|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått chansen att köpa en bmw 850 91a av en släkting, fullservad och samma ägare dom senaste 20åren Rostfri och går fint i motor och låda. Nackdelar: stått still sedan 2008 i garage och mätarna går ej av okänd anledning. Hur mycke ska man våga ge för den? | |
| Det är ju en kultbil så den e eftertraktad speciellt med såpass sjukt låga mil. Hur e skick för övrigt lack etc etc? Dessa bilar i fint skick o låga miltal får man mycket bra betalt för i Tyskland. Dom e galna i gamla BMW o mercor! | |
| Lacken va fin ingen rost. Dockumenterade mil. Vågar man ge 35000kr? | |
| Om lacken e fin underrede fint inredning likaså vilket allt borde vara med tanke på 8000mil. Mätarna e ju lite underligt nått elfel? Iofs har jag inte sett bilen men 35k hell ya!!! | |
| 35000 bara? | |
|
Hej! Antagligen kortet i instrument huset eller så enkelt som en säkring,måste vara 2 fräscha batterier annars kan det bli lite underligheter.Priset är ju löjligt lågt så då kan du ju lägga 30-40 tusen till för en fungerande bil. Räkna med att byta alla slangar och rem,tändkabelsatserna bör gås igenom sladd för sladd,nya stift är självklart. Bränslefilter skulle i alla fall jag byta efter att ha rengjort tanken.Sen har du gasspjällen som garanterat behöver en översyn så att de funkar som de ska,likadant med spridarna om den har stått så länge. När du väl sen startar bilen så kör ett avgastest,där ser du om HC är för högt och då bör man se över luftmassemätarna ,Lambdasonder och insugspackningarna. Tankventilationen är oxå bra att se till så att du har cirkulation. Kan du meka själv så är det en klar fördel,sedan finns det mycket kunnigt folk här på forumet om du behöver hjälp,om du lämnar in på verkstad så räcker inte de summorna som jag nämnde tidigare. Glöm inte att när du fått ordning på det mesta så har du en bil i det högre toppskiktet. Mvh Dic |
|
|
tack Dic för svaren. jag kan en hel del själv men inte jättepåläst om bmw 850. Men om säkringen gått, ser man inte milantalet på bilen ändå för det lyser inte heller? Alla andra varningslampor som lyser i tändläget innan man startar bilen funkar + bakgrundsbelysningen men inte hastighet/varvmätaren, vattentempen och bensinmätaren går ej. fick ju starta den med en batteribox så batterierna var helt urladdade. men motorn starta och går fint, växlar fint inte den minsta tendens till vibration från motorn. men märker jag efter ett tag att det är för mycket jobb så tiden inte räcker till har man tillbaka dom 35000 då tro? MVH |
|
|
Du ska vara försiktig med starthjälp i alla dess former på gamla bilar med mycket elektronik. Vad som helst kan gå sönder. Nya batterier är en försvinnande liten kostnad i sammanhanget. Speciellt med tanke på inköpspriset, den bilen skulle nog många ge 100+ för. |
|
|
just igår hade jag inget allternativ för att prova den tyvärr, tack för tipset visste ej de va så känsligt men den verka klara sig denna gång får vinsha upp den på släpet imorgon när jag hämtar den. Har ni några kloka råd vad jag ska göra nu när jag får hem den och ska börja köra med den och besikta den? MVH |
|
|
Ja, börja köra lite med bilen, så du lär känna den, lyssna på ljud från bilen, hur motorn går, känn efter hur den växlar med mera. Var noga med att kolla oljan - hellre lite för ofta än för sällan. Faktum är att jag tycker att Dics summering av vad du kan förvänta dig att behöva göra är en rätt bra summering. Lite grovt räknat så kan du nog förvänta dig att behöva lägga ut 50 tkr för att gå igenom Dics lista (om du dessutom gör en del själv, kan du inte meka själv så kan du dubbla den summan) men då har du ju som sagt en bil i övre toppskiktet, som i Tyskland betingar omkring 200 tkr. Var inte rädd för att meka lite själv - 850 är en bra bil att lära sig skruva med. Den är bra byggd med rejält gods Alexander |
|
|
Tack för alla råd, vill ju få igenom den på besiktningen, och som nämdes ovan så vet jag HC värdena kan va lite knepiga på dess bilar (av egen erfarenhet) från en 750 jag hade, men efter tändstiftbye, oljebyte och luftfilterbyte gick det bra. Va ett tag sen men behövs det inte typ specialverktyg för att komma åt innersta tändstiften? Men är det säkert att allt är dåligt bara för den stått en längre tid? Mvh |
|
|
Ett litet men viktigt tips är att tändhattarna mot stiften är keramiska,innebär att om du ruckar o å är för hårdhänt så spricker keramiken o så blir det glapp o fel ohmtal lite då och då. Inte helt billigt att skaffa nya och säljs i kompletta satser från England,finns en kille på Bmw Solna som fortfarande kan konsten att klämma kablar om du kommer med lösa delar. Upplever att 750 e32 var lättare att byta "de innersta" stiften då man kunde lyfta bort lite grejor runt om så e31 är lite bökigare,visste inte om att det ska finnas specialverktyg. Bilen har ju stått ett tag så det kan vara värt att kolla packboxen på utgående axel in i lådan,finns möjlighet till läckage där om ingången blivit oval pga stillastående. Min var så men blev rund igen efter en tids körning men kolla ,inget kul med vxlådsolja på golvet. Återkommer med fler tips och trix! Mvh Dic |
|
|
Har varit och kollat en runda till, är glycol under golvmattorna, värmepaketet eller kopplingar/slangar runt om verkar läcka. Vill inte ens tänka tanken på hur mycke man får riva väck för att komma åt det. Det va ju inte så kul. Mvh |
|
|
Tror det är läge att Per dyker in här snart,han kan ha koll på detta D |
|
| Då är det en del jobb du har framför dig. Beror självklart på vad som är fel men i denna länken på sidan 4 punkt 2 så har killen något liknande problem. | |
|
Nej, du behöver inget specialverktyg för att ta bort innersta tändstiften, men du bör inte ha några dasslock till händer. Däremot får du nog plocka bort kupéventilationsgrillen som sitter precis nedanför framrutan inne i motorrummet. Att byta värmepaketet är lite pillrigt. Denna man har fått bort det mesta, men har en hel del kvar. (Bild 1) Länk |
|
| Förresten ska jag åka ner på 850-träffen i Amsterdam på torsdag nästa vecka, är dt någon här som skall med? | |
|
shirack Jo du har lite att göra om du skall ge dig på värmepaketet men visst går det om man tar det lugnt och metodiskt prova att trycksätta systemet och se och lyssna om du kan identifiera vart det läcker ifrån, byta tändstift gör du enklast med original verktygen om du inte har olika förlängningar till hylsan som du kan prova med för att hitta rätt längd. Sedan skall du ha inställningen att alltid börja med en inställning att det är det lättaste som är felet alltså inte börja med att måla fn på väggen, allt går att lösa med lite tid. Leta på webben där finns massor av information du är inte den enda som äger en sådan här bil, ett bra forum är bimmerforums.com där är dom hövliga och hjälpsamma men ta aldrig första tråden utan titta på ett antal så skapar du dig en bild av hur dom gjort samt ställ frågor. Lycka till med din bil föresten vilken färg är det på den och har du lust att delge ditt VIN nummer så vore jag tacksam. /Per |
|
| shirack: Hur har det gått för dig? | |
|
Tjenare, det blev ingen affär, efter mycket om och men köpte jag den ej. Kändes som tiden ej räcker till så köpte en 740e32 i bra skick. Men hade jag haft bättre plats och ha bilen stt mecka på hade jag nog köpt den. |
|
| Lyfter en gammal tråd :) vet du vad som hände med 850n? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.