|
|
|
|---|---|
plimpe |
hjälp hur gör jag för att bli av med detta ireterrande ljud som surrar? |
| Sök i forumet på generatorvin. Finns en hel del om detta. Ett tips är en jordavskiljare, finns i billjudbutiker från 150:- och uppåt. Ett annat är väl att se över kabeldragningen. Som sagt, sök på forumet. | |
|
Samma och bra jordpunkt för alla enheter i hela stereosystemet är ett grundtips! Även kabeldragningen (separera ström, högtalar och signalkabel så mycket du kan) som Mr Shhh skriver. Mvh |
|
plimpe |
betyder det att om jag jordar baslådan ngn annanstans än i baterit så skulle det kunna försvinna? |
|
Har du jordat baslådan i batteriet?? Det är ju i alla fall inte att rekommendera! Se bara när du köper ett färdigt kabelpaket hur lång jord-kabeln är. Den är inte mer än 1 meter max. Du bör jorda slutsteget i karossen då i till exempel ett fäste till fjäderben eller ännu bättre slipa rent en bit kaross och svetsa fast en kabelsko direkt i plåten, då får du optimal jordning. Men dra inte jord-kabeln till batteriet! |
|
plimpe |
oki tackar!! räcker det då att fila rent från lack i bagaget å få fast den på ngt sätt?? |
|
Usch nu är vi där igen. Batteriet är den punkt som har lägst impedans i hela bilens elsystem, över batteriet ligger följaktligen minst av ev. rippel från generatorn. Plus och minus från steget direkt på batteriet är optimalt, basta. Så fort man flyttar ut t.ex jordpunkten nånstans på bilens chassi, längre eller kortare bit ifrån så får man del av de rippelströmmar som flyter i chassiet. Oftast är det dock inte via strömmen störningen kommer in utan via jordslinga på lågnivåkabeln pga att huvudenhet och slutsteg inte jordas på samma ställe i bilen (just pga rippelströmmarna i bilens chassi när generatorn laddar). En jordavbrottsenhet (jordisolator) på lågnivåkabeln gör susen. FP |
|
frågvis |
Tycker du ska lyssna på folke han verkar kunna sig pryl :) |
| mmm... det ska kan göra... | |
|
ja har mitt slut-steg över batteriet!! ja har dragit kablarna direkt!! o det Låter kanon inga störningar eller nåt!!!! MVH Ludde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.