|
|
|
|---|---|
| Hej har haft problem med knarrande dörrkarm/lister förardörren. Smorde dessa med silicon wipes. Men det blev fan ännu sämre nu. Nu typ tickar det konstant,och knarrar vid varje omjännhet. Det mest störande e tickandet från typ dörrkarmen. Vad f"n ska man hitta på? | |
|
Sluter dörren tätt? Var kommer ljudet ifrån, upp till, eller...? Har dörren blivit skev? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Gucka med silikon i brukar göra det värre, som du redan erfarit... Jag har använt BMW:s gummimedel (är en schampo-liknande konsistens) med framgång för att bota knarrande lister. Kostar inte så många kronor heller och är väldigt drygt. Se till att göra rent från silikonkletet först bara - t ex. gnugga med en trasa med tändarbensin eller liknande, innan du smörjer in listerna igen med "rätt medel". BMW:s medel: "Gummivårdsmedel" Art.nr. 83 12 2 288 909 Jag betalade 73 kr med BMWCS-rabatt (10%) för ett knappt år sedan. Flaskan är väl typ 400 ml. och väldigt dryg - applicerar den på en liten bit skumsvamp och gnider ut på listerna och låter det torka till lite. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Finns mycket om detta på Bimmerpost. Finns en DIY om det. En teflontejp från 3M om jag inte minns fel. |
|
|
Sverige:Jo den verkar sluta tätt,dörren kan inte blivit skev såvitt jag vet. Ljudet kommer uppifrån. Johan:Ringde BMW idag angående gummivårdande medel. Han jag prata med på reservdelar hitta bara nått medel som kostade 326:- tror jag det va. O det e sjukt dyrt!! |
|
|
Gaspo, sökte han med art.nr. som jag skrev? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
finns på ebay.de, sök på "bmw 83122288909". FAF |
|
|
BMW bör ha! Schmiedmann har på centrallager: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lösningen: Länk |
|
| 250$ tejp!! o få det snyggt e nog inte det lättaste. | |
|
Mina dörrar knarrade väldigt och efter rengöring av listerna med tändarbensin på en trasa (det blev väldigt mycket "äcklig ävja" på trasan) och applicerande av nämnda medel, har dörrarna varit tysta. Silikonmedel är en styggelse på gummilisterna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan:Såg en tråd där du beskrev hur du gjorde. Du hade även torkat lackytan på karossen där listen möter. Ingen fara o göra detta med tändarbensin? Tänker om det kan skada lacken :-) | |
|
Gaspo, nej det är ingen fara - det är inte starkare än t ex. lättflytande hårdvax från Sonax. Dock tar det bort vaxet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tändarbensin? Kan man använda kemiskt ren bensin? Eller t-röd? Eller vad? | |
|
Kemiskt ren bensin går lika bra som tändarbensin - den kemiskt rena är "renare". T-röd kanske går, men det är inte säkert den löser upp silikonrester. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.