|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Lite som att säg att "Jag kunde inte lyfta av topplocket trots att allt var lossat. Så jag lossade tändstiften o då gick det bra" :D. Nä men visst, när man vrider på tändningslåset så kan det som Slangen säger att ratten hamnar i en "gynnsam position". Men hur rattlåset skulle låsa fast ratten kan jag inte se. Att det däremot kan underlätta att kunna vrida ratten fram & tillbaka vid demontering håller jag med om, men det har absolut inte varit nödvändigt på mina bilar. | |
|
Såhär är det på E30 (i alla fall mina). Jag var ut och skruvade loss den ena ratten och testade grundligt. Det går varken att ta av eller sätta dit ratten med nyckeln ur eftersom ett låsstift som går in i ratten är i vägen. I läge 1 på tändningen dras detta stift in och ratten går att demontera eller sätta tillbaka. Bildbevis: Baksidan på ratten med urtag för låsstiftet: Länk Låsstift ute: Länk Låsstift indraget: Länk Men är det helt annorlunda på E36 så kan ni bortse helt från mina inlägg. Sen får de säga vad de vill i era instruktionsfilmer, nämns inte detta så stämmer de inte till 100%. ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag var nere och kollade på min E34 535i -89 nyss, det är exakt likadant som JohanE's bilder (fast låsstiftet är på nedre halvan istället)! Ska ta en bild på det också. Det är således helt omöjligt att ta loss ratten utan att vrida tändningen till läge I. Men det är fullt möjligt att båda svar är rätt. Jag misstänker att BMW ändrade denna designen vid typ 1993-1995. Dawwe, du har nog skruvat på tok för nya bilar :-) |
Såhär ser det ut på en E34 535i -89 (här nyckeln borttagen och man se låsstiftet är i utfällt läge) Länk Och här kan man se hur det fungera (måste vara den sämsta videon jag någonsin filmat men ni kan skönja principen iallafall). Länk Jag sätter i nyckeln och vrider till läge I och då fälls låsstiftet in. När jag sedan drar ut nyckeln fälls låsstiftet ut. |
|
E34 ratt med Airbag: Länk E36 ratt med Airbag: Länk E36 rattlås/rattstång: Länk Länk Länk Den kraftigare "svarta plasten" som sitter på släprigarnas undersida är den som slår av blinkersen så att säg. Nån låsning existerar inte på E36 med Airbag, den saken är rätt säker. Och, nog borde Sjöströms 97:a ha Airbag, o enligt Länk har 318Ti likadana delar som min M... |
|
Just det, sådär som Dawwes's bilder såg det faktiskt ut på min E34 518i 1993 (som hade airbag) Länk Det är det nog så att de gick ifrån det där låsstiftet antingen när man närmade sig mitten av 90-talet, introducera airbags eller multifunktionsknappar eller liknande. Oavsett så bör nog E30- och E34-ägare (och kanske tidiga E36-ägare) vara medvetna om att detta låsstift kan finnas. Men som du säger Dawwe, Johan har med största sannolikhet inte detta låsstift (men jag skulle ändåså provat med nyckeln bara för att vara 100% säker). Börjar också misstänka att ratten sitter fastklämd på rattstången på något sätt (eller något åt det hållet). Angående material så är min uppfattning att rattstångens splines är i mycket hårdare material än rattens splines - så om något har gått sönder så är det ratten (vilket är positivt). Verkar som att en avdragare i stil med Dawwe's förslag snart börjar behövas. |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Mitt rattlås ser likadant ut som JohanE's förutom att mitt stift sitter på undersidan, kollade när jag var i garaget idag. Det är ett stift som åker ut i en ring i ratten som gör att det är omöjligt att få bort ratten så vida du inte vill slita sönder ratten. Dock har jag den tre-ekrade sportratten och inte gubbratten som du har Dawwe. ;) Det tar några sekunder för Johan Sjöström att prova vrida om tändlåset, innan han börjar använda en avdragare och drar sönder något. |
| Jag har den "finare, tjockare M-ratten" (kod 710), ratten du tänker på är den snarlika något större varianten som saknar "tumgrepp" & M-stygn, vissa kallar den för buss-ratten :D. Du har väl en ratt utan Airbag gissar jag... | |
| Jag vågar nog påstå att vrida om nyckeln kommer inte hjälpa i Sjöströms fall, men självklart skall han testa. Realoem säger klart o tydligt att hans bil kom med likadant rattlås som i mina M...Det kan kanske vara som så att hans bil har fått rattlås + ratt utbytt någpn gång under årens gång, och att man då monterat en tidig variant av E36 rattlåsen samt en tidig E36 ratt? | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har ingen airbag nej. :) |
|
Hej, Förlåt inhoppet, men realoem.com - liksom en del andra liknande sidor - kan faktiskt missa detaljer ibland. För ganska längesedan (två år, kanske) diskuterade jag detta här. Någon, minns just nu inte vem, bekräftade min då nya erfarenhet, att en uppgift i realoem.com inte alls behövde vara korrekt. Min egen erfarenhet rörde en detalj som enligt realoem borde ha ändrats under en kritisk septemberperiod (efter det att ett modellbyte just införts). Det svar, som gavs här, var att vederbörande hade åtskilliga erfarenheter av sådana "slip-ups", som dessutom kunde ligga halvårsvis fel. /Lennart |
|
|
Skall testa imorrn Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
Hej igen, Då, när jag fick fel information om en reservdel till min bil, var det inte hos realoem.com, utan hos självaste ETK. Här är den tråd som tog ur mig villfarelsen att ursprungskällan alltid vet bäst: Länk /Lennart |
|
|
FYI I mitt fall hjälpte det INTE att mickla med nyckeln i något läge. Jag får inte loss ratten PUNKT! Johan S Nordschleife 8.15 |
|
| Sjöström: Ja det var ju rätt väntat...Testat att slå på ratten med en stum polyuretanhammare? Eller så får du kanske bygga den där "avpressaren" trots allt... | |
|
vi har hamrat lite grand men inte alltför mycket. "Avdragaren" kanske funkar men kommer man åt att skruva upp bulten tro? Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.