AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.311

Byte däck till utan tpms

Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Jag har f11 2013 med 17" original fälgar rft. Är på gång att köpa 18" ickw rft som inte har givare. Kan jag köra med dessa ändå eller kommer den larma om däcktrycket?
Hur vet jag om mina nuvarande däck har dessa givare?

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gå in i idriven så kan du se om det är "ok"
på hjulen, facelift fick exakt lufttryck.
Har du inte tpms-ventiler monterade
larmar det var gång du kör och lampa lyser
i panelen.

Mvh Jonas B
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Köp ett kit ( 4st) på eBay för Max 1500kr
och koda på däckverkstad. Montera själv
är enkelt. Så är det fixat för framtiden oavsett
vilka däck du har. Bra märke på tpms är CUB.

Mvh Jonas B
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Med originalhjulen larmar de inget. Men vad händer om jag köper däck utan tpms då larmar de jämt?
Kan man ta tpms ur originalhjulen och sätta på nya däcken?
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Din -13 skall inte ha faktiskt tryckövervakning om det inte är ett aktivt val, den mäter på omkretsen och om omkretsskillnaden skiljer för mycket så larmar den.
TPMS kom standard på -15, på min -14 är det fortfarande omkretsen den räknar på.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Att mäta på rullomkretsen är för mig fullt tillräckligt och ger en helt ok tillförlitlighet. Det har fungerat utmärkt i 10 år (och innan dess fungerade det utmärkt utan övervakning överhuvudtaget...).
När denna funktion finns, alltså att kontrollera avvikelser i rullomkretsen, så kan jag inte förstå vitsen med tpms (åtminstone inte för mig personligen).
Därför kommer jag att programmera bort tpms-funktionen, så är jag fri att byta däck och hjul som jag vill och utan några problem.

Fö; Original RFT-däcken lät jag avmontera i samband med leveransen av min nya bil, så dem kommer jag lägga ut på Blocket.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.

Har du RFT däck monterade på måste du ha någon slags övervakning då man inte kan se en eventuell punktering genom att titta på däcket. Det är även svårt att känna det när man kör.
Så kör man med RFT och bilen har tpms så skall du ha givarna i däcken.
Sen kommer ju alltid frågan om RFT:s vara eller inte vara. Personligen så räcker kör jag med RFT utav 2 orsaker.
1:a är ifall man får punktering på en motorväg. Djävligt obehagligt att byta däck där och det är bara att googla på det så ser man att det har inträffat dödsolyckor, alltså anser jag det vara en billig livförsäkring.
2:a är att jag har råkat ut för en punktering där det var 4 mil kvar till ett samhälle mitt i vintern på nattetid och det var -30 utomhus med familj och fullastad bil. Tack vare RFT kunde jag köra dessa 4 mil utan problem. Detta var det som övertygade mig om att ha RFT.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag förstår dig mården och jag förstår ditt beslut.

Men för mig är det inte en riktig "BMW-känsla" i bilen med RFT.
Jag provkörde flera bilar ordentligt innan jag bestämde mig för att köpa min nya bil.
En bil skilde sig tydligt från mängden och vid min kontroll visade det sig att den var försedd med riktiga däck (alltså inte RFT).
Men den största skillnaden är nog ändå på vinterdäcken. Jag har testat en hel del men inte hittat några RFT som ens har acceptabla egenskaper i jämförelse med icke-RFT.
Jag konstaterar också att M-bilarna inte levereras med RFT. Det är nog inte av en tillfällighet...

Jag har haft körkort i 35 år men (hittills) aldrig någon enda gång haft något sådant bekymmer som du beskriver med punktering.
Jag är dock fullt medveten om att det kan finnas en (mikroskopisk?) risk att även jag någon gång kommer att råka ut för något liknande.
Men jag har kalkylerat med den risken och beslutat att för mig är den (mikroskopiska?) risken värd att ta.
Min BMW ska gå på riktiga däck som jag trivs med. Med mobility kit i bagaget så är jag övertygad att det kommer ordna sig även vid en punktering.
Det kommer att visa sig...
Ki
64
Kimppa
VW Passat GTE
BMW M3 Coupé 2008
Sitter de tpms standard i rft däck alltså?
Eller mäter de rullkretsen bara?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Beror på bilen.

Från och med årsmodell -15 så är tpms standard i bilarna, alltså måste du ha tpms givare i däcken ifall du kör RFT.
Tidigare bilar "mäter" omkretsen och behöver inget extra i däcken, bara nollställa när du fyller på luft eller skiftar däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.