|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Hej! Skulle vilja att motorn i default-läge INTE stänger av sig automatiskt vid rödljus etc. En funktion som knappast gör några större skillnader på utsläpp men desto mer ett irritationsmoment och ett stort ökat slitage på startmotor och batteri (vilket också instruktionsboken nämner i vaga termer). Jag var inte till min lokala BMW-verkstad idag och frågade vad dom skulle ha för att koda om detta. Det dom isf gör är att bilen kommer ihåg min senaste inställning för motoravstängning. Hade väl förväntat mig en femhundring för detta jobb... men svaret blev ca 3000 kr. Jag undrade varför det var så dyrt? Jo, för att man var tvungen att programmera om hela bilen. Vet inte hur bra koll den här unga killen hade, men det låter ju väldigt märkligt... och dyrt. Någon som gjort detta och vet att det är besvärligt och dyrt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska väl vara en funktion som man kan stänga av själv via idrivens menyer ? Eller är det en skröna bara ? Är väl inte alla körning som är optimal med automatavstängning. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag vill också veta om det finns något annat sätt än att betala bmw 3000:- för detta? Programmera om hela bilen? Nja nån av styrenheterna möjligen. Ett jobb som tar ca 10 min att göra. Om ens det. Jag hatar verkligen start/stopp. Lägg funktionen på snåldieslarna. Inte på min M135:a. Så otroligt löjligt! |
|
| Vill minnas att detta skall gå fixa med Esys. Enda du behöver betala för då är en enet-kabel. Jag lödde ihop min själv för småpengar =) | |
| Start/stopp, ingen DRL på bakljus, och viss mån elservo är riktigt usla "finesser" i kampen för falska förbrukningssiffror! | |
| Hade en Merca som hyrbil i England för en vecka sen och den stannade enbart motorn om man tryckte lite hårdare på bromsen, inte om man tryckte lätt för att bara hindra den att rulla (automat). Varför har inte BMW samma finess, eller har den det? Ibland får jag det för mej.. | |
| Gick ut och kollade iDrive en gång till, men där finns ingen inställning som har med detta att göra. Vet inte om ett extra knapptryck varje gång man startar motorn är värt 3000...? BMW borde ju ha någon bra mjukvara att koppla mot bilen så att sådana här saker skulle var enkla att ändra på... | |
|
Första jag gör när jag startar bilen, trycker in knappen för avstängning av Auto start/stop funktion. Har för mig att jag får trampa lite hårdare på bromsen för att systemet ska fungera, hade samma på min S5 från 2012. Crille |
|
|
Ska testa att programmera i dag, om vi hinner... Min eminenta husmekaniker har skaffat hem rätt kabel nu så att vi kan göra ett försök. Bl a: ¤ Motoravstängning default motsatt funktion ¤ Bakljus vid DRL Skulle bli förvånad om det skulle innebära några problem... xDrive hydraulservo på styrningen = underbar styrning. Väldigt mycket bättre än vad det var på E60/61 och mycket bättre än alla elservo som jag har testat. |
|
| Är det hydraulisk servo på alla xdrive? Även nyare bilar? | |
|
Tror att det är så på alla xDrive, men vet inte säkert. Min är 4 veckor gammal, vet inte hur det är på nyare? Men skulle bli förvånad om de har hunnit ändra något på en månad... |
|
|
Det får inte vara default av på Start&Stopp, bilen får inte komma ihåg det ens om det finns en knapp. Bilen är certifierad med Start&Stopp påslaget och måste återgå till ursprungsläget vid varje start. Av samma anledningen startar exempelvis både Ferrari och Lamborghini i automatläge (det får inte krävas några knapptryckningar för att bilen ska uppnå certifierat läge) Egentligen får alltså inte BMW verkstaden göra ändringen (kanske därför de tar så oerhört mycket betalt) ------- //Lövet |
|
|
Det går att stanna utan att motorn stannar genom att precis då bilen stannar släppa lite på bromsen så att bilen (kanske) rullar lite till och sedan bromsa normalt. Det finns en liten tidslucka mellan att bilen stannar och och motorn stannar. Det är i denna lucka man skall släppa lite på bromsen. Men det är knepigt att få in den "rätta knycken". Det jag tycker är riktigt dumt är att denna automatiska stopp är fortfarande aktiverat trots att man har tryck på P-assistenten. Bilen borde fatta att jag då håller på att parkera. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
| Lövet, vad är det för certifiering? Har aldrig hört talas om detta? Och inte hittar jag något på nätet heller? Vilken effekt har denna certifiering på bilägandet? Påverkar det bilskatten? | |
|
Som lövet skriver; Bilen är typgodkänd med Start/stopp aktiverat, då den uppnår längsta möjliga förbrukning med denna funktion altiverat i EU-körcykeln. Därför får de inte en koda bort funktionen. |
|
|
Det påstås alltså att det inte skulle vara tillåtet för BMW-verkstaden att koda om funktionen... Men om man tar tillräckligt mycket betalt så skulle det vara tillåtet(?). Nja, jag tvivlar nog lite å både det ena och det andra... Jag tror inte att bilen är typgodkänd med denna funktion (möjligen certifierad på något sätt mht uppgiven förbrukning?) Vi har ännu inte haft tid att testa, men på måndag ska vi göra ett försök. |
|
|
Vadå tror inte den är typad med den funktionen? Det är exakt så det är. Vad verkstaden gör och vad den får är två helt olika saker. Att det skulle bli tillåtet för att de tar mer betalt är förstås inte sant, men de kanske anser att det är värt risken först då... Volvo Luleå exempelvis monterar xenon i helljus på Volvobilar vilket strikt talat är olagligt det också. ÅF är en annan sak än tillverkaren. ------- //Lövet |
|
|
Intressant att den funktionen ingår i typgodkännandet. Orsaken till att jag hade svårt att tro det (eller bara svårt att förstå..?) är att jag själv är med och typar in mellan 20 och 40 nya fordonstyper varje år, där vart och ett är unikt och genomgår ett eget förfarande för typgodkännande(!). Det sker med hjälp av en hel del dokumentation där huvuddokumentet är de olika fordonstillverkarnas tillverkarintyg. Ett unikt intyg till vart och ett av fordonen. Inget av dessa fordon har med någon sådan funktion, eller uppgift om någonting liknande, vid typgodkännandet. |
|
|
Det kan knappast vara massproducerade bilar vi pratar om då? Där typar man ju inte varenda bil specifikt. För info så fick jag min V60 ändrad vid service en gång. Den levererades nämligen med "minne" för senaste läge för S/S-funktionen. Det togs bort vid programuppdatering med motiveringen "det måste vara så numera". Det tror jag egentligen är fel (man behöver ju inte ändra en bil som redan levererats i ett visst utförande) men det säger en del om kraven på tillverkarna. --> Länk ------- //Lövet |
|
| Bmw centralt har bekräftat att det är möjligt för verkstaden att koppla den så att den minns vilken inställning du hade när du stängde av bilen. Oklart om kostnad dock. | |
| Skönt att få svar på det så att inte verkstaden gör något olagligt med bilen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.