|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga! Hoppas jag kan få lite hjälp med mitt problem. Min 330 har då och då den senaste tiden ibland gått på 5 cylindrar. Oftast när jag tryckt på lite på gasen. Ett par gånger redan när jag startar bilen. Startar jag om bilen så funkar den oftast normalt på en gång igen. Sen kan det gå flera dagar innan problemet kommer åter. Var till min lokala mekaniker som gjorde en diagnos och fick fram larmet 'Synkronisering kamaxel till KW. Signal utanför området' Han trodde det kunde vara nått med hydraulelement eller kamaxelkedja/kamaxelgivare, men han va osäker... Någon som har erfarenhet av detta problem och vad som kan behöva åtgärdas? Mvh Stefan | |
|
Är detta inte ett klassiskt fall av en dålig kamaxelgivare? Dåligt inläst på motorn ifråga men på äldre motorer är det väldigt vanligt att de ger upp. Vad heter motorn? Sa felkoden vilken givare som gav fel värden? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja det kanske är den som strular. Nej det enda felkoden visade var det som jag skrev. Plus 2A99.. Motorn är en N52. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag bedömer att det är ett Vanos-problem. Uppenbarligen ett timing-fel där han inte vet exakt var minst en kamaxel står. 2A99 indikerar väl avgaskam (2A98 insug) så min gissning är dålig Vanos-solenoid, och det är väl den undre/nedre av dem för just avgassidan. Bör vara rätt lätt att byta. Anders |
| Tveksamt att Vanos kan förställa kammen så mycket att bilen går på 5 cylindrar väl? Orkeslös, absolut, men ren gång, väl? | |
| Tack för alla tips men jag får nog åka in till BMW och be dom göra en grundlig koll! | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Ja det är möjligt Dawwe. På mer än ett ställe har jag läst mig till nu att symptomen/koden kan uppstå om inte så av Vanos, så av i värre case av slitna kamaxellagringar. Otillräcklig smörjning när lagren slits ned som tydligen kan trigga detta. Hmm.. Mja, det for nog bli BMW för zteine. Hör av dig med vad de återkommer med är du snäll! P.S en tråd i ämnet Länk /A. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.