AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.387

Bmw 525i e39 läcker olja efter motorbyte

Ka
19
KarlStegefors
525i touring -03
Hejsan!
Jag har byt motor i min 525i e39 och efter att ha kört i ca 2 veckor har den nu börjat läcka olja.
Den läcker även när motorn inte är igång. Vad kan vara fel? Är det någon packning och isåfall vilken packning brukar gå?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Oljenivågivaren kan vara en läckageanledning tex.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ka
19
KarlStegefors
525i touring -03
Är denna jobbig att byta och vart sitter den?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På tråget. Enkel att byta men det kan bli kladdigt om du inte tömmer motorn på oljan först......
Ka
19
KarlStegefors
525i touring -03
Måste plocka är motorn?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej. Sitter bra till, nr 14 Länk
Ka
19
KarlStegefors
525i touring -03
Hela givaren eller bara packningen?
Vet du ungefär vart läckaget är? Läcker det mycket?
Packningen mellan blocket och oljefilterhuset brukar torka till och börja släppa igenom olja, haft det på båda min E39:or. Lättast är att lysa ner på motorblocket snett framifrån bredvid oljefilterhuset och se om du har olja stående i "rillorna" på motorblocket.

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Johnsen - Är det nr 6 som är packningen du har bytt då? Enkelt?

Länk
Det stämmer bra, det är inget svårt att byta men det tar lite tid. Man får riva bort en del grejer som sitter på oljefiltermodulen för att komma åt.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Kollade nu och jag har hela tiden trott att jag inte fick till ventilkåpspackningen när jag böt den, men ser nu att det nog är oljefilterhus packningen som är boven. ;-)

Fick du riva bort insug samt remspännaren, när du böt eller var det bara styrservobehållaren och lite smågrejor? Antar att man kan göra allt uppifrån och inte behöver hissa bilen.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
här finns en video:

Det är bra om man kan tvätta området hela oljefilterhuset innan den lossas så att du inte får in smuts när den lossas.
Lossa på oljefilterlocket så att oljan i filterbehållaren rinner tillbaks till tråget. LMM med luftfilterbox lyfts ur. styrservobehållaren kan vikas åt sidan.
Remspännarna och generatorn lyfts ur (OBS det är batterispänning på generatorn!!, lossa batteripolen). Det är lättare om även kylfläkten tas ur. Bultar till servopumpen lossas men pumpen kan vara inkopplad.
Du får lossa kontakter samt oljeslangen till Vanos som sitter på oljefilterhuset. OBS det är olika långa bultar till oljefilterhuset.
Den gamla packningen brukar vara stenhård så var försiktig så att inte du skadar aluminiumhuset när den ska tas bort.

FAF
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack FAF. Det var inte bara, men är absolut görbart. Tack för instruktionerna och videolänken. Säkert läge att byta remmarna på en gång också.

//Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.