AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.192

Ej komp. BMW E39 520

Hej, jag skaffade en BMW 520 E39. Den har ingen komp på någon cylinder. Både vev och kamaxlar står rätt. Vad kan problemet vara? Någon som vet? Vill inte riva toppen i första hand.
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Du har inte råkat ut för en "bore wash" ?
Googla bore wash så hittar du mycke info och olika lösningar

Länk

I would first assume that you have a case of bore wash before thinking the worst and head gasket or something. No compression in all cylinders is a pretty good sign of this, also that it has been sitting. The more you are cranking it, the more fuel is being dumped into the cylinders, washing the oil from the walls and rings.

What you need to do is this:

You probably want to put new plugs in if the old ones are done. You can put a bit of oil in each spark plug hole and then do the following.

Crank the car with the gas pedal all the way to the floor. Crank it for at least 20 secs at a time. Do this repeatedly and eventually the car will probably start.

What this does is tell the ECU to stop putting fuel in, eventually the cylinders will regain compression and then you can start the car normally.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bore wash är ju väldigt enkelt att utesluta.

Bort med alla tändstift (och såklart deaktivera bränsleinsprutningen). Häll i lite olja i cylindrarna och gör om provet.

Nu är jag riktigt dålig på M5x-motorerna, men de där hydrauliska lyftarna kan ibland "haka" upp sig dvs de har inte någon olja i sig och då öppnas inte någon av ventilerna och då får man heller inget kompressionstryck.

Jag hoppas någon mer M5x-kunnig kan förtydliga och vidareutveckla det jag vill försöka säga :-)

@frank68 : Vilka kompvärden fick du på cylindrarna (även om det var lågt kan det vara intressant)?

@frank68 : Du deaktiverade bränsleinsprutningen när du gjorde komptestet samt hade verifierade att gasspjället var fullt öppet, eller hur?

@frank68 : Hur gick det till när motorn tappade kompressionstrycket helt? Stod du bredvid bilen och tittade bort ett par sekunder och plötsligt var allt kompressionstryck borta? Eller gick det till på annat sätt? :-)
Japp så var det.Jag antar det var lyftarna.Lite krypsmörja i cyl.då kom kompen.Nu går den perfekt.En bra bil för 3000kr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, så lite olja i cylinderloppet löste problemet?

Isåfall var det inga problem med lyftarna, utan då lutar det mer åt att det var typ cylinder wash (eller fullständigt fastkoksade kolvringar och då har du fortfarande ett problem).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.