|
|
|
|---|---|
|
Känner en ganska stark bensinlukt ibland vid start eller när jag stannar inte så ofta under färd. Hittar inga läckor. Bilprovningen letade och hittade inget heller. Hittade i verksatadshandboken att det kunde lukta bensin pga kolkanistern eller slangarna i anslutning till den. Någon som råkat ut för detta? Någon annan idé? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Första frågan du ska ställa dig och undersöka är om lukten kommer framifrån eller bakifrån. Vanliga ställen för läckage där fram är bränsletrycksregulatorn och slangen till och från fuelrailen. Vanliga ställen för läckage där bak är påfyllnadsröret och expansionstank och dess ledningar runtomkring detta (dessa är alltid murkna - antingen är de lite murkna eller så är det helt sönderrostade). Sen har du bensintanken som kan läcka (kan rosta då den är av metall). Änuu vanligare är att tankventilationsrören (tex det ovanpå bensintanken) men framförallt det som går fram till kolkanistern är alltid sönderrostad. Sen har vi såklart de vanliga bränslerören (supply+return) som brukar vara rostiga och kan läcka. Alla M20B25-motorer har ett slutet tankventilationssystem (dvs ångorna fångas upp i kolkanistern). Min E30 som har en M20B23 tillverkades 1985 och då var det fortfarande lagligt att ventilera ut bensingångarna rakt ut i luften, så jag har ingen kolkanister utan bara ett rör från bensintanken som ventilerar rakt ut i luften (kort och gott en helt vanlig öppen slang kopplad till bensintanken). Om det uppstår vid start/stopp så kan det ju vara att bensinen skvalpar runt i bensintanken och läcker ut någonstans där. Kanske prova att tanka upp fullt och gunga lite på bilen i sidledes (eller kör bara lite fram och tillbaka ryckvis) och se om du kan reproducera problemet (och då ta dig en titt tex undertill). |
|
Tack BMW-slangen! Det var vid fuelrailen. Hade inte kollat tillräckligt noga. Sipprade ut lite men dunstar ju fort så ser det ju bara när man står med motorn igång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.