AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.297

N52 tickar kort tid vid uppstart, kall som varm.

St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jag är väl medveten om problemen med ventillyftare som N52 motorn har och jag har läst de flesta trådar i ämnet. Min N52 hade detta problem och jag bytte således ventillyftare. Detta löste problemet med flera minuters tickande, och det har den inte gjort på snart ett år. Dock kvarstår ett kort tickande precis då motorn sparkar igång, "tick tick tick tick tick tick" och sen är det knäpptyst. Så gjorde den även innan men då fortsatte den också ticka längre tid. Kedjespännaren är bytt och kedjan ser fin ut. Backventilen i oljefilterhuset är i fint skick. Vanos-backventilerna är nya. Vanos-solenoiderna är rengjorda och fungerar.

Här kan ni höra hur det låter när det är som värst:

Oftast är detta ljud relativt lågmält, så man inte lägger någon större vikt vid det, men ibland låter det högt som tusan. Varm som kall motor, men när den är varm måste den ha stått ca 30+ minuter, annars är den tyst. Vad som är intressant är också att om jag kallstartar motorn, tick tick tick osv, och sedan stänger av den direkt och startar upp en timme senare, så är den helt tyst.

Låter i mina öron som att en ventillyftare läcker olja när bilen står, och att det läcker mindre/långsammare när oljan är kall och tjock. Har aldrig fått någon oljetrycksvarning och motorn går annars hur bra som helst. Det verkar ju bara vara ett skönhetsfel eftersom den aldrig går sönder, men det irriterar mig ändå. När jag lyssnat på motorn vid uppstart så har det varje gång varit kring cyl 4 på avgassidan (hittills samma sak vid 3 olika tillfällen). Antagligen en ventillyftare alltså.. Men frågan är då varför den låter.

Jag funderar på att plocka av ventilkåpan, försöka kolla om cyl4 verkar ha kassa lyftare (trots att de är nya!) och i så fall byta dessa. Funderar även på att byta avgaskamaxelhållaren. Dessa verkar slitas överdrivet mycket vid tätningarna i framkant, vilket borde resultera i något lägre oljetryck vid lyftarna. Funderade även på om det kan vara själva vanosenheten som gör oljudet men då skulle det väl inte ticka vid cyl 4 utan snarare i närheten av vanosen?

Har spånat lite på att byta topp men det känns lite overkill när motorn ändå går bra. Ca 15-16000 kr inkl allt om man gör det själv, men jag byter ju hellre delar i bef topp om det löser problemet..

Någon som har samma problem och vet vad det kan vara? Kan nya lyftare ens vara dåliga? Eller kan det vara något annat som ger detta symptom - exvis sliten kamnock? Vad tror ni?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Men är ticket ett problem?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Nä inte alls. Jag gillar bara inte hur det låter. Och jag vet ju att dessa motorer egentligen ska vara tysta vid start, som alla andra motorer här i världen... Men som sagt det verkar ju inte vara ett problem egentligen utan mer en grej att irritera sig på.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Min tickade ibland på nån lyftare när jag kört några kortkörningar i följd.
När jag sedan böt från 5W-30 olja till Aral supertronic 0W-40 har jag inte hört nått tickande alls hittills Oavsett hur bilen körts.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Inte ens som min dvs bara en sekund och sen tyst?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jag har iofs provat flera olika oljor i olika viskositet och det gör ingen skillnad. Jag skulle nog behöva hög viskositet vid drifttemp men inte ens 5w-50 gjorde någon skillnad. Nu är det mobil1 0w-40 i och det är same same.

Men är det någon som har samma fenomen som jag, alltså som i youtubevideon jag länkat till? En sekunds tickande sen tyst..?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sekunds tickande vid uppstart är inget onaturligt - beror troligen på att ventiltryckarna behöver fyllas med olja.

Hur långt har bilen gått?
Hur har den servats?
Vilken olja har använts?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Ca 18k mil och den har servats "enl boken" (vet ej vilken olja men troligen 5w30 helsynt el liknande) men en service drogs över med ett par 100 mil. Förra ägaren långpendlade dock så den har värmts upp ordentligt osv. Jag köpte den vid 14k och därefter har den servats var 700 mil ungefär med bmw LL klassad syntetolja. Har provat olika sorter men oftast 0w30-eller -40. Motorn har knappt någon sludge alls och bra och jämn komp. Bra skick helt enkelt men den har detta oljud.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
700mil är relativt kort intervall. Ungefär lika viktigt som att duscha 3ggr per dag :-)
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Det är jag fullt medveten om men jag tycker det är lite kul att hålla på. Bra ursäkt att köpa lite bilprylar och få lite egentid med bilen.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Ok förstår. Kommer du demontera toppen på grund av tickadet?
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jag tror jag kanske lyfter av ventilkåpan i alla fall. Och när jag ändå är inne så byter jag i så fall avgaskammens vagga/hållare, ifall nu den skulle vara sliten och orsakar aningen lågt oljetryck vid lyftarna. Och ev några av lyftarna ifall de verkar kassa också. Borde inte kosta mer än 2500-3000 kr totalt. Skulle jag lämna in bilen på verkstan för felsökning så är det nog inte lönt för det blir groteskt dyrt för dem att bara öppna och titta och andas på lyftarna. Men eftersom jag har specialverktygen som krävs för detta så blir det väldigt överkomligt :-)
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Har konstaterat att det alltid är runt cyl 4 som det tickar, oavsett i vilken position motorn stannar. Kan inte se varför en lyftare ungefär i mitten på oljekanalen (som jag misstänker matas framifrån) skulle få sämre/mindre oljetillförsel eller mer luftbubblor i oljan än resten, så det måste ju vara hos en specifik ventillyftare problemet ligger.

Hur som helst, jag har nu köpt nya INA lyftare (tänkte jag byter alla lyftarna på avgassidan när jag ändå är därinne), ventilkåpspackning, skruvar osv, och så förstås kamaxelhållaren med tillhörande tätningsringar. Ska se om jag hinner byta allt i helgen. Om detta inte gör någon skillnad får vi se om jag ids göra något mer eller om det får räcka så.
sk
83
skiro
323ciA -00
Ska bli kul att höra om det blir någon förändring.

Jag har tickandet också.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Jaha, på din 323 -00 ? Yttrar det sig på samma sätt som min, dvs bara en sekund eller så?
sk
83
skiro
323ciA -00
Just det. Den har gått 48 000 mil men motorn går perfekt.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Löste problemet med kort stunds tickande vid uppstart. En kanske lite udda lösning, men ändå.. :-)

Problemet var lite som jag misstänkte, att den avgasventillyftare som innan uppstart är komprimerad av kamaxeln inte förses med tillräckligt med olja vid start för att pumpa upp sig. Först efter 0,5-1 sekunder är oljan där. Exakt orsak vet jag inte, men motorn har gjort såhär sedan begynnelsen mig veterligen. Jag har haft den från 14k mil och den har nu gått över 20k, och jag vet att förra ägarens verkstad hade i ventillyftar-medel typ wynns eller liknande vid något tillfälle. Kass ingenjörskonst kanske vad vet jag. Nåväl, tillbaka till ämnet:

Lösningen består av en tryckackumulator och en elektriskt styrd ventil som öppnar/stänger till ackumulatorn. Ackumulatorn är kopplad till oljetryckgivarens port via hydraulslang och när motorn går fylls den med olja tills trycket är vad oljepumpen åstadkommer. Stänger man av så hålls trycksatt olja kvar till nästa start. Så motorn förses med trycksatt olja innan startmotorn ens börjat gå, och ventillyftarna håller sig knäpptysta! Funkar klockrent!! Kitet jag köpte heter "insta-lube", men det finns förstås liknande kit som säkert funkar precis lika bra. Accusump är väl lite mer populärt vad jag förstått.

Jag är i alla fall nöjd då jag gått och irriterat mig på tickandet i över 2 år :-). Som sagt, en lite udda lösning men den funkar! Och slitaget vid kallstart borde ju som en bonus också minska markant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.