AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.671

VARNING för Gjensidige!

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tänkte dela med er av lite erfarenhet från Gjensidige. Allt började med att jag hittade billigaste försäkring till min då nyköpta bil. Och genom pricerunner hittade Gjensidige.se. Det blev typ 350kr i månad för helförsäkr. Bra, jag är nöjd så länge det inte händer något. Om ett halvt år får jag en dörruppslag av en utländskt fordon på en COOP parkering, zigenarjävel accepterar att han orsakade skadan och visar en massa papper från hans försäkring som jag gör bilder på och sedan skickar till Gjensidige. Jag får ett svar från försäkrbolaget att det kan ta upp till ett halvt år att lösa det här ärendet då dom ska i kontakt med utländsk försäkringsbolag samt lovar att det ser ljust för min del. Det går ett år och jag fortfarande inte får något svar så jag ringer själv och frågar om vad är det som dröjer och då talar dom om för mig att min handläggare som har haft det här ärendet gick på mamma ledighet och att de inte visste hur långt hon hann med mitt ärende. Till slut får jag ett svar att en ny handläggare ska ta tag i det. Om ytterligare ett halvt år får jag ett svar att dom går med på att fixa skadan men då ska jag betala självrisken. Under den tidpunkt så har jag redan bytt dörren på rostgaranti.

Nästa grej är att jag brukar ställa av min bil under vinter och då ändras försäkringen till avställningsförsäkring. Sedan på våren när jag ställer på bilen så får jag en helt ny summa för samma försäkringsperiod. Typ 1500 mer per år. Jag ringer och talar om att det inte går ihop det här. Dom såklart ber om ursäkt och ändrar allt. Ok, vad bra tänkte jag. Nästa månad så drar de av utan att inget är ändrat. Jag ringer och väntar i timmar för att komma fram, låter upprörd så de ändrar rätt den här gången.

Nästa år precis samma sak igen.... Orkar!!!
Efter fyra år så tröttnar jag på den här försäkringen och bestämmer mig att byta till ett annat som kanske är dyrare. Kollar på pricerunner igen och Gjensidige är helt plötsligt en av dom dyraste. Fick till och med offert från BMW original för typ 400 kr då jag idag betalar runt 600 på Gjensidige.

Bra, jag ringer i slutet av perioden till Gjensidige och talar om att jag vill byta till ett annat försäkring. Inga problem, vi ta bort den från våran register så fort du tecknar till ett annat försäkring, svarar de på kundtjänsten.

Jag tecknar nytt försäkring och tror att allting är tipptopp. Nästa månad så drar de pengar både från det nya och det gamla försäkringen.

Jag ringer igen och frågar varför de drar pengar när jag har redan sagt upp mig. De svarar att ingen uppsägning kunde ses i deras databas och att försäkringsperiod har redan övergått i en ny period och att jag måste typ vänta i ett år till.

Jag exploderar i telefon och ber att få prata med någon av deras chefer, efter en stund så svarar någon från kundtjänsten att dom kan gå med på att säga upp försäkringen och att jag inte behöver oroa mig för något.

Jaa, spännande om de kommer att dra av pengar nästa månad och sedan låssas som ingenting har hänt.

AKTA ER FÖR GJENSIDIGE!
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Nu har jag inte riktigt samma problem som du har haft men hade Soild Försäkringar på min 320D -10. En dag så trillade ner ett informationsbrev från Soild att Gjensidige skulle ta över deras bilförsäkringar och plötsligt trillade ner en lapp i lådan men en kraftig prisökning på min premie. Nu minns jag inte vad beloppet låg på men började ringa runt till olika bolag. Hamnade tillslut hos Motormännen och fick ett pris på ca 600:-/mån. Jag har min bil försäkrad på 3.000-3500 mil/året, djurkollision och hyrbils tillägg. Motormännen informerade dock att deras försäkringar går genom Gjensidige men än så länge har det rullat på bra.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
försäkrningabolag ska man välja efter hur bra de är när pengarna ska gå från dem till dig. inte vilket som är billigast.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Precis, jag väljer aldrig det billigaste utan istället de jag är nöjda med. Burkar bli If eller Länsförsäkringar.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Kan dela lite av mina erfarenheter. Farsan hade Folksam på sin 745i. Bilen brann upp och jag ringde dem.

Det löste sig på ca 1 minut utan att överdriva. Dem gav mig en försäkringsnr som jag kunde använda för att få reducerat pris på hyrbil sedan skickade dem en bärgare. Bilen blev sanerad, nylackerad och fick nya rutor runt om.

Allt som behövde var 1 telefonsamtal, resten löste dem! kändes overkligt enkelt.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det var väl snabbt fixat 😃
Har aldrig hört att man återställer brända bilar, det var något nytt för mig.
Skulle inte vilja ha ett försäkringsbolag som lackar om och ger mig tillbaka min bil efter den brunnit UPP?! :D
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har själv haft Gjensidige på tre bilar, varav jag fick en ganska stor skada (40 000 ca pga snöskottning från tak) som de skötte väldigt smidigt och kostnadsfritt, jag behövde inte ens lägga ut för någon självrisk eftersom de ändå återkrävde det av fastighetsägaren,
Jag har aldrig haft Gjensidige men skulle nog aldrig ha dom heller. Varken folkskam eller dinaförsäkringar. Mitt tips till er är Trygghansa :)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är inte den här tråden redigerad, för jag vill minnas att det första inlägget var betydligt kortare först?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Ursäkta sen svar!

Formulerade lite dåligt. Bilen stod i ett garage och en bil brann upp i garaget och farsan bil fick sotskador av röken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.