AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.531

Behöver hjälp med information om Alpina B10 V8

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag har varit och kollat på en Alpina B10 V8 som jag blivit intresserad av. Autopower-läsarna är ju bra på att få fram information om bilarna som läggs ut. Jag undrar om någon av er kan få ut servicehistorik och annan info om bilen som anges här nedan. Jag är tacksam för svar:

WAPBA46L19HF40635

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kolla upp historiken noga på den, visst kan miltalet stämma men att den enbart har hade gått ca 9800 mil på 15 år i Tyskland är väl tveksamt. Det kanske är dåligt tagna bilder men den ser lite matt ut i lacken, men det går ju att fixa till.

Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Hmm, Tyskland?

Bilen har gått i Japan och importerats av en firma till England, därifrån kom den till Sverige, enligt uppgifter från ägaren.

Självklar skall historiken kollas upp extremt noga på denna bil.

Fin annars.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jaha, så Alpinorna fanns inte som högerstyrda i Japan? Hade ingen aning om det. Då blir det ännu svårare att kolla upp historiken. Det bästa är väl att åka och kolla på den och göra en egen bedömning om miltalet kan stämma i förhållande till skicket.

Det kanske går att få ett utdrag ur ISPA även fast den är från Japan?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Härligt köpsugen man blir av folk som står och torrgasar stillastånde :/

-------
//Lövet
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Ha ha ha, Lövet.. Bra kommentar. Det är just ISPA-informationen jag är ute efter, om det nu går. Fortsättning följer...
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej Kimmo,

Nej, torrgasandet känns väl "sådär" men bilen kan ju vara ok för det. Själv tycker jag att det är trist att strålkastarinsatserna är bytta.

Det enda särskilda som jag vet att man ska ha med sig när man kollar på en Alpina med 4,6 litersåttan är om topplockspackningarna har bytts eller ej.

Det är ett mkt vanligt problem som kostar i häraden 30000kr att åtgärda. Packningarna är antagligen inte bytta vid det miltalet, dom brukar gå lite senare kanske 13-15000 mil.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Westersund: Det är faktiskt vanligt att japanexporterade Alpinor är vänsterstyrda. Även om det säljs högerstyrda också. Många japaner tycker att det är exotiskt när bilarna är vänsterstyrda och beställer dem så.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Tre små amatöriakttagelser:

Temperaturmätaren står lite över mitten. Ovanligt.

Check kontrollen markerar ett pågående fel.

Airbaglampan (väl?) lyser. Kanske Alpinan låg i framkant, men en vanlig BMW hade åtminstone ingen "evig" bältesvarning 1998-99.

/Lennart
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jag läste något om packningarna igår på nätet. De var tidigare gjorda av ett organiskt papper men från motornummer 14500 fick dem X5:ans packning med stålkant. Vet inte hur det var med denna bil, troligen inte fixade.
Topplockspackningarna går på 99% av dessa motorer kan jag säga och ofta orsaken till att dom säljs så jag rekommenderar dig att göra ett komptest innan köp.

Oftast börjar dom bakre cylindrarna, det slår hål på cylinderväggen, det kan låta som ett dåligt vevlager, jag har själv varit offer för detta då jag köpte en Alpina B8 som jag endast hade kört 40 mil och den visade sig sakna komp på två cylindrar, jag hade tur som inte körde bilen mer när jag upptäckte detta.

Jarls fixade bilen då de har rutin och gjort detta på ett 30-tal motorer av detta slag då de inte behöver lyfta ur motorn.

Innan jag köpte bilen så hade jag detta i bakhuvudet, det är rysk roulette köpa den Alpinan med den motorn, packningen går förr eller senare då den är organisk.

Alpina B10 V8 samt Alpina B8 har organisk packning

Alpina B10 V8S har stålpackning och befriad från detta problem, dock finns väldigt få V8s på marknaden, S står inte för stålpackningen utan det är många uppgraderingar Alpina gjorde med den modellen.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tack för info Lanab.

Så om jag köper bilen så ska jag kalkylera med ett förebyggande byte av topplockspackningar till den med stålkant? Det blir billigare än att fixa hela motorn.. Det får jag ta i beaktning.

Bilen gick precis som den skulle vid provkörningen, dvs. den kändes inte orkeslös på något sätt.
Det som är risken är att man inte vet hur länge ägaren kört med trasig packning och man vet inte heller hur stor skadan är.

Som Martin Jarl sa till mig så vet man inte omfattningen av skadan förräns man monterat ner det hela och kan se skadan, en hel del av dessa motorer har fått såna skador att det går inte laga utan att skaffa ett nytt block och dom finns inte köpa från Alpina längre, kan man svetsa är det ok och märks inte.

Min packning gick redan vid 11200mil, cirka 40 mil efter jag köpte bilen
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

2 do list:
1. Komptest = ett par tusen kr...
2. Om ok, köp bilen.
3. Byt topplockspackningarna = många tusen kr...
4. 30-35 kkr fattigare men ändå glad, eller inte :o(

Ingen smart skulle göra detta...
Hehehe...om man inte absolut har en fetish för B10 V8 och vill slänga ett par tusen på komptest varje gång man tittar på en.

Räkna dock med att budgetera in minst 30' om inte blocket måste svetsas, bor du i Sthlm räkna med min 50', det är dom offerterna jag fick in när jag fråga och dom visste inte heller vad dom pratade om förutom Jarls.

Så mitt råd är köp inte, du får byta inom sinom tid ändå även om den är bra idag.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
635 CSI: Tack för upplysningen. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.