AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
579

E32 750 -88 Stötdämpare

Har någon tips på hur man kan bedömma hur stötdämparna fungerar på E32? Jag menar om det finns någon typ av testfunktion?

//Per

Per 750 1988 E32
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Gunga bilen upp o ner,,
funkar dom bra så ska gungningen stanna direkt.
Dämparna tar stöten på vägen upp o fjädern på vägen ner.
Hej, det som jag menar är hur själva funktionen skall vara. Kopplingsschema eller funktionstest. När man ändrar switchen mellan Sport och Komfort på mittkonsollen så lyser lampan som sitter i knapparna cirka 5-7 sek sedan slocknar lampan och inget händer... Det är kanske dax att konvertera till riktiga dämpare men först så är man nyfiken på hur det skall fungera. Om jag mäter på de kontakter som sitter ner i fjäder benen fram så har dom 1.0 volt hela tiden när bilen går, men under tiden som jag byter mellan sport och komfort så blir det 8.0 volt på kontakten på fjäderbenen. Det skulle vara surt att lägga ner massor med jobb just nu på att byta allt för att sedan läsa att det bara var ett relä eller något...
//Per

Per 750 1988 E32
svardska
detta inlägg la jag på listan men det passar ju även här.

stötdämpare vs nivåreglering
hur hänger det ihop? Är det speciella dämpare till bilar med nivåreglering om det nu ens heter det, jag menar den funktionen som regleras med en sport/komfort knapp. det är en 750 -90 bäst att tillägga.
När man kör bilen är den gungig som fan och visar alla tendenser på att dämparna fram är slut.
Står den däremot stilla och man försöker gunga den på klassiskt bilhandlarvis så är den helt stum.
Nån som vet nåt om detta system?

Som du säkert har läst så var min bil lika gungig tills jag bytte ut oljan (pentosin7.1) som sitter till nivåregleringen då blev det klart roligare. Jag har kommit fram till att bilen har någon eller flera av dessa brister så blir det gung.
1. Om du inte har ren ny olja i systemet
2. Om påfyllnads burken saknar olja. !!Nivå? Se nedan!!
3. Bakvagnsbussningarna är slut.

För att kolla funktion/ nivå så skall du
1. starta bilen
2. Lasta in 150 kg i bakluckan
3. stäng av motorn med lasten kvar!
4. Lyft upp bakhjulen från marken
5. Vänta 1-2 minuter
6. nu skall du kolla olje nivå
Filtret i burken skall vara till hälften fyllt (25 mm från topp)

Enkelt..... se mer i mitt system dokument som finns att ladda ner på Länk INFO.zip

Lycka till!
//Per

Per 750 1988 E32
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.