AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.196

Bmw 328 E46 Spridarna öppnar inte. Hjälp.

Sida 2 av 2
Givaren under insuget var tempen på vatten och olja
Har du testat det jag skrev? Var samma symptom på en M5 3.6 jag kikade på för mååååånga år sedan, den hade surat ner sig totalt. Bilen bogserades med tvåans växel i ca 30 km/h i typ 1 km, där säkringen för bränslepumpen inte satt i. När den väl sattes tillbaka så startade bilen efter några få meters bogsering. Så ryck säkringen, o cranka en 10-15 sek följt av 1-2 minuters vila, upprepa 7-10 gånger.
Jag ska prova det Dawwe. Tycker det borde gå nu när gnista osv finns.
Jag återkommer hur det går/gått.

Kommer ni på något annat, så skriva gärna.
Då ska vi se...
Bilen är nu igång och fungerar. Bara ett annat problem som dykt upp. Större spridare på väg för detta.
Vill mest uppdatera/avsluta tråden fall någon annan får liknande problem i framtiden.

1. Var som sagt ute och körde efter turbo konventering. Kört ca 300 mil och haft lite små pillande med tryckrör som släppt osv, men bilen har gått kalas i övrigt innan den började spika helt plötsligt som jag nämnde först.

2. Provade byta diverse saker/givare, men bilen vägrade starta.

3. Fick köpa begagnad box från tyskland för några 9000:- var inte intressant att betala på Bmw för den.

4. Fick bytt boxen när den anlände och gift ihop den med bilen. Alla värden visade grönt att det stämde överallt efter ingiftning.

5. Bilen startade inte endå. Tänkte då på de fyra sakerna som behövs för att bilen ska ha tendens till start. Så det var bara att dubbelkolla allt igen.
Tändstift okej.
Luft okej.
Bränsle okej.
Timing på gnista och bränsle okej.

6. Tänkte jag får dubbelkolla kompressionen igen. Då var den helt plötsligt på noll. Frågetecket pga den var okej innan.

7. Fick gå tillbaka och fundera på vad jag gjort tidigare. När jag tog komp prov senast var utan olja i motorn och då låg den jämnt.
Tappade ur den nya oljan och gjorde nytt komp prov. Då steg den något, men var inget jag tyckte var okej. (C:a 2 kg).

8. Eftersom motorn är total renoverad innan turbo konventeringen blev man bara besviken och tänkte va fan nu.

9. Valde att hälla i 5/56. Diesel och lysfotogen som jag googlat lite om i samband med jag läst om wd40 metoden.

10. Höll på med det i 2 dagar för det rann mer eller mindre genom.
Fyllde på med diesel och drog runt motorn.
3:e dagen fyllde jag på med den gamle oljan och provade starta bilen.
Var på väg att starta ett par gånger, men gick inte igång.

11. Tog en funderare på vad man gått genom och funderade lite på punkt 7. Ja! Vad fan inget att förlora, så jag tappade ur oljan och testa starta.

12. Gick igång direkt. Lät.den den c:a 20/30 sekunder.

13. Fyllde på med ny olja och bilen starta direkt igen.
Nu kunde man låta den stå och gå. Rök som en skorsten efter lösning medeln som varit i motorn. Fick stå och mala c:a 10/15 minuter med små varvande mellan åt.
14. Tappade ur oljan för jag tänkte att nu får jag ut det sista lösningsmedlet som kan ha legat någon stans.

15. I med oljan som ska vara i. Starta bilen och ut och körde 6 lugna mil för att bränna bort allt skit i avgasrör osv. Rök riktigt rejält i c:a 2 mil, sen började det avta.

16. Glad att man fått igång den igen, så fick man dra ut en runda igen senare på kvällen. Bilen går helt okej, men nu går fuel cut in vid 4500 varv pga för lite bensin.
Nya spridare på väg för detta och sen ska hon ställas in ordentligt, så tomgång osv blir bra.

Ville mest avsluta tråden fall någon får strul framöver också ville jag förklara ungefär vad jag fick göra och gjort.
Med facit i hand, så har det varit min gamla styrbox som lagt av.
När den sen börjat spika pga detta, så är mina tankar på att den bränt fast kolvringar och där förlora jag kompressionen.

Mitt tips är att om detta händer, så kika på de lätta sakerna först som säkringar osv.
Är de hela, så följ de 4 punkterna med bränsle, tändning, komp och timing.

För min del pga turbo, så bytte jag bränslepump nu också eftersom jag behöver byta spridarna också endå.

Kan bara hoppas ni slipper detta problem för det var det jävligaste jag varit med om hittills på gamla Bettan.
Nu rullar hon igen, så får jag se om allt verkar okej fortfarande i november. Annars åker motorn ur igen också renoverar jag om ringar och lager.

Tack för tips under resans gång...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.