|
|
|
|---|---|
|
Jag var hos den lokala BMW verkstaden i torsdags och där stod en M5:a med en V10:a som hade en felkod som inte ville försvinna berättade mekanikern. Efter ett tag kunde jag inte hålla mig utan gick över till M5:an för att titta på motorn efter som min egen är en 850i med en V12:a. Där sitter två rader av spjäll på gemensamma axlar, en för varje sida av motorn. Dessa axlar drivs av 2 spjällmotorer. Mekanikern hade bytt den ut den ena motorn, skiftat sida men felet kom och gick ändå. Den utbytta spjällmotorn låg på bänken och jag lyfte på den, vred på utgående axeln. Den är fjäderbelastad och vrids av en elmotor via en växel. Jag släppte axeln som gick tillbaka men fastnade en bit före stoppet tillbaka. Gjorde om övningen ett par gånger, vissa gånger så fastnade axeln på väg tillbaka andra gånger inte alls. Alltså smuts och fel i kollektorn i spjällmotorn eller i växeln. Den andra spjällmotorn gjorde samma sak men inte den nya. Mekanikern hade hållit på många dagar med den bilen och den nya spjällmotorn kostar 9.300:- enligt mekanikern. Räkningen för mitt besök på ca 3.000:- för att byta 4 silentbloc som jag hade skaffat fram själv så det är endast timkostnader. Undrar hur mycket den stackars M5 ägaren får betala? //Peter | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är lättare att plugga in diagnostikverktyget och byta ut det som ger en felkod än att plocka bort det och rengöra och smörja upp det igen. :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.