AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.708

pentosin vs dextron 3

Sida 1 av 2
svardska
undrar just om dom går att blanda?
Tjenare svardska.
Du kan blanda Pentosin chf 7.1 med LHM olja,
inget annat.
svardska
men är inte lhm oljan en atf olja? i så fall är ju även dextron 3 blandbar med pentosin!?...
Anledningen till att jag frågar är att jag ska byta olja i servostyrningen och har 45 km till närmaste BMW dealer. Jag tänkte att om det blir lite pentosin kvar i systemet så kanske det inte är nån katastrof.
Dextron, pentosin är ju vad man rekomenderar.
Tjao!
Det är ju upp till var och en att prova.Jag återger bara det som står i instuktionsboken.Kan ju vara att det är liknande oljor med samma egenskaper och det går bra att blanda.Men tänk om det inte är det och tätningar mm tar stryk.Är det värt att chansa?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Enligt BMW så får man absolut INTE blanda Pentosin med andra ATF produkter.
Pentosin finns i två utföranden.CHF 7.1-CHF11S

MVH
Hasso
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
Blanda INTE oljorna!!
Det finns ingen anledning om du inte vill förstöra
någon del i bilen.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Jag fyllde på med Dextron 3 i min styrservo. Jag hade ingen aning vad det var i servon innan, men det stod ju ATF-oil på locket så jag fyllde på med en ATF-olja av bra kvalitet. Inga problem vad jag har erfarit....

//Rallegol
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Ofta skriver BMW att man inte ska hälla i det och det, bara för att de själva ska själva sina egna produkter. Jag tror bestämt att det finns likvärdiga och minst lika bra produkter som inte är BMW-märkta.

/Rallegol
Ralle, helt på din sida. Det handlar offta om försäljningsknep. Har precis som du hällt dextron 3 i min servo. Den fungerar perfekt, samt att man på locket kan läsa att ATF skall det vara i, och det är dextron 3. Men den skiljer sig från modell till modell. Ex 540 e34 skall ha någon annan olja.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Man får dock se upp så att man inte fyller på ATF-olja om man exempelvis har nivåreglering på bilen. Tydligen använder man sig av styrservo oljan i dem....och då ska det vara en annan TYP av olja och definitivt inte ATF-olja. Men står det ATF-olja så är det enligt mig bara att fylla på med en ATF-olja av klass.

//Rallegol
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Frågan var om Pentosin kan blandas med ATF där är jag helt övertygad om att detta ej är lämpligt.
Ni som säger att ni har hällt i dextron 3 i servobehållare märkt ATF - Det är klart att det går bra dextron 3 är en ATF olja.
Jag förstår inte varför någon kan tro att det är rätt att hälla i en annan typ av olja än den som rekomenderas.
Det är ju ingen som funderar på att hälla växellådsolja i motorn! Viket i princip är samma resonemang.
mvh

BLJ
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
ATF:automatic tranmision fluid, dvs en speciell hydralolja för automatlådor, Dextron är en sådan olja framtagen bla för GM automater. Men på min Corvette -85 så var servo oljan en specialtyp av hydralolja (grönfärgad) men den hade ju kuggstångsservo, men på äldre jänkare med servostyrsnäcka av kulmutter modell så skall vanlig automatlåds olja användas så då borde det väl gå bra på Bmw som har samma styrsnäcks modell.
svardska
Snackade med en expert på området som sa att det går bra att blanda eller byta ut pentosin mot atf, dextron osv.
Han förklarade att oljorna har i stort sett samma egenskaper, det kan kanske skilja i tempegenskaper vid hård belastning osv men inget som man kan märka vid normal användning.
Jag har kört Dextron 3 i en dryg vecka nu och det fungerar utmärkt, jag har nivåreglering på min.
Som sagt Dextron 3 28/l på odal om man köper på 20 l dunk.
Ri
137
Ricobmw
BMW M6 Cabriolet 2007
BMW X5 4,6is-2002
För egen del kan jag inte förstå varför man ska använda någonting när det står att man inte skall använda annan olja än Pentosin 7.1 eller 11 (beroende på bil).
I undantagsfall kan man använda
LHM olja som används i Citroëns hydralsystem.
Varför chansa oljan kostar ju under 100:- litern på BMW
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
håller med ricobmw
Har läst så många inlägg här på forumet om motoroljor "endast det bästa är gott nog till en BMW endast den dyraste helsyntetoljan duger" samtidigt kan man konstatera att specifikationen för biltemas olja är ok enl. instruktionsboken. Men när det gäller servooljer ställer sig folk upp och säger "det är helt OK att hälla i ATF" (som är en olja frmtagen för automatlåder)i nivåregleringssystemet fast instruktionsboken säger "Endast Pentosin".
Förklara er!!!

BLJ
st
54
stt
740iL -99
Varför denna diskussion över huvudtaget? Hur mycket olja pratar vi om egentligen? Är det värt att chansa och vad blir isåfall kostnaden om man hade fel?

Mig veterligt är det inte många liter som går i till en kostnad av under 100:- litern på BMW, men det är klart, kan ju vara coolt att ha sisådär en 17 liter Dextron 3-olja som man köpt på Odal stående i garaget.

Orginal är orginal och för de futtiga 20-lappar man EVENTUELLT kan spara genom att chansa tycker jag det knappast är värt det.
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Det har kanske inte att göra med att tjäna pengar. Man kanske inte kommer åt en BMW-verkstad som har öppet. (typ Novation i Uppsala har ju öppettider som är så dåliga att man blir förbannad! Hur f_n tror de man ska komma loss från jobbet före 4-5 då de stänger...)
Då kan man enkelt sväna in på en mack och köpa sig en Dextron 3 flarra och hälla i. Enkelt, smidigt och minst lika bra.

/Rallegol
svardska
exakt Ralle7 det var det det handlade om, plus nyfikenhet.
Nyfikenheten kan ha ett högt pris svardska?
Ralle7,du borde kolla upp "kärran" ordentligt ,för ett slutet system förbrukar ingen olja om det är tätt.
Att behöva köpa olja titt somm tätt till servo,broms och nivåregleringssystemet är inte OK.
svardska
HAPPY! jag är beredd att betala det priset! jag lägger mig på kunskapens altare för att bli slaktad, om gudarna så vill.
Vill dom inte så har jag lärt mig att det går att använda samma olja till servo/nivåreg som till automaten, och jag tjänar ca 20:- per påfyllning vart tredje år, gott så!!!
många bäckar små.
och du "stt" om du visste hur cool man känner sig när man går ner i garaget och kollar in sina 17 pannor dextron.
"viva"
Jag kan bara svara på hur det gick när jag av misstag på grund av okunskap hällde vanlig atf-olja i ett styrservo i en annan bil än bmw.
De flesta vanliga styrservo ska ha en atf-olja, men inte denna.
Resultatet: fungerade jättebra--------en stund----några månader, sedan läckte styrservot som ett såll överallt.

Svardska: den överblivna dexron-oljan använder du väl till dina aut-lådor, eller hur? Inga kymmer att göra slut på en 20l dunk för mig i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.