|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet att lådan till dessa bilar är rätt klena. Har lite frågor angående den jag hoppas kunna få svar på. Är inte jätteinsatt i automater, men har ett hum om dom. 1. Vad är det egentligen i lådan som ger upp först? Varför? 2. Hur ska man "köra" lådan för att den ska hålla bäst? Även när det kommer till att gasa på en del. 3. Drive eller Sportläge när man ska gasa på, vad är bäst för lådan? 4. Verkar ju finnas en hel del som optimerar dessa motorer, även fast dom har automat. Är den verkligen så klen att den rasar direkt, eller har dom helt enkelt kört den på "rätt" sätt för att få den att hålla? 5. Om man sköter oljebyten, inte drar en massa tunga släp, och inte gör fullgas accelerationer från stillastående, växla till och från D/R stillastående osv. Finns det då någon anledning att vara orolig över lådan? 6. Någon övrig info som kan vara bra att veta? Mvh | |
|
Jag har en 530D -02 med kcr program i. Automat, och den har snart gått 40k mil, Lådan beter sig jättefint och chippet har suttit i ett par år i bilen utan att något har gått sönder. Däremot har jag märkt att lådan inte gillar hastiga fullgasningar när den inte är "beredd". Det jag brukar göra är att antingen köra med sporten i (i stan iallafall) då är den rappare och svarar jättebra på gas. Om jag kör med vanliga D brukar jag ge den lite gas innan jag trycker fullt, om du rullar utan gas och helt plötsligt ger den fullt brukar lådan kunna få problem, den vet knappt vilken växel som ska i och slirar sig upp på varv etc. Mycket skönare gasningar med sportläget i. Dock bör man tänka på det faktum att lådan (enligt GM själva) är gjord för 340NM och en optimerad 530d kan ge upp mot 500. Så det är ju på egen risk såklart. Jag tycker dock inte lådan är en särskild bra låda att dra tungt med. Detta pga av att lockup sker efter 90 km/h ungefär och med släp kör man oftast 70-80, alltså kommer lådan släppa upp och slira mer (ca 1900-2100RPM). Ett tips är att skölja lådan och byta olja etc. Annars är det en underbar låda med härlig karaktär. Bifogar en länk om lådan: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.