|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min e60 (e61), 2004. Det började med att radion tog in vissa stationer sämre och tillslut gick ingen station att få igång. Strax efter var batteriet dött och jag fick starta med startkablar. Efter full uppladdning av batteriet funkade några radiokanaler igen och gick det att köra i ca 3 dagar (ca 2 mil) därefter dött batteri igen. Jag trodde batteriet var dåligt och bytte till ett nytt – bättre mottagning på radion i någon dag, därefter samma problem efter ytterligare 4 dagar (startkablar/laddning) men nu slocknade även skärmen. Lämnade in den för en rad andra fel och de felsökt i 1 h och drog ut och satt tillbaks kablar i diverse moduler, därefter ok mottagning på radion i en dag, därefter samma problem igen. Verkstaden trodde att det var MPM-modulen som spökade. Någon här som haft samma problem och har någon ide om vad felet är med radion och vad som drar ur batteriet? | |
|
Hej, I o f s kan problemet med tjuvström mycket väl hänga ihop med radions uppförande. Men börja med att - det som jag tycker fungerar bäst - seriekoppla en amperemätare mellan batteriets pluspol och plus-kabeln och dra ur misstänkta säkringar. En del tycker att en tång-amperemeter fungerar, men min erfarenhet är att åtminstone de enkla varianterna inte lika klockrent fångar upp låga strömstyrkor. För att få lite mer detaljerad info - detta problem har behandlats här vid åtskilliga tillfällen - sök på t ex "tjuvström" eller "batteriet laddar ur". /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man mätt upp hur mycket bilen drar efter 20 minuter när den ska ha gått ned i sleepmodeläge (lågförbrukningsläge). Det kan tex vara kablaget i gångjärnen till bakluckan som är skadade och leder över så det blir för hög förbrukning. Kablage till antennen och förstärkaren går ju genom dom. Sedan är ju effektmotståndet till kupefläkten en standardfel som drar ur batteriet också. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack snälla ni som lägger tid på detta. Jag tror nog mest på kabelbrott vid bakluckan då det ej går att öppna shoppingluckan heller – den flyger upp ibland när jag stänger bakluckan vilket borde indikera att den då får ström/signal. Jag skall ta och dra säkringar och mäta å se om jag hittar något annat då. Jag återkommer å berättar vad felet är/var eller med fler frågor om jag inte hittar det. Återigen TACK. |
|
| Har du möjligtvis bytt till Led Angeleyes? frågar för att det stör radiomottagningen rätt så duktigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.