AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.605

Programmera bort automatisk motoravstängning

Sida 2 av 3
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Självfallet så är det inte olagligt att ändra funktionen.
Detta är sas "inte en förändring som utgör skäl för ny prövning för typgodkännande". Man behöver alltså inte typa om bilen.

Jag har sökt men inte lyckats hitta att funktionen överhuvudtaget skulle finnas med underlagen för ursprunglig prövning för typgodkännande. Där finns f ö ingenting om bränsleförbrukning.
Tillverkaren har intygat att fordonet uppfyller Euro6 utsläppsregler. Men så vitt jag förstår så ingår inte motoravstängningen i klassificeringen för att uppfylla Euro6.

Då är det väl mera sannolikt att den finns med i certifieringen gällande att fastställa uppgiven bränsleförbrukning enligt EU-körcykeln?
(Men den har inget att göra med typgodkännande.)

Jag vet inte 100% säkert vad som gäller.
Men jag vet helt säkert att jag inte är orolig för att ändra funktionen.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Start och stopp är en central del av förklaringen till att uppgivna förbrukningar har sjunkit så mycket sista åren. Stora delar av cykeln är stillastående och där har S/S en mycket central funktion. Så ja, den ingår i utförandet.

(Men ja, risken att någon ska upptäcka eller bötfälla dig för att han ändrat utförandet i efterhand är rätt små...)

-------
//Lövet
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Låter ju märkligt att EU körcykel innehåller så mycket tomgångskörning (stillastående bil) att förbrukningen sjunkit så mycket pga start/stopp tekniken. Men visst det är väl vad biltillverkarna vill få oss att tro efter att ha infört den här, i mina ögon, onödiga funktionen som i långa loppet leder till mer slitage och även det har en miljöpåverkan som dock inte räknas när man stirrar sig blind på förbrukning. En något lägre förbrukning under senaste 10-15 åren bör snarare vara pga bättre utnyttjande av drivmedlet under körning av bilen, lättare fordon, mindre friktion i motorn, mindre luftmotstånd, annan teknik och INTE start/stopp, där kan ju inte den stora vinsten ligga?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; du har säkert rätt i att start/stopp kan ha en betydelse för (teoretisk...) förbrukning i EU-körcykeln och dess klassificering.
Det kan vi vara helt överens om.

Men uppfattar jag dig rätt att även du börjar svänga i lite i ditt uttalande om att start/stopp-funktionen ingår i prövningen just för Typgodkännande?
Eller är du fortfarande bergis och tvärsäker på den punkten?

(Jag är inte bergis på vare sig det ena eller det andra, men som sagt inte alls orolig...).
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Start/stopp-funktionens betydelse för förbrukningen är för mig helt ointressant. Bilen kostar mig omkring 75 000:- per år. Några centiliter upp eller ned ger kanske en enstaka tusenlapp i skillnad.
Om bilen kostar mig 74 000 eller 76 000 är rätt så ointressant för min del...

Däremot ev kortare livslängd på batteri och startmotor anser jag vara intressant...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är tämligen bergsäker på att start/stopp är en del av den certifierade förbrukningen och därmed ska vara aktiverat vid start. Bland annat på grund av att en trovärdig källa på Volvo sagt det och att det stått i flertalet artiklar jag läst.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Lövet; som jag sade, certifierad för förbrukning, det kan vi nog vara överens om.

Men du påstod att:
"Vadå tror inte den är typad med den funktionen? Det är exakt så det är."

Och då undrar jag:
Börjar du svänga i lite i ditt uttalande om att start/stopp-funktionen ingår i prövningen just för Typgodkännande?
Eller är du fortfarande bergis och tvärsäker på just den punkten?

Man bör ju vara rätt så bra påklädd för att bergsäkert våga slå fast att "Det är exakt så det är"...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag vet faktiskt inte vad det är du försöker påstå. Bilens förbrukning är mätt och certifierad med start & stopp aktivt och därmed måste bilen befinna sig i det utförandet vid start utan extra knapptryckningar.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man hamnar väl lite i samma läge som när bilar chip-trimmas.
Eftersom förbrukningen ligger till grund för utsläppsnivåerna, blir de även skattegrundande.

Dvs. om man tar bort start/stop, kommer förbrukningen att påverkas negativt och det leder i sin tur att bilen skulle hamna i en annan skatteklass...

Men som redan är nämnt är det väl minimal risk att någon kommer att slå ner på detta!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Finns det många rapporter om problem som orsakats av start/stop?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Programmerat och klart.
Efter en kortare provkörning verkar allt fungera perfekt.
Jag är evigt tacksam för att ha tillgång till en så intresserad och mycket kompetent mekaniker!

Start/stopp-funktionen kommer nu ihåg senast inställda läget.
Jag har funktionen deaktiverad, indikeringslampan tänd.
Nästa gång jag startar bilen så startar den med funktionen i rätt läge, alltså den kommer automatiskt ihåg att den är deaktiverad och indikeringslampan lyser vid start.
Om jag aktiverar Eco Pro-läget så aktiveras även start/stopp-funktionen.
Precis så här vill jag att start/stopp-funktionen ska vara i min bil.

DRL; Nu är bakljusen automatiskt tända på dagen.

För min mekaniker så var det första gången han gjorde detta på en såpass ny bil så det tog ett par timmar innan han hade fått ordning på dator, kablar och att han hade hunnit sätta sig in i programmen och alla funktioner.
Programmen är original och de allra senaste och är på mer än 80 GB...
Men sedan gick själva programmeringen på mindre än 30 minuter.

Som en liten bonus/gimmick får jag nu M-logon som välkomsthälsning när instrumenteringen tänds...

Ingenting av detta går att jämföra med chiptrimning.
Man är överhuvudtaget inte in och rör i något som har med motorstyrningen att göra. Om man gör något sådant (typ chiptrimning) så registreras det i bilens minne med datum/klockslag mm uppgifter och även om man skulle ha återställt allting till original så är det fortfarande möjligt på flera sätt att utläsa i efterskott.

Det jag nu har gjort registreras inte någonstans och går inte att utläsa (på annat sätt än att just dessa funktioner är ändrade). Om jag ändrar tillbaka så går det inte att utläsa i efterhand att något har gjorts. Det är inte mer märkvärdigt än t ex att utläsa felkoder.

Om något skulle visa sig krångla så kommer jag att återrapportera.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Finns det möjlighet att dela med sig hur "sökvägarna" eller trädstrukturen ser ut och skall parsas för att kunna ändra DRL? Är detta BMWs egna program?
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Låter bra det där Ulf, så vill jag att min bil skall fungera också. Men inte helt trivialt att få till alltså. Jag ska ta ett snack till med BMW och få en riktig offert på jobbet.

Gjorde din mekaniker detta på sin fritid? Om han finns i Stockholmsområdet så är jag intresserad att få hjälp mot skälig ersättning så klart.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Ulf, Posta gärna vilket program o interface
ni använde, kanske parametern. Är ju exakt
vad jag är ute efter. Perfekt lösning.

Mvh Jonas B
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Min utmärkte mekaniker finns uppe i trakterna av Östersund.
Han är en rätt så efterfrågad man. Ibland blir han ombedd rycka in som tävlingsmekaniker på högsta internationella nivå och han har även blivit kallad att jobba i USA, där han f ö blev erbjuden stanna kvar och jobba s a s "tills vidare"...
Åt mig gjorde han jobbet delvis på sin fritid; "Jag måste ju ändå lära mig de senaste BMW-programmen..." (men han jobbar även med andra märken).

Jag betalade honom bara motsvarande en timmas jobb men i stället hjälper jag honom med något annat.
Det är tjänster och gentjänster som gör att maskineriet rullar!
Ja, jag vet, jag är extremt lyckligt lottad.

Programvaran är samma som BMW själva använder och som de då kallar för "original".

Exakt hur han gick tillväga begriper jag inte, för detta ligger utanför mitt kompetensområde.
Han föredrar dessutom att jobba ensam och absolut ostört när han håller på med något nytt för första gången. (Bl a hade han kontakt i realtid både med en Kines och med en Nordamerikan, men när jag log lite och berättade att jag var imponerad över detta så blev jag ombedd att gå därifrån och inte störa mera...)

Men jag ska dock fråga honom om han har tid/möjlighet/lust att dela med sig av någon info.

Har provkört lite mera och allt fungerar 100%.
Jag ler varje gång som M-loggan hälsar mig välkommen när jag kliver in i bilen och instrumentpanelen tänder upp.
Är också rätt nöjd med de tända bakljusen. Jag är kanske lite fånig men jag tycker de lyser alltför snyggt för att vara släckta!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Alltså, för att koda sin F10 eller F30 eller nyare bil så behöver man följande:
Enet kabel
E-sys program i form av datafiler och token samt pin
En bärbar PC.
Veta vad man ska ändra.

Jag köpte en kabel för några år sedan men inte testat ännu.

Det fins flera på Ebay (förmodligen amerikanen eller kinesen ovan) som generera denna token som görs för varje bil med hjälp av vinkoden.
Beställa kan man göra ex här:
Länk
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag betalde inget för min token. Jag har ett program där jag väljer vilken modell jag har. Detta val kan bara göras en gång per vecka eller om det var var tredje dag. Jag kan iaf ändra valet.

Jag har lite instruktioner och länkar som jag kan skicka via PM/mail. Dock är det från ifjol så finns säkert nyare filer.

Det enda jag har lagt ut ekonomiskt är materialet till att löda ihop enet-kabeln.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
TheBear: Du har pm.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Programmet som vi använde (80GB) är nog inte införskaffat via Ebay utan genom personliga kontakter,
men det kan ju mycket väl vara samma programvara ändå...

Jag har tyvärr ännu inte fått någon ytterligare info som skulle kunna vara till hjälp...
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Det är alltså samma program som alla använder, inkl bmw själva och heter e-sys.
Din kompis har nog varit inne och läst på bimmerpost och bimmerfest forumen där det diskuteras kodning flitigt.

För att styra en bil så genereras en token för bilen, men nu har det dykt upp sätt att köra e-sys utan denna token (föga förvånande).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.