AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Rörigt med nycklatna

Har en nyinköpt 318ti från -97 med diverse spännande brister jag så sakta börjar reda ut. En sak av alla är nycklarna.

1. Jag har ingen fjärr så jag kan öppna på distans men bilen har centrallås. Är detta lösbart?

Jag har en nyckel som jag kan öppna förardörren med men sen snurrar bara i tändningslåsett.

Jag har en nyckel som går att starta med men inte öppna bilen med.

Jag har en nyckel jag kan öppna bilen med och dra på tändningen men startmotor går aldrig igång med dennatt nyckeln.

Som sagt lite rörigt. Jag kan tillägga att när jag slog en diagnos på bilen hade jag en felkod på EWS men jag har inte här och nu mer utförligt vad det handlade om.

Så vad gör man för att få en eller två nycklar som funkar till dörr/tändning samt helst en fungerande fjärr och allt utan att bli ruinerad?

Johan S
Nordschleife 8.15
ma
90
marauder
325da -08
Billigaste lösningen är nog att sälja bilen & köpa en likadan där allt fungerar.
Äsch om inget krånglar är det ju inte skoj längre...

Johan S
Nordschleife 8.15
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Misstänker att bilen inte har larm, då du saknar fjärrkontroll.

Genom att montera larm kan du öppna via larmfjärren (om larmet kopplas in på rätt sätt).

Låscylindrar går att byta - skall dock "kodas" efter befintlig nyckel.

Lite osäker på hur det är på en 97:a utan fjärrkontroll, men det bör finnas ett uppladdningsbart batteri i nyckeln som laddas när den sitter i tändningslåset med tänd-läget påslaget. Prova att ladda upp den.
Vissa hävdar att det går att ladda den typen av nycklar med laddstationen till en elektrisk tandborste, men jag har inte grävt i det - kanske går att googla!?

Kan också vara så att den felande nyckeln är deaktiverad i bilens dator (t ex. efter att den har förkommit och deaktivering skett mht. stöldrisk, och att den sedan hittats igen utan att man aktiverade den igen). Det kan vara läge att gå in med en diagnosdator och kolla om det är någon nyckel som är deaktiverad och i så fall aktivera den igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
1. Jag har ingen fjärr så jag kan öppna på distans men bilen har centrallås. Är detta lösbart?

2: Jag har en nyckel som jag kan öppna förardörren med men sen snurrar bara i tändningslåsett.

3: Jag har en nyckel som går att starta med men inte öppna bilen med.

4: Jag har en nyckel jag kan öppna bilen med och dra på tändningen men startmotor går aldrig igång med dennatt nyckeln.

1: Har för mig att det räcker att skaffa en fjärr o "koda in den"
2: Hade snurrande nyckel högst sporadiskt jag med...Slutade med byta rattlås/nyckelcylinder. Frid o fröjd sen dess, men jag har inte gjort "100 tals startförsök"
3: Koda om låset?
4: Koda in den i EWS?
Behövs inget batteri i nyckeln...Chipet "får spänning" via ringantennen typ...Som exempel kan man ta den helförslutna reservnyckeln :). Fjärrnyckelns batteri laddas ej, den byts (vet av egen erfarenhet)
Att felet skulle ligga rattlåset när nyckeln snurrar är vanligt men här är det ju BARA med en specifik nyckel. Alla andra nycklar beter sig normalt i det hänseendet. Så det känns som nåt annat.

Johan S
Nordschleife 8.15
Det är nåt skumt med din bil, ratt som inte går att få av mm...Köpt billigt värre o således en riktig "bastler" bil kanske?
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Som Dawwe säger laddas inte batteriet men det behövs inget batteri i heller för att lås upp eller starta bilen, det sitter ett litet chip på insidan av nyckeln och om du vill ha en fjärrnyckel skall det bara vara att koda in den mot bilen. Jag har en 318TiA med fjärrnyckeln, men inget larm.
Skum eller ej så skall problemen betas av en efter en.

Johan S
Nordschleife 8.15
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.