AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
997

Vad kan felet vara? Motortemp.

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Hej jag har nyligen bytt vattenpump,termostat, och båda tempgivarna som går till DME och instrumentpanelen. Har även planat och bytt topplockspackning på motorn då de läckte in luft i systemet.

När jag sedan startar i bilen så går tempmätaren långsamt från blått till rött även om motorn är kall. Jag har inte börjat felsöka då jag inte vet var jag ska börja.

Jag vet att det fanns en liknande diskussioner men jag har redan bytt ovanstående saker så jag tror inte det är det som är problemet.

Min gissning är att det kan vara kabeln till tempgivaren eller instrumentpanelen.?

Jag har en e36 compact -95 för övrigt.

Tack på förhand
/Sebbe
Har du luftat den ordentligt?
Så du inte har en luft bubbla i systemet någonstans också kommer den till givarna och då sticker tempen iväg.
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Jag jag har luftat ordentligt, borden inte tempmätaren stanna till första strecket och en stund senare gå till halva sträcket då jag ändå har full cirkulation. Jag undrar om du vet om det finns någon gör det själv för att ta loss instrumentpanelen för att komma åt tempmätaren så jag kan börja kolla där?
Mätarhuset lossar du de 2 torxs skruvarna som sitter rakt upp.
Du känner hålen om du sätter in handen genom ratten.
Länk

Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Jag hade tänkt att jag ska kolla bakom tempmätaren så att inget är slitet eller liknande bakom den.

Jag vet inte om jag borde vara orolig för dessa varningar men iallafall ha i åtanke om jag ska byta tempmätaren?

*mätarstälningen kommer bli fel(om du inte sätter tiilbax din kodkontakt, förstås)

*vissa lampor kan börja blinka hela tiden av typ abs och airbag(ifall om du inte har dem på din bil, men de fanns på den bil mätarhuset kommer ifrån)

*vissa mätare kan sluta funka om du har köpt en instrumentpanell som e helt sönder
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vad menar du att mätaren gör mer exakt?
Rör sig med samma hastighet från blått till rött?
Bara efter start eller gör den det om.du bara sätter på tändningen utan starta?
Hur lång tid tar det för den stt röra sig?
Lägg gärna upp en film.
Se
19
Sebbe_97
316i Compact-95
Det var när jag hade bytt sakerna som den gick långsamt uppåt mot det röda. Nu idag när jag satte den på tändning gick direkt till det röda.

Efter andra försöket låg den utanför den blåa markjeringen hela tiden utan att röra sig en milimeter. Så föröskte jag flera gånger till och visade samma resultat om och om igen.

Jag glömde dock filma när den gick till det röda vid tändning.

Filmade tyvärr inte heller när den gick sakta till det röda.

Men här är den iallfall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.