AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.197

Bmw 328 E46 Spridarna öppnar inte. Hjälp.

Sida 1 av 2
Bmw 328 E46 1998.
Var ute och körde liten runda. Bilen började helt plötsligt att spika när jag drog på och det har den aldrig gjort.
Stannade c:a 500 meter fram och kom fram till verkstaden. Skulle starta bilen och den bara kirrar.
Tänkte jag kanske bränt något stift, så jag satte i nya. Vägrar starta.
Googlade runt lite och någon nämnde relä. Bytte DME relät under boxen. Hjälpte inte.
Bytte secondary bränsle relä under handsfacket. Hjälpte inte.
Då tog jag upp spridarna och såg det kom ut lite skit från dem. Tänkte då att YES hittat felet med att spridarna var igen satta med skit och därför, men icke. Provade med mina original spridare som jag vet är 100%, men hjälpte inte.
Då testa jag att lyfta upp hela raden med spridare på plats i fuelrailen och polaren vred på tändningen, men inte en droppe soppa. Spridarna vägrar öppna.
Har kollat små säkringarna också i handsfacket som kan ha med soppa att göra, men alla är hela.
Har även bytt till nytt batteri.
Nu går tankarna på om det är något med kabelstammen, men innan jag byter ut den vill jag rådfråga här om tips och kanske någon som varit med om liknande. Kanske har lösningen på problemet.
Är väldigt fundersam på vad det kan vara eftersom bilen gick hur bra som helst innan den började spika vid gaspådrag. Vad kan ha skett bara så mitt i allt med att spridarna vägrar öppna.
Provat googla och någon har nämnt jord kabel osv, men tänker vad det kan ha med problemet att göra mitt i allt eftersom den gick innan och vad kan jord ha med att spridarna ska öppna.

Jag är tacksam för alla tips och trix som kan få igång bilen igen.
Jag känner mig maktlös för tillfället och vet inte vad jag ska prova här näst.

Föresten ang relä bytena, så har jag testat andra, men eftersom bilen inte starta ändå, så satte jag tillbaks original igen för att veta vad jag har gjort osv. Mest så jag inte startar ytterligare ett problem.

Som sagt tacksam för tips och trix. Finner jag problemet kommer jag skriva upp det senare för att andra ska kunna ha nytta av det i framtiden om det händer han eller hon.

Mvh Niklas
Även nämna att jag provat med annan box allra först. Hjälpte inte de heller.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Dum fråga kanske med lät du kontakterna till spridarna sitta kvar? Eller kopplade du ur dom och sedan startade för att testa?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
ett annat alternativ bränslepump, har du kollat den?
Ja! Den har jag kollat. Bra tryck i fuelrail också.
Var och kikade på den idag, så vi kanske har hittat problemet. Förhoppningsvis kommer delen imorgon.

Uppdaterar när jag löst felet.

Fler tips är alltid välkommet, så tack.
Kontakterna satt kvar.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det finns ett gäng säkringar till DME som sitter i motorrummet i elektronikboxen.
Kan vara värt att kolla.
Du hittar dem om du googlar typ så här:
Länk
På min 530 så gick en sån och bilen fick ingen soppa.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
De har jag kollat och bytte ut dem ändå fall i fall, men tyvärr.

Tror nu på något i boxen, som strular trots den läses fint.

Ska testa annan box så snart den landat imorgon.

Tack för tips
Har nu bytt box och gnista finns, men spridarna öppnar inte.
Boxen svara fint och ok på coder osv.

Gnista fanns inte med gamla boxen.
Gamla boxen svarade också, men nya betydligt snabbare.

Nu är jag inne på att gå ett varv till med att kolla säkringar igen och även skruva av fuelrailen för att testa andra spridare.

När jag satte i den nya boxen var det som bilen ville igång i 2 sekunder. Därefter så bara kirrar den igen.

Soppa kommer osv, så jag googlar rundor, men tyvärr är många trådar på började, men inte avslutade med hur det gått osv.

Tacksam för ide'r som kan hjälpa
Ang att den ville igång typ 2 sekunder, så funderar jag på om när vi laborerat med boxen med att synka ihop den med bilen, så kanske den givit signal och spridarna öppnat till med en liten dusch soppa.

Därefter stängs spridarna och den bara kirrar.

Några ide'r ???
Fortfarande strul.
Bilen har fin gnista. Soppa kommer som det ska, men den startar inte.
Har provat med fullgas osv fall den var sur.
Även provat med hälla i olja ovanför kolvarna fall bensin sköljt bort olja från oljeringarna, så kompet blev lågt.
Rykte till i avgasrör vid försök till start, men som sagt går ej igång.
Provat med andra nyckeln, men inget.
Läste i annan amerikansk tråd att jag kanske får försöka bogsera igång den nu om den är sur osv.
Tar som sagt gärna emot tips, så man kan få igång den och lägga dessa strule dagar bakom sig.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du testat göra komptest? Kommer sprut från spridarna? Kommer soppatillförsel före elr efter bränslefilter som du har kollat? Testat med startgas? Kollat spjälhuset? Kamaxelgivare?
Xf
171
Xfreak
E36 325iC -92
E3 2500 -75
E38 740iA -95
Jadu. Om vi kommer till frågan, har du eller hade du ett strulande batteri vid stunden? Hur länge körde du på startmotorn efter att ha hällt olja i cylindrarna?
De kan ju vara helt dött första 1/2minuten eller till och med längre. Ge max gas och håll nyckeln vriden och släpp inte gasen! Tillsätt gärna starthjälp och varva på lite. De ska gå ;)

Light varianten: Ryck säkringen till bränslepumpen, eller bränslepumpsrelät. Kör på starten typ 7-8 gånger a 10-15 sek. Sätt tillbaka säkring/relä. Starta bilen.

Uber varianten: Samma som ovan men skruva även ur stiften...
Hade fuel railen uppe med spridarna i så jag kunde se om de duscha som de skulle nu efter styrbox bytet.
Det duscha fint som det ska plus gnistan var klar och fin.

Har testat med fullgas, men den vägrar.

Har tagit komptest oc det var jämnt. 1 och 6 låg 3 hk lägre än 2 - 5, men det tycker jag är okej.

Givare har jag provat. Både vevaxel. Båda kamaxel givarna. Även testat byta givaren som sitter mitt uppe på insuget.

Ny bränsle pump ditsatt.

Nu funderar jag på om tomgångs motorn kan ha något med start problem att göra.

Hade något vajs på tomgången att den var något orolig näst sista körningen innan det hände på rundan att den började spika.

Tycker jag gått genom allt och nu känns dt som det är något smått jävelskap som strular till det sista.

Amerikansk tråd stod det om eventuella fel.

1. Bränsle
2. Komp.
3. Gnista.
4. Timing.

Där funderar jag något på om timingen och vad som kan störa ändra det.
Bilen gick som sagt bra innan den började spika pga soppa brist.

Svårt att kolla gnista och spridare samtidigt. Tänker mest på om de är något från varandra.

Kom gärna med tips...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Asså egentligen, hur svårt ska det vara? För att motorn ska gå så behöver man bara tre enkla saker: bränsle, luft och gnistan

Du har gnista. CHEK
Du har bränsle. CHEK
Har du luft?

Sedan ska man så klart ha rätt mängd av allt så att det kan bli en explosion av det!
Nej inte en explosion (det är okontrollerad förbränning!). Bränslet skall förbrännas kontrollerat. Att kamkedjan har hoppat så att timingen är het off tror jag inte på, vilket till viss del bekräftas av att det fortfarande finns "bra komp i motorn". Frågan är nu när bränslet duschas in, samt när gnistan kommer. Kommer dessa två vid rätt tidpunkt så startar motorn. Jag tror att den är vrålsur, testa det jag skrev i mitt förra inlägg.
Precis som du säger Tomas, så borde det gå.

Har också funderat på om det kommer vid rätt ögonblick som du säger Dawwe.

Finns det någon jäkla givare som jag missat som har med detta att göra?

Står helt still för tillfället för jag tycker jag gjort allt.

Har även tänkt på om jag ska lyfta ventil kåpan för att dubbelkolla, men tror ju inte det är någon skillnad där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är inne på samma tanke som Dawwe - motorn kan vara toksur!

Lossat alla stift och bränt dem torra med gaslåga?

Passa även på att blåsa rent cylindrarna med tryckluft när stiften är ur.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har bytat mella 3 olika set stift. De har sett bra ut. Ej blöta eller så.
Jag är inne på att något felar med timingen nu, men vete tusan vad.

Vad styr givaren som sitter under insuget näst intill torpedväggen???

Bilen gick som sagt kalas innan den började strula. Kan ju inte ha skett något där kan jag tycka.

Nu när man har gnista bränsle osv så borde den dra igång.
Batteriet är nytt också och har stått på laddning hela tiden medans man testar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.