|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en nyinköpt 318ti -97 där jag skall byta ratt. Airbag och mutter i mitten inga problem men ratten sitter som berget och jag fattar ingenting. På mina två andra compacter är det bara att lossa ratten från splinsen och så är det klart. Finns det möjligen nåt annat som kan hålla ratten på plats av någon anledning på just denna compacten tro? Funderar även på om någon på något vis kan ha dragit på ratten snett på splinsen? Tacksam för input i frågan Johan S Nordschleife 8.15 | |
| ingen som har erfarenhet av detta? | |
|
Tändningsnyckel i första läget? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Är det avgörande? Inget som påverkat vid demontering på dom andra bilarna Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
Är det avgörande? Inget som påverkat vid demontering på dom andra bilarna Johan S Nordschleife 8.15 |
|
|
Vet inte hur det är på E36 men på mina E30 så funkar det inte att demontera utan nyckeln. ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det har varit samma sak på mina E30 och E34, ibland har jag inte kunnat ta loss ratten utan att vrida tändningsnyckeln i första läget. Så jag skulle börjat i den änden. Om det fortfarande inte lossnar så kan man ju misstänka att det kärvat lite mellan splinesen så några droppar bra penetrerande rostlösningsvätska som sedan får verka i någon dag kan ju isåfall hjälpa. |
|
Fick du bort ratten? ///BMW - Was sonst! |
|
| har faktiskt inte jobbat på det just nu, gav upp lite, bilen är på väg att göras vid till trevligt bruksskick och detta tar jag fatt i längre fram. | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du måste vrida tändlåset till första läget, hade samma problem när jag skulle ha bort ratten i min M5:a. Drog och klurade ett tag tills tanken slog mig att det var rattlåset som var problemet. :D |
|
Nej rattlåset har inget med detta att göra. Jag kan plocka bort ratten på mina E36 & E34 helt oberoende av nyckel-läge. Ratten sitter ju bara på en splinsad axel, finns ingen mer låsning än 17mm bulten man skruvar fast ratten med... Däremot behöver man vrida på nyckelcylindern (med nyckel o "en grej tilll") för att kunna få loss nyckelcylindern, detta för att kunna demontera rattlåset, vilket det inte är frågan om i detta fall... Och, jag har helt nya rattlås+nyckelcylindrar på båda mina E36, o båda funkar på samma sätt (bytte båda pga att nyckeln kunde "snurra runt utan att greppa" nån/några gånger per år. Vissa sa rattlås, andra nyckelcylinder, jag bytte båda för att vara 100% safe *haha*). E34:an har felfritt fungerande rattlås/nyckelcylinder, och som sagt vilket läge nyckeln står i har ingen betydelse alls, bilen är en -94:a. |
|
|
Sjöström: Det skall ju sitta en distans under ratten (typ 10mm tjock stålring). Om någon monterat bort ratten tidigare o glömt att sätta tillbaka denna distans, och dragit åt 17mm bulten som den skall så lär ju ratten ha "kilats fast" rätt bra på axeln, förmodligen där det inte längre finns några splines...Vild gissning bara :D Och, enligt Länk så är rattlås mm identiska på 318ti och M3 Stålringen är nr 5: Länk |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Konstigt Dawwe, min ratt satt fast och så fort jag vred om nyckeln för att lossa rattlåset fick jag bort ratten utan någon ansträngning och jag gjorde precis som innan. Ratten satt inte heller fast på splinsen eftersom den hade rört sig ca 5 mm från bottenläget och var därmed lös, men det var var något som höll fast ratten ändå (rattlåset) eftersom den gick att vicka fram och tillbaka i olika lägen. När du tog bort din ratt, var rattlåset ens i? Om rattlåset inte var i förstår jag varför det inte spelade någon roll vilket läge nyckeln var i. |
| Ja det var inte nyckelvridningen som fick ratten din att lossa utan möjligen det att rattens "styrpigg i plast" hakat fast liiiite och att rattvridningen efter att du klickat loss rattlåset fick den i mer gynsamt läge typ, men som sagt nån "låsning av rattens fastsättning via rattlåset existrar inte" .Ratten sitter på en enkel solid (?) splinsad axel, rattlåset har inget med rattens fastsättning att göra. Men man behöver så klart lossa airbag-kablaget... | |
|
Jag är helt inne på Dawwes linje och har redan varit i garaget och nallat distansen från "storebror" jag tror oxå ratten kilats fast på nåt vis men hur i helskotta får jag loss den? Jag är 95% säker på att rattlåset i sig saknar betydelse i detta fall. Jag var ett tag inne på en avdragare men att fästa i ratten funkar rätt kasst då den är otymplig och mjuk. Alla vettiga tips emottages tacksamt! Johan S Nordschleife 8.15 |
|
| Wester: Rattlåsen är/var monterade i samtliga bilar. Jag har plockat bort ratten på E34:an flertalet gånger, och medvetet snurrat ratten så låset "klickar i" innan jag demonterar ratten, ratten glider av utan besvär helt oberoende av rattlåsets position/spärr. Och det är samma sak på E36. | |
| Sjöström: Skruva fast en stark stålprofil med hjälp av airbagens fäst-skruvar så den går över rattens 17mm bult. Sedan får man försöka "pressa loss" ratten genom att skruva upp (en annan längre!) 17mm bult så den pressar mot stålprofilen? Frågan är dock vilket material ratt-axeln är i, men jag tror/tycker inte det ser ut som alu, men jag kan ha helt fel. | |
|
Två bilder på det ena av mina två E36 rattlås:Länk Länk Jag tror det framgår med all tydlighet att vilket läge nyckeln/rattlåset är i har ingen som hest betydelse. Den "guldiga delen" är själva rattlåset, den styrs av "nyckelcylindern" så att säg, när den "låser" så hakar den fast i en "stjärna" på rattaxeln, bilder här Länk Länk (dessa bilder är från en E36 Compact) |
|
|
Tja även om det är olika på E30 och E36 så tar det ca. fem sekunder att testa. Jag antar då att muttern redan är lossad, är den inte det så är det väl en minut till. Ett bättre tips än att försöka med våld är ju att titta hur det fungerar innan du pressar sönder saker. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad tändningslåset har att göra med att få bort ratten från ratt axeln (oavsett E30, E36 eller E34) förstår jag inte. Finns ju ingen som helst mekanisk "förbindelse/låsning" mellan tändningslås/nyckelcylinder/ratt. En anledning till att man vrider på nyckeln kan vara att man vill minimera risken att skada tändningslåset eller liknande? E30: Nämns inget om att man måste vrida på nyckeln, o de som skrivit artikeln borde veta "rätt bra" Länk Länk |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med Dawwe, jag har heller inte kunnat se att rattlåset ska kunna hindra att ratten ska kunna tas av. Men likväl har jag upplevt ett otal gånger samma sak som Westersund, dvs att ratten sitter löst men det är något som ändå håller tillbaka ratten (vilket försvinner direkt när man vrider tändningen till läge I). Jag tror också på att det är någon "ogynnsam position" man kan råka hamna i, och som garanterat löses med hjälp av tändningen i läge I (eller så borde det fungera lika bra att vicka lite på ratten). Bentley säger faktiskt "Unlock the steering wheel by turning the ignition key on. Remove the steering wheel". Ska faktiskt prova på min E30 för skojs skull! Min tillbaka till Johan's problem. @Johan Sjöström : Allra först, prova iallafall för säkerhets skull att vrida till tändläge I. Har du toktur löser det problemet (men jag tror inte det gör det baserat på Johans beskrivning). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.