|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har haft problem med att det har kommit ett oljud från motorutrymmet på min E34 -94, detta oljud börjar oftast några timmar efter att bilen har stängts av. Det har visat sig komma från den elmotorn som reglerar ADV´n, alltså den "delen" som justerar den vänstra torkaren. Länk Elmotorn verkar stå och gå tills batteriet i bilen tar slut, detta börjar alltså när bilen har varit avstängd ett tag, ingen tändning osv är på utan bilen är helt avstängd. Det går att få den att sluta genom att vrida på och av tändingen, då slutar motorn att gå. Eftersom att motorn inte slutar att gå så har det nu gått så långt att själva plastkåpan med innehållande drev har gett upp, kåpan har spräckts så hela ADV´n är skrot. Hur kan det komma sig att den vill justera torkaren när bilen är avstängd? Vad är det som styr när motorn ska gå och inte? Går det att få tag i elscheman för bilen någonstans? //Johan | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här finns elscheman (de är för den nordamerikanska marknaden och avviker endast på ett fåtal punkter mot vad vi har här i Europa) Länk Hastighet är definitivt en sak som avgör om motorn ska gå, sen bör ju rimligtvis infon om vindruretorkarna är igång eller inte också avgöra om motorn ska gå. Jag skulle gissa att styrboxen för detta har fått tuppjuck. Skulle gissa på att det är antingen RM- eller GM-boxen som styr detta (men det bör ser man på elschemat). |
Tittade snabbt i elscheman, men hittade inget uppebart. Däremot så hade Bentley ett bra elschema. Det är GM som styr ADV-reläet (som i sin tur får all sin ström genom wiper-relay via säkring #44 30A). Troligtvis är felet i ADV-reläet eller i GM-boxen. |
Om Bentley stämmer så ska följande reläer vara - svart längst ned till vänster = ADV-reläet - gul längst upp till höger = wiper-reläet Länk Men detta stämmer tydligen bara för 89-90, därefter ändrades layouten (bilerna är från min E34 535i -89). Så det är garanterat annorlunda på en M5 -94. |
|
Tack så mycket! Jag ska kolla på det, ska även besöka bmw verkstad imorgon i annat ärende så tänkte fråga om det här samtidigt. Reläet får uppenbarligen sin styrspänning från boxen, det känns mer troligt att den spökar än själva reläet. Reläet borde inte kunna dra utan att den får något som säger till den att göra det. Precis som du skriver så måste ju även hastighet och om torkarna är på eller ej vara styrande för om ADV´n ska gå. Frågan är om själva ADV´n fungerar som en givare som bestämmer om torkaren ska spännas eller ej, eller regleras den helt via boxen som vet hastigheten, och i sin tur spänner torkaren. Kommer all styrning via boxen så skulle jag tro att det är den som spökar, det känns mest troligt i nuläget. Nu när jag tänker efter så har jag även problem med de höj och sänkbara nackstöden bak, de går inte att reglera via knapparna i baksätet, men motorerna fungerar eftersom att nackstöden åker upp när bältet knäpps, precis som de ska göra. De kanske styrs via samma enheten? Det skulle kunna vara yterligare ett tecken på att det är boxen som är felkällan. |
|
Stämde angående reläet, demonterade bort all bakre elektronik på min E34 535i -89 nyligen. Står ADM och 61 35 1 378 371 på reläet, så det är det som styr ADV. ADV står förresten för Anpreßdruckverstellung (och inget av det jag bubblade om innan). @Evoos : Hur gick det här då? |
|
Jag har påbörjat lite felsökning på bilen nu under vintern. ADV enheten har jag kopplat ur vid torkararmen för att den motorn inte ska kunna dra ur batteriet. Jag har tidigare märkt att batteriet har dragits ur snabbare trots urkopplad ADV. Bilen drar ca 170mA i "viloläge". 100mA av dessa går igenom säkring 42 som det står "Anpreßdruck" för. Enligt kretsschemat ska den säkringen vara för styrenheten som bland annat styr elstolarna/elsepglarna. Dessa 100mA verkar dock inte ligga på konstant då jag har lyckas att få den att gå ner till 70mA i viloläge, vilket jag misstänker är normalt även om det känns aningen högt. Frågan är om även ADV enheten ligger under säkring 42... Det svarta relät som är nere till höger på bilden du länka finns inte där på min bil. Så är statusen just nu, felsökning pågår! |
|
| Problemet med nackstöden bak löste sig snabbt när jag plockade bort baksätet. Det visade sig att knapparna har varit bortkopplade. Tidigare ägare har demonterat baksätet och sen glömt att ansluta knappen igen. | |
Fullt möjligt att man sugit upp den funktionaliteten i RM- eller GM-boxen. Irriterande nog försvinner alla spår av ADV från 1990 och framåt (då man gjorde en del ändringar på E34). Flera källor indikerar att detta togs bort från och med 1990 och framåt, men verkar finnas viss osäkerhet här. 70mA är för högt anser jag. Mätte på min E34 535i -89 och den drog 20mA i fullt viloläge - se tråd nedan för detaljer Länk |
|
Jag har besökt en bmw verkstad i ärendet och dom har kretsscheman på bilen i pappersformat som jag skulle kunna ta del av. Dom har precis bytt lokal så allt var nerpackat än så länge så jag skulle återkomma om en månad. Jag har gjort lite mätningar på bilen i helgen. Bilen ligger och drar 72-75mA konstant. Det som är intressant är att bilen inte verkar gå ner i något viloläge. Det är samma ström direkt efter att jag har stängt dörren som det är efter 30min med alla dörrar stängda och låsta. Borde den inte gå in i "sleepmode" efter ca 16 minuter? Jag har inte fått den att ligga på 170mA när jag har testat i helgen, det verkar inte som att den lasten är konstant eftersom att den varje gång till slut har gått ner till ca 70mA igen. Tar jag bort alla säkringar (säkring 1-47), dvs alla säkringar i motorutrymme och under baksäte så sjunker strömmen till 40mA. Dom 30mA försvinner i samband med att man tur ut säkring 36 för radio. Ca 10mA av dessa 40mA går till larmet. De resterande 30mA har jag ännu ingen koll på. |
|
|
Angående din kommentar i tråden du länkade: "När systemet är vaket (jag har stängt av all innerbelysning), tex när jag öppnar förardörren, så drar den mellan 0.19-0.21 A." Min bil ligger också på ca 0,2A när en dörr är öppen (innerbelysningen är släckt). |
|
Nej, det där med viloläge efter 16 minuter gäller modernare modeller typ E39 och liknande. För typ E60 och framåt så börjar det bli så komplicerat med vilolägen och "power management" att det inte är jämförbart med äldre modeller. Det skulle ju kunna vara så att det är så mycket mer utrustning och styrboxar på en M5 att den faktiskt drar så mycket ström i fullt viloläge. Men jag tycker att 70 mA ändåså är lite högt. Nu ska det sägas att min E34 535i tack och lov inte hade mycket extra lull-lull påklistrat. Här har vi hela utrustningslistan! Länk Vi har 320, 400 och 464 dvs Model Deleted, Manual Sunroof och Ski Bag! Klockrent! Jag skulle gissa att majoriteten av mina 20mA drogs av min helt vanliga eftermarknadsradio/cd (inget fancy - helt vanlig). Jag hade ju inte massa elektriska stolar med minne, alarm, fjärrlås och allt sådant. Så lägger man ihop all sådan extrautrustning och lite extra plus plus på varje detalj så kanske man kommer upp i 70 mA trots allt. Oavsett så är 170 mA på tok för mycket - så mycket är säkert iallafall :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.