|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Jag var och kollade bilen i fråga till en kompis, detta var mailet han fick efter jag sett på den: Nu så! Nu har jag varit o tittat. OBS! Tittat, och inte kört! Jag kom dit vid åttatiden och det var mörkt o elendigt men en ordentlig koll har jag gjort! Första intrycket var att bilen SER fin utvändigt. Lacken är fin men som sagt inte bak, luckan måste fixas till. Annars var den nog till största del omlackad, men snyggt gjort för det fanns inga skarvar där jag kunde se. Dörrarna var aningen kasst justerade. Motorrummet såg ut som ett råttbo. Fälgarna är inte GT orginal, dom ska vara högglanspolerade och dessa såg mer ut som "cabbefälgen". Sen hade bilen 97:ans front och detta är lite mysko, kanske har man passat på o hotta upp bilen efter en smäll eller så har man helt enkelt "bara" hottat upp den (men det verkar konstigt på en GT bil). GT läpp-systemet hängde på trekvart och det måste fixas till (kan ev. behövas kompletteras med nåt stag) och en plastbil till luftkanalen i fronten saknas. Ögonlocken ska jättebort! Det var väl det yttre, det. Sen till inredningen. Den e inte i superfint skick men ändå... ...inga revor och så. Bilen luktar skit (rent ut sagt), det har rökts hejdundrande i den, jättesynd. Inga mattor. Kolfibret ser jättetaskigt ut, matt och repat. Sen till utrustningen. Bilen e standardutrustad, inget mer. Taklucka e och klima fanns. Saker som jag har min e bla. el-hissar bak, stor dator, elstolar och även det större ljudpaketet mm. Ljudpaket, just det. Det sitter en BMW Proffessional (värstingen) bandare med växlare i bilen, men det minsta högtalarpaketet! Underligt. Den spelaren måste monterad i efterhand. Orange standardblinkers. Verktygslådan är tom. Nyligen bytad koppling, förresten. Killen verkade ha taskig koll på GT bilar, och även M3:or i allmänhet, detta gör honom tämligen oseriös, men ändå, en trevlig prick. Jag vill nog lova dej att han inte gett mer än 125-130 för bilen i fråga... Sist vill jag säga att bilen måste provköras, och det ordentligt om man ska överväga köp. Bilen är absolut inte i entisiastskick, kosmetiskt i alla fall. Det yttre brukar alltid följa det inre. Man vet aldrig men en 50-lapp kan jag sätta på att vanosen rasslar, det gör den nästan alltid men det gör inte så mycket. Bra sak o pruta på! Har du kört bilen? Sen har du slitdelar som bromsar och däck osv. Däcken glömde jag att kolla. Bilen var servad på 11.800 om jag minns rätt, nu hade den gått 14.300. Låter mycket, man kan inte köra en M3:a mer än 1500 mil utan service, om boken ska va fullstämplad. ______________________________________________________________________ Tänkte mest om någon var intresserad, bara maila om ni har någon fråga. Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti | |
| Vilken rackare på att ta betalt. Hos Mats bilar i Falun står en GT. Såg den på väg hem från Stugan. Mats brukar kunna pruta rätt bra till kundens favör så ta en titt vet jag. | |
| Det var många trista saker på en gång i din rapport... | |
|
Asså det var inte alls meningen att skriva ner bilen i fråga, mest som info och lite kött på benen till den som eventuellt e intresserad. Man får ju vad man betalar för och eftersom att jag själv har en så ville killen ha ett utlåtande från mej. Man har ju precis som han sa "en tendens till att bli köpkåt när man ser en m3:a". No offence till säljaren alltså! =) Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
| Kanon att du skickar upp info här tycker jag, så slipper man köra massa mil i onödan! | |
| Var det denna som var nåt krockskadad, eller vad har jag fått det ifrån? Kanske blandar ihop saker. | |
|
>kentsamuel Den har varit krockad bak, bakluckan var dåligt spacklad och omlackad även kanten ovanför kofångaren var ojämn. Det var även några saker bytade i framvagnen men vet inte om det var p.g.a av krock eller inte. |
|
Asken (AutoPower) |
Efter att fullkomligen ha blivit dränkt i mail om att kolla den här bilen åt mig(mm) har jag dragit den redan tidigare slutsatsen att det mesta av begbilar i sverige är schrott. Ohyggligt vilka vrak som folk försöker sälja. Rådet gäller: Ska du hitta en riktigt fin BMW, importera själv från en BMWhandlare i tyskland. Mobile.de ger jag inte heller många sekiner för... |
|
Nja... så e det ju faktiskt inte alltid, men man måste ju utgå från det när man e ute på jakt och alltid tänka att "detta e förmodligen ett skitexemplar". Vi är ju sådana när det kommer till våra bilar, allt måste vara perfekt och inget annat duger. Själv fullkomligen öser jag över min bil pengar och jag gör det pga att det är mitt stora intresse och jag delar det med mååånga andra. Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Håller med Johan. Jag blev bara lite deprimerad över hur uselt skick det var med tanke på allt du skrev mot det skick jag tycker det borde vara... Det är bara att inse att det finns många risiga M3'or :-(((( Trist! --------------------------- Den blåe är till salu: Länk (bilder o grejer...) |
|
Asken (AutoPower) |
Väldigt få bilar lever upp till standarden MYCKET välskött det är bara att inse. Nere i tyskland vet många att hålla efter bilen likt en del entusiaster här inne på sidan:) Det har nog med allmänn attityd att göra också. I tyskland är Ordnung och Pflege något självklart i mången fall medans i Sverige mest tolkas av enstaka entusiaster. Som sagt mycket ris rullar det.. Har fått 11 email av för mig mer eller mindre okända personer som ber om hjälp att kolla bilder mm. Samtliga bilar och länkar har jag sågat mer eller mindre. Vad säger wendtan, liste eller per tex? Mvh Asken |
|
Asken: Att klanka ned på en annonssite med ca 500' bilar (Mobile.de), tycker jag låter lite konstigt. På Mobile finns alla typer av säljare. seriösa företag, mindre seriösa företag, seriösa privatpersoner och mindre seriösa privatpersoner, ja ni fattar själva. Det är bara att välja vilka man vill handla med..... Då du rekommenderar folk att ej köpa bil av privatpersoner, utgår jag att du själv har dåliga erfarenheter av detta, kom dock ihåg att en firma alltid måste ta ut ett högre pris än en privatperson, för en likvärdig bil. Jag har köpt och importerat ett antal bilar (både från Tyskland och Belgien) och jag har aldrig haft problem med att bilen avviker från det man kommit överens om. Kan problemet vara att inte folk tar sig tid till att fråga ordentligt om bilen (och dess ägare...). Beklagar verkligen att folk skickar mail till dig angående hjälp att bedömma bilar mha foton etc..., det tycker jag förklarar en hel del av folks problem, istället för att i lugn och ro undersöka objekten, så sitter man 80 mil bort och jämför Jpeg-bilder. Verkligen konstigt att det går åt h-lvete ibland...... MVH Ingenjören |
|
Asken (AutoPower) |
Ingeniören: De bilar jag fått exempel på från mobile.de har både varit ur de lägre och de mellersta prisspannen så urvalet har nog varit represetativt. Alla de exemplen har varit bilar som jag själv inte skulle ha köpt, dvs behäftade med mer eller mindre allvarliga fel som gör att jag inte kan rekommendera bilen. Som du vet så ser ett tränat öga ev avvikelser på ett fordon ganska väl. Har ett par tillfällen besökt några av de firmor som annonserar på mobile.de då jag samtidigt varit i tyskland så detta har inte imponerat på mig. Ja en firma måste ta ut ett högre pris på en vara, i detta fall en bil. Med detta kommer i rekomnmenderade fall garantier och en rätt god säkerhet att objektet är korrekt. På en sådan kostsam produkt som en begagnad bil tycker jag garantier och ett kollat förflutet är ett måste pga de dyra reparationer som kan inträffa.. Bättre att spela säkert om man inte gjort denna resa förut. Har man erfarenhet så kan man ta sig fram på privatmarknaden men detta är inget jag själv skulle ha gjort eller kan rekommendera någon. Att vara bevandrad i tyska språket och affärskultur nere i tyskland underlättar om man vill importera. Mvh Asken |
|
Asken är helt enkelt en mycket klok mäniska. Det han säger om skicket på bilarna i sverige börjar jag hålla med om mer och mer, undantaget är överprisade bilar på tex auktoriserade bmw firmor. Som jag läser läget för tillfället så kostar bilarna mer i Tyskland än vad de gör i Svea Rike iaf (E46:or) MEN bilarna i Tyskland är i princip alltid i bättre skick. Allt ja tittat på tyder mer och mer på det. Tyskarnas syn på mkt fint skick, och min syn på desamma är väldigt väl överensstämmande, så är det inte i Sverige, men de finns alltid undantag. Så köp hos aukt firma i Tyskland, de tjänar du i princip alltid på i längden. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
RafkoM3 |
Jag tycker det är bäst att köpa från Privatpersoner nere i tyskland. Firmorna har alltid möjlighet att gömma undan konstiga fel, fixa serviceböcker och slutligen lägga på ett högre pris då de måste tjäna på affären. En privatperson i tyskland servar och tar hand om sin bil, med bra däck, bromsar, service och sånt. När han säljer bilen måste den vara i BRA skick, och de måste vara ärliga. Om de har ljugit om en reparation och man kommer på det så har man rätt till pengarna tillbaka och återköp. Vet ej om det gäller exportering till sverige, men det har jag fått veta av folk som bor i tyskland. Jag har haft tur då jag endast har haft bra erfarenheter av tyska privatpersoner som säljer bilar. Medan jag blivit mer eller mindre blåst på en firma. Som sagt ASKEN, om man köper på BMW i tyskland så är det säkert lungt, men då får man betala mera än om man hittar samma bil INNAN den har kommit till firman. /M3 E30(TIC) Länk |
|
Ja, just det... eller... :P Alla har olika erfarenheter av olika bilar och handlare men det var ju inte detta tråden handlade om. Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Denna bilen som det pratas om har ägts av en Ed Healy i luxenburg som jag har haft lite kontakt med när han ägde bilen. Den var enligt han väldigt risig. Under tiden han hade annonsen ute var 90% av förfrågningarna från svenskar. Han påpekade ändå i annonsen att den var i dåligt skick. Men ändå är det så många svenskar som vill köpa. Det säger en del om vad det är för bilarna svenskarna hämtar i tyskland. /Per |
|
|
En liten grej om den bilen: Han annonserar ut den på BMWCS hemsidan också, men där begär han 165´. Där har den gått 14300mil (inte någon större skillnad men ändå! Länk Han påstår att den har servicebok där (vilket stämmer med 328-Johans iaktagelse, men enligt Johan verkar den inte vara fullstämplad). Mvh |
|
|
Bara för att man skriver s-bok behöver det inte betyda att den e stämplad korrekt (??) Jag har inte sett boken i fråga men han sa nånting om att den var servad som "den ska, senast vid 11-nånting" om jag minns rätt. Nu har man ju som förhållandevis kunnig i ämnet fördelen att man vet att den ska servas c:a var 1000-1300:e mil och då e det någonting som inte stämmer, men som spekulant håller man god min och nickar instämmande. Nog om den här vagnen nu, någon kommer nog att köpa den förr eller senare. Mkt imponerande, Per, att du har sån snorkoll på bilarna. Eller var det bara en ren tillfällighet? Jag har hört talas om en gt som står i en lada i norra Finland, vet du nåt om den? ..Skojja bara!! =) Länk "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti |
|
|
Snorkoll samt givetvis lite tillfällighet så klart :) Jaja, den i finland har jag all info om ;P /Per |
|
|
328-johan: Måste bara berömma dig för din oerhört vackra bil! Bilderna är kanon på hemsidan och de har gett mig många glada stunder =) Filmerna går ej att ladda hem. Är det ett lokalt fel för mig eller går det ej för alla! *väntar spänt* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.