|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! precis köpt min första bmw. Den går gryymt! sjukt nöjd. Gjorde en inspektion 1 i samband med köp. Dom på mekonomen sa att det kan behövas byta bussningar bak, känner inte för att göra det hos en bilverkstad då dom tar alldeles för mycket. Men jag vet inte exakt vilka bussningar jag ska ha, inte heller vart jag ska köpa dom. Någon som har nåt tips på nån hemsida samt vilka jag ska ha`? allmäna råd om den modellen uppskattas också. Köpte den för en vecka sedan. Vet att det finns mängder om trådar om modellen, men inte om just exakt MIN bil, och min är väldigt speciell ;) | |
|
Tjenare Kul med en 330 ägare till. Jag har en 330 sedan 2002 faceliftmodell. Vad är speciellt med din bil? |
|
| Det var mer ett skämt.. Om någon skulle säga "sök i andra trådar" men den har ba gått 14 läder/aliminum paneler, facelift på den också. Det är inte så jättevanligt av alla dom modeller jag kikat på. Vet du något om bussningarna? Har du haft problem med dina? | |
| Ska göra samma operation på min..tror man pratar om yttre och inre bärarmsbussningar. Samt att det finns bussningar som diffen är upphängd i.. | |
|
Här finns info om bussningarna.. Vettiga priser.. Länk |
|
|
Jag har en uppsättning med Powerflex bärarmsbussning (främre) till e46 som är två delad vilket gör monteringen väldigt mycket lättare då man inte behöver har en press för att få dit dom. dom sitter här Länk Styvar upp och gör att bilen ålar sig fram mindre. Blev av med bilen innan jag bytte så dom ligger bara nu fortfarande inpackade, 700kr och dom är dina, finns i Uppsala men kan skicka om du vill det. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| Behövde bakre men tack för erbjudandet gustav | |
|
Ja alltså bussningen sitter i bak, med eftersom bärarmarna till bakaxeln har två bussningar (en främre och en bakre) så skrev jag främre. Det är det främre som tar mest stryk som jag förstått det. Köpte dom efter att ha lusläst andra trådar här på Autopower för att just styva upp bakvagnen. Är väl kanske inte helt neutral i fallet nu när jag bara har dessa att sälja men det är min ärliga åsikt att det det är de främre bärarmsbussningarna (till bakvagnen) som du kommer märka störst skillnad på, av att byta. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| Jo jag märker kanske skillnad, men dom sa inte att dom främre var dåliga utom dom bakre. Så känns ju onödigt att byta. Kan inte göra det själv. Har ingen meckarkunskap tyvärr | |
|
Vilka bakre är det dom menar då? Du kanske inte behöver byta några överhuvudtaget eller märker du något själv när du kör? Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| Minns inte, står på kvittot ska kolla det senare. Nej märker ingenting men man hör ju inte när bussningar bli dåliga? Ja märker att bilen drar åt vänster men det är pga mönsterdjupet på höger däck :p eller är det pga bakhjulsdriften?:D har mycket att lära... | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Man brukar bli varse när bussningar är dåliga. I framvagn brukar det vara högst påtagligt, det kan börja slamra/klonka, kort sagt, man märker. I bakvagn kan det kanske vara svårare att höra ljud, men han brukar åla sig och bete sig skumt o bakvagnen helt enkelt. Bakvagnsbussningar och diffbussning brukar göra susen. Han ska inte dra åt vänster. När gör han det? När du gasar? När du bromsar? När du rullar rakt fram? Breda däck är det ju original och vägarna i Sverige är ofta dåliga så visst brukar det kännas lite grann, men drar han åt ett visst håll börjar det lukta behov av framvagnsinställning. /Anders |
|
1+ ^^ Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
| @storabjörnen tex igår körde jag ner i södra länken i nedförsbacke åkte rakt fram och testade då att släppa ratten, åkte alltså rakt fram i nedförsbavke ner i tunneln, då drog hon åt vänster | |
|
En kombination av dåliga däck och behov av framvagnsinställning skulle jag säga är orsaken. Byt till nya däck och gör därefter en framvagnsinställning, om du skulle få bekräftat på något sätt behov av byte av bussningar så vill du göra det med innan inställningen men det verkar ju utifrån det du skrivit som att det inte riktigt "behövs". Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.