AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.362

Kan jag fylla på lite "fel" olja utan risk?

Ska ha Castrol edge professional 0-20 i bilen, har nu låg nivå och 500 mil till service - så min fråga är, kan jag slå i lite Castrol edge professional 0-30 ist och köra vidare tills det är dags för service?

Bilen ifråga är en V40 D3 CC 2016
Inga problem.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har oljan rätt volvo-klassning?

Då det är en diesel med dpf och dieselkatalysator, är det viktigt att oljan är av så kallad Low-SAPS-typ, annars kan du slita onödigt mycket på dessa och i värsta fall (liten risk iofs när det är så kort sträcka och så liten oljevolym) förstöra dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har oljan rätt volvo-klassning?

Då det är en diesel med dpf och dieselkatalysator, är det viktigt att oljan är av så kallad Low-SAPS-typ, annars kan du slita onödigt mycket på dessa och i värsta fall (liten risk iofs när det är så kort sträcka och så liten oljevolym) förstöra dem.

Mvh
Johan B

Strunta i vad Johan B säger, det kommer gå kanonbra. Det är en sak om du bytar ut all olja mot helt fel typ, men att skvätta i en skvätt är inga konstigheter. Kör hårt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, skicka fakturan till Mahhbechh om det går åt pipan! ;)

Jag skulle INTE chansa...

Mvh
Johan B

Ok, tack för svar!
Jag tänkte använda min "bmw-olja" ist för att köpa... = dumsnål ;-))
Jag åker till Volvo och köper en liter RÄTT olja imorgon ist, better safe than sorry!
Använd din Castrol Edge Pro 0W-30 olja! Bara för att oljan inte har klassifikationen betyder det inte att den inte uppfyller klassifikationen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och hur skall man då veta att den uppfyller den?

Problemet med moderna dieslar är att om oljan innehåller för mycket svavel och fosfor (vilket används som anti wear-additiv i olja), riskerar man att dieselpartikelfiltret slaggar igen = dyrt!

Rent smörjtekniskt är det säkert inget problem - motorn kommer inte att skära för att oljan har "fel" klassningar.

Nu är det inte omöjligt att Castrololjan har rätt klassning för att användas i Volvomotorn, men det har jag inte i huvudet och det måste kollas upp innan man slår i oljan i motorn.

Så jag hoppas att de som påstår att det är "riskfritt" att använda vilken olja som helst, har koll på läget. Annars kan det vara dyra råd för den som köper råden!

Mvh
Johan B

em
906
em3
M3 cab -03
Det finns åtminstone två typer av människor;
de som tror, och ber att guden eller någon annan är god, och;
de som tar reda på, och därmed vet, att besluten faller väl ut.

bottom line; upp till var och en, att värdera kunskap v.s. "tro", och stå för sina beslut.

em3
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
De dära Low-saps vad det nu är som Johan B pratar om är nog kanske lite mer en kemisk förklaring till vad man ska ha.

En lite lättare översättning är att ACEA-klassningen ska vara C3 för att passa moderna dieselbilar.

Det står tydligt på flaskan vad det är.

@Johan B Du kan mycket men gör det inte krångligare än det är =)

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Lite information ang. olja i nya VEA-motorerna.

På jobbet råkade vi hälla i 0W-30 olja A5 i en sådan motor och bilen larmade direkt efter uppstart om fel olja/oljetryck.
Ska du fylla på lite så spelar det kanske ingen roll men denna motor är oerhört känslig för rätt viskositet/oljekvalité.
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Edit
5w-30 C4 var det som vi felaktigt hällde i bilen.
troll4ever skrev: "Bara för att oljan inte har klassifikationen betyder det inte att den inte uppfyller klassifikationen"

Ridå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.