motor ska du ha? Som tidigare sagts är det inte samma krav på att ha navi i de mindre motorerna som i de större.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oavsett motor kommer det vara en ekonomisk förlust att köpa den här extrautrustningen. Den som påstår annat kan omöjligen ha klarat grundskolematten. Andrahandsvärdet på extrautrustningen måste vara 100% plus kapitalkostnad för att inte vara ytterligare en förlust. Det är den inte.

Vill du ha navi och annat? Köp det. Njut av den. Men låt dig inte luras av några kvasiekonomiska argument.

-------
//Lövet
Verdi
Du är som en trasig lp-skiva Lövet. Samma tjat om och om igen.

Det finns en annan parameter vid försäljning av bilar också och det är försäljningstid. Har du en 535d eller nåt annat som har standardsäten i tyg, bussratten och saknar all lyxkänsla så kan du säkert hitta nån gubbe som inte bryr sig och köper ändå. Men hur många såna gubbar finns det? Och då ska du råka träffa precis rätt i tid när en sån gubbe ska byta bil...

Ofta är det ju så att vi har en personlig önskelista när vi kollar efter bilar. Min är ganska lång. Andras listor kanske är kortare. Vissa saker jag kan kompromissa med, andra inte.

Det gäller att försöka hitta en tillräckligt bred grupp av köpare så att man blir av med bilen på rimlig tid. Har du en 520dT eller 320dT så är det inga problem oavsett utrustning. Där finns gott om spekulanter av alla sorter. Men ska du sälja en 535d Sedan så är antalet spekulanter ganska få till att börja med. Och tar du då bort de som vill ha navi, skinn och lite lyx så är det inte många kvar.

Dragkrok är en annan sån där grej som jag tycker man ska ta med tanke på försäljningstiden. Det fördubblar säkert antalet spekulanter på just din bil. Du kanske inte får igen pengarna men du får bilen såld bra mycket snabbare vilket för många är nog så viktigt.

Om vi nu inte snackar om att byta in bilen till handlaren som många också gör. Då är man lurad med mycket utrustning, det håller jag med om.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Både Verdi och lövet har rätt, även om jag håller med Verdi om att lövet kan låta som en trasig LP-skiva ibland. Rent ekonomiskt är det väl inde flesta fall en usel idé att köpa en bil överhuvudtaget, men har man väl kommit förbi det faktumet så är det en hel del emotionella handlingar som sätts i spel. På en vanlig 320d förväntas en viss utrustningsnivå för att bilen ska bli attraktiv, för en 535d en annan. Voss utrustning höjer bilens restvärde i procent, men därmed inte sagt att utrustningen är värd 100% av nypriset. Dragkrok på x-modellerna ger nog 100% tillbaka på begagnatmarknaden.

Din spec ser bra ut och är du själv nöjd så skulle jag inte fundera vidare på nav etc.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kom med riktiga belagda argument Verdi istället för kvasiargument om "mer lättsåld" och "snabbare försäljning". LP skiva eller ej så har du inte mycket att komma med här. Du är bättre på matte innerst inne men det känns ofta som du argumenterar allra starkast för den utrustningslista som råkar finnas på den bil du har på uppfarten för tillfället. Är den snikutrustad är det det som gäller, är den välutrustad så är det det som gäller.

Om den mikroskopiskt sannolika händelse skulle inträffa att man hittar två identiska bilar där den enda skillnaden är Navi och Connected Drive, tro du då på fullt allvar att du skulle få ~25.000kr extra för den med Navi och Connected drive när den är 3 år gammal? Nej du får kanske 5 tusen extra om ens det. Alltså har du tappat 25k till ingen nytta. Om du har en "normalutrustad" för 170.000 och en "välutrustad" för 200.000kr kommer den normalutrustade att säljas först. Inte tvärtom. Naturligtvis kommer den välutrustade sälja snabbare om den är prissatt för 175.000 men då har du ju tappat ytterligare 25.000kr. Du får aldrig ihop detta med ekonomiska termer.

-------
//Lövet
Verdi
Jag har haft välutrustade bilar i fem år i rad nu så du måste blanda ihop mig ned nån annan.

Jag utgår bara från mig själv. För mig är snikutrustade bilar iskalla.
Transocean
Tja igen! Ja, ni undrar vilken motor jag skall ha? En 330e har jag tänkt mig, bilen är minst sagt intressant. Drivlinan är kul. Dessutom är det tre ting som jag gillar på den bilen: Den kommer inte som kombi. Krok kan inte monteras. Endast bakhjulsdrift. Navi och Connected Drive kan jag leva utan. Apropå stölder; jag har kanske missförstått det hela men om tjuvarna hackar sig in i Connected Drive systemet, får dom veta direkt var potentialla objekt står parkerad? Återstår att förhandla bättre rabatt på bilen, vill ha minst 10%, så jag får ta kontakt med olika förhandlare i hela Norge och så får dom dansa Limbo:-) Har störst tro på Stavanger där arbetslösheten exploderat och bostadspriserna faller p g a oljeprisfallet.
Transocean
Och Mineralvit skall den vara. Och ingen Shadowline trots M-paket :-)
330e går väl inte att köpa utan navi...?! Välj "BMW edrive package" som är gratis så ingår navi pro, aktiv fartpilot, model sport, ledstrålkastar mm.
Ett synnerligen prisvärt paket! :D
Transocean
@ml99:

Det är olika paket i Sverige och Norge. Jag kommer att köpa en norsk bil. Någon edrive-package känner jag inte till. Nybilssälgaren hos Bavaria sa att Navi är extra. "Skämtar du" sa jag men han menade att det var extrautrustning. Sen fortsatte han att jag skulle kryssa för Connected Drive även om jag hopper över Navin???? Och att utan navi får jag en mindre skärm? Ok, det måste tilläggas att jag fick en känsla att han inte helt visste vad han höll på med...LOL
Aha, där ser man. Jo, det är väl lite si och så med kunskapen hos bmw-säljarna.
Transocean
Dubbelkollade nyss på konfiguratorn, inget e-drivepaket i Norge.
Transocean
Dessutom är extras svindyrt i Norge. M-paket kostar 33 900 i Sverige och 48 000 i Norge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.