|
|
|
|---|---|
|
Jag har sett F10/F11 som är faceliftade men som uppges ha 183-184 hk, dvs gamla motorn. Kom inte den snålare 190-hästars varianten i samband med LCI, eller finns de blandat? Dessutom verkar det i Autopowers modellguide som om LCI kom som MY 2015. Därmed finns det ju många av dessa bilar som är tillverkade 2014. Ok så långt. Men nu har jag hittat en LCI (med gamla motorn) som är tillverkad 2013. Då kan den ju knappast vara MY2015? Kan någon förklara? Jag vill köpa en LCI, men vill därmed också ha nya motorn, annars försvinner lite av poängen. | |
|
Hej. När "nya" 520 motorn kom har jag inte koll på men bilar producerade från och med juli 2014 är MY2015. |
|
|
OK, det verkar alltså som LCI finns från MY2014, och en del bilar därmed tillverkade 2013. Det framgår inte riktigt av modellguiden. Efter en massa efterforskningar på Blocket verkar det bara var MY2015 som har den nya motorn på 190 hk, vilket ger modellguiden rätt (även om det inte står något i kommentaren om den nya motorn, det får kan läsa sig till i tabellen). Om någon bara kan bekräfta att LCI finns redan som MY2014 med den gamla motorn så är saken utredd. Skumt bara att facelifta ena året och uppgradera motorn året därpå, i synnerhet som faceliften med ny front sägs bidra till lägre förbrukning. Det gör den ju inte, det är motorns förtjänst. Gamla motorns förbrukningssiffor i tabellen är samma på LCI som "pre-LCI" |
|
| LCI introducerades Juli -13 som MY 2014. Flera motorer kom nya till detta för att uppfylla Euro6, bla dieselsexorna. Dieselfyran/-orna kom något år senare. | |
| Vi har en LCI som är uttagen oktober 2013, nya motorn kom ett år senare. BMW brukar väl göra så här. Tror det var samma med LCI på E6x. Sedan hur mycket det skiljer i förbrukning mellan nya och gamla motorn låter jag vara osagt. Min ligger på 0.45-0.50 på landsväg. | |
| Som jsn skriver kom LCI MY 2014. 190-hästaren kom senare, tror det var våren 2014. Tex min är LCI med gamla motorn... | |
|
Det är onekligen en djungel. 520d sedan minskar i förbrukning mellan -13 och -14 med samma hk (184), medan touringen har samma förbrukning mellan åren med denna motor. Dock med andra prestandasiffror. Och sexan 530d minskar förbrukningen både för touring och sedan trots samma hk (258) mellan 2013 och 2014. Men förbrukning är inte allt, det enda jag var ute efter var om gamla dieselfyran finns i LCI-modellerna, och det gör den tydligen. Spelar kanske mindre roll eftersom LCI ändå har ett visst mervärde. Frågan är nog då snarast: Ni som har testat F10/11 LCI med gamla motorn och den nya, är det värt att jaga den senare eller är det ingen skillnad? |
|
|
Motorn i 520d 2010-2013 har en euro 5 klassad motor på 184hk medans 520d LCI MY14 har euro 6 klassad motor men fortfarande på 184kk. Sen kom 520d med 190hk MY15 Sen vet jag inte hur mycket det egentligen skiljer på själva motorn (184hk) mellan euro 5 och euro 6 förutom att euro 6 motorn har defftank, pisstank, adbluetank eller vad folk nu vill kalla det. |
|
| Adblue har endast x-drive modellerna, iaf 184hk versionen av LCI. | |
| danielb: det hade jag inte en aning om | |
| Jag har en 520 Touring LCI med 184hk och en Sedan med 190hk. Jag tycker att sedanen känns rappare, bättre respons när man gasar...men det kan ju också bero på någon skillnad i utväxlingen som jag inte känner til | |
|
Fördelen med "gamla motorn" är att till den finns PPK som ger en klart starkare motor med bättre vrid och rappare gasrespons och växellåda. Motorn är mer högljudd än nya , men med PPK så tycker jag at det blir en trevligare/rappare karaktär än vad 190 hk motorn har. den "klär" bilen bättre. Skillnaden i förbrukning är nog ytterst marginell i frågaom kostnaden för ägandet. Jag snittar med min 520xdT på 0,63 totalt och ladsvägskörning runt 0,55 |
|
| En annan fråga på detta tema är Eco-pro. Den 520dAT xDrive 2015 om jag tittat på har inte det. Varför? Är det vara 2WD-bilar som har det? | |
|
Har det på min 2014 LCI, men använder det i stort sett aldrig Frihjul och dålig kyla, tråkig motorrespons men Max 1cl mindre soppa förbrukning. Är man ute efter minimal förbrukning skall man köpa en lättare bil. Eller en sedan med bakhjulsdrift om man vill ha en 5-serie |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.