AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.494

Italien importerad z4

Ska iväg å kolla på en Italien importerad z4 å undrar om det finns några nackdelar med just italienomport?

snälla snabbt svar!

Sen undrar jag även om det finna nån grupp på Facebook som man kan ställa frågor på? Aktiviteten på det här forumet verkar inre vara så bra :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Undersök historiken NOGA!

Mycket vanligt med mätarskruvade bilar från Italien och dessutom brukar bilar generellt skötas ganska dåligt i Italien och en "komplett ifylld servicebok" skulle i mina ögon vara en stor varningsklocka om förfalskad servicebok och mätarskruvning.

Intressant är också om någon har importerat bilen för att sälja direkt - då skall du dra öronen åt dig då det är svårt att göra vinst utan att mätarskruva...

Är det någon som importerat den för eget bruk och kört flera år med den är det en betydligt "lugnare sits"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Saknar ofta värmestolar. Det har större betydelse än man tror, med sådana går det utmärkt att åka nedcabbat i bara en handfull plusgrader. Utan blir det iskallt även på sommarkvällar.

-------
//Lövet
I det här fallet så är det en firma som säljer. Den kommer direkt från Italien.

Den har gått 10-110000 mil. Det låter väll rimligt? Då borde man väll inte skruvat med mätaren?

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en firma som importerat och säljer direkt = nästan garanterat mätarskruvad!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en firma som importerat och säljer direkt = nästan garanterat mätarskruvad!

Mvh
Johan B

Men är inte 11 000 mil rimligt för en -07? Kan den verkligen ha gått så längre?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, tänk på att man kör året runt i Italien med cab:ar.

Att köpa bil från en "småhandlare" i Örebro, innebär i princip bara en fråga om hur mycket lurad man blir. Skumraskhandlare går det tretton på dussinet i den staden enligt merparten av de som faktiskt bor där.

Sök runt lite på nätet och även forumet här så kommer du troligen att undvika dessa handlare helt i fortsättningen.

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är lite väl fördomsfullt att garantera att bilen är skruvad bara för att den är importerad från Italien. Den tillhör absolut en riskgrupp men lite mer efterforskning tack innan vi ropar varg.

@brainstorm: Börja med att ta med dig bilens chassinummer till en BMW handlare och kolla om de kan få fram någonting om bilen. Ibland finns lite servicar och reparationer sparat centralt och då kan du kolla miltalen. Om det inte finns någonting där så skulle jag vara försiktig.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, nu skrev jag inte att det var garanterat, utan NÄSTAN garanterat!

Kanske skulle skrivit "Utgå från att bilen är mätarskruvad och fusklagad tills motsatsen är BEVISAD!".

Kombinationen; nyligen importerad, "liten" bilfirma, Italienimport och Örebro, får i alla fall mig att se Quasimodo springa förbi och skrika "The bells, the bells!"! ;)

Kom också ihåg att Carfax ger lite eller ingen relevant information när det gäller europeiskt sålda bilar!

Mvh
Johan B

Jag vet en som köpte en BMW från Italien. Han kunde få full historik från BMW, eftersom hans BMW var servad av BMW även i Italien. Så har den nu en komplett ifylld servicebok, ta reda på chassinummer och knalla över till BMW och fråga om historik. Deras register följer bilen, oavsett var den är servad. I hans fall var den välskött.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det kommer flera transporter i månaden med Italienska cabbar till Örebro.
Jag har sett en del och de flesta verkar vara i gott skick. en del handlare åker till stora marknader och väljer ut de objekt de vill ha. Ibland blir även de blåsta och får kosta på dyra reparationer innan de kan sälja bilarna.
Det finns som sagt en blandning av mer eller mindre oseriösa bilhandlare dock är väl alla bilhandlare det oavsett vad dom säljer för bilar. Alla importörer är inte genuina skojare men aktsamhet är alltid lämpligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hmm, låter inte så tryggt med andra ord :(

Jag har dragit iväg ett mail till BMW om de kan kolla upp den med hjälp av chassinummer.
Tack för råden!

Det blev inte den. Köpte en svensk såld istället :)
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Tror att det viktigaste är att kolla bilens skick, och göra sitt detektivarbete innan man köper bil...för så vitt jag vet så sköter de flesta italienare sina bilar precis lika bra eller dåligt som i sverige eller tyskland. Såg på en slutkörd import Z4 ( från italien) innan jag hittade min bil...den hade ägts av en 27 åring i Rom. ( säljaren påstod att den hade ägts av en äldre kvinna i Itlien...sure)

Min Z4 kommer oxå från italien men den är pedantskött.
Visa användare
16
Uffeason
Z4 Sdrive 35i
Köpte för 3 år sedan en Z4 35i med DKG som hade sitt ursprung i Italien. Det var samma diskussioner då om att Italien var sämsta ursprunget för en lyckad affär.
Detta vållade en hel del funderingar innna jag gjorde slag i saken och köpte bilen.
Vid kontakt med BMW så hade bilen genomgått service samt de åtgärdspaket som fanns att göra. Underbart med möjligheten till att söka denna historik som dessutom visar mätarställningen vid varje verkstadsbesök.
En annan anledning till att det blivit fokus på att importera från Italien är att de har infört extra skatt på effektstarka bilar.
Jag har haft underbara somrar med bilen som inte vållat några problem, mer än att jag bytt ut de stenhårda RFT-däcken, som BMW envisas med. Min BMW-verkstad kommenterar bilnenegter varje besök med att den ser ut som ny undertill jämfört svensksålda som rullar hela året.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.