AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.271

Tips och ideer på 7-sitsiga bilar

Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej gott folk. Funderar på 7-sitsig bil då vi väntar tillökning i familjen. Prisspannet allt mellan 200-350k. Den får gärna vara bränslesnål, då vi brukar bilen mkt, både i stad och landsväg. Manuell eller automat spelar ingen roll. Mata på med era åsikter/tips/tankar och erfarenheter, såsom komfort, utrustningsmässigt/praktisk, prestanda, ekonomi, garantier mm. Navi/Gps, backkamera, PDC, Bluetooth, panorama är ju fina grejer, men överväger ett bra ergonomi, säkerhet, köregenskaper/lättmanövrerig, lättskötta knappar/display (som klimatanläggning mm) och pålitlighet. Tack på förhand:)
Kommer du regelbundet behöva använda tredje sätesraden eller är det bara i nödfall? Dvs är det 3 barn eller fler i familjen? Om ni dagligen använder 6-7 säten är det egentligen bara Fiat/Chrysler Voyager eller Sharan som gäller.

Om man annars kan tänka sig att gå utanför sin komfortzon så säger jag Opel Zafira 7-sits. Hyrde en sådan med familjen nyligen och det var ingen dum bil. Inte så kul att köra men smidig, bekväm, lättkörd och bränslesnål. Tveksamt med 2:ahandsvärdet dock men det kan i gengäld vara bra köpläge om man hittar en nyare begagnad.

Jag hade under något år en nyare XC90 av förra modellen. Trots att designen och funktionen är gammaldags så är den riktigt bra som familjefraktare och väldigt bekväm. Att den är lite törstig (ca 0,9L/mil) kompenserar den med riktigt billig service och försäkring och starkt andrahandsvärde (tappade 20kkr på 2000mil). Viss nackdel är att den inte är särskilt smidig i stadskörning dock...
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Aldrig funderat på en MPV , ex Mercedes V klass?

Dom går ju att "pimpa" rätt bra, bra utrymmen och dom kan fås som 7-sitsig.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fiat Freemont, inte tysk detaljkvalitet men byggs i Österrike. Prisvärd.

Mvh
Asken
Körde en Freemont diesel som hyrbil i Italien senast och jag kan säga att jag blev mäkta imponerad av komfort och inredning.
Problemet med dessa är att om man fäller upp sista sätesraden så får man packa nästan allt i en takbox:)

Den bästa bil i din tänkta klass som jag kört är utan tvekan Mercedes R500, oj oj oj.

EB
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
R-klass är väl bara sexsitsiga?
Från -08 6 och 7 sits som tillval 5 sits i grund utf.

Dessutom bättre kvalitet från -08.
Stora problem med 350 272hk motorn då kamaxeldreven slits "onödigt" fort.

Faclift från -11, inte lika snygga men ännu bättre kvalitet.

Problemet är att det knappt finns några R500 med 388hk motorn till salu,

EB
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den klassiska vwbussen är inte för inte det starkaste kortet bland hantverkare, polisen och många flera. Sju personer och barnvagn är inget problem. Kolla både på långa och korta versionen.

R-klass, har inte kört facelift dock, är som USS Nimitz(hangarfartyg) som behöver bogserbåt för att komma ut från uppfarten/parkeringshuset:-)

Mvh
Asken
Verdi
V-klass!

Länk

Beror ju på om du behöver 7 säten PLUS packning åt 6-7 personer eller om det räcker med färre sittplatser de ggr ni behöver mycket packning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Viktigt att definiera om man alltid behöver 7-sits + packning eller om man klarar sig med bara platserna. Samt förstås hur långt och länge man ska åka. Ska man mest skjutsa ungar till fotbollsträning klarar man sig med en storlek mindre bil. Är det 7pers plus packning på långresa är det nog i verkligeheten bar V-klass, Multivan mfl som klarar det. Kan man kompromissa lite ökar utbudet enormt, S-Max exempelvis är inte dum, dessutom helt okay att köra. I princip är det en helt "vanlig" bil under skalet till skillnad från bussarna.

-------
//Lövet
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
VW Sharan eller Ford S-Max.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Vi hade en Sharan GT i fyra år. Mkt bra bil och med rätt utrustning mkt lyxig. Tyst och bekväm. Enda anledningen att vi sålde den var att vi mer och mer sällan åkte flera samtidigt, oftast satt man själv och körde bussen.

I övrigt kan jag rekommendera den utan reservation.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
VW Multivan, bra alternativ. Får du även med lite bagage om ni ska iväg 👍🏻

Crille
Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej. Tack för bra input. Den sista raden med 2 sätena ska inte användas så jätteofta. Kanske då och då när föräldrar/svärföräldrar är på besök, men bilen ska utnyttjas flitigt och viktigt att mittenraden ska ha Isofix och bra utrymme. Vi kom fram till en mer kompakt MPV och där finns en uppsjö av sådana. Var och kollade på en Toyota Prius+ och VW Sharan i helgen. Blev inte förtjust i någon av dom:/
Vill även testa på Bmw 218/220d Gran Tourer, VW Touran, Citroen C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Ford S-Max.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Mercedes viano är en stöddig sak med trevligare interiör mot transporter
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Suburban eller Escalade esv skulle vara mina val om jag behövde 7 platser,där får man iaf plats och bilen går framåt när man tittar på gasen.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
BMW 2serie grand tourer tycker inte jag lever upp till dem högt ställda förväntningar man har på en BMW. Tycker det märks att det är första försöker BMW gör i den klassen (utrymmen sämre än konkurrenter, låg kvalitetskänsla för en bmw, komforten bara medel bra), touran är superkompetent (typisk vw produkt) men också väl tråkig design (enligt mig...), C4 Picasson är mkt bra (väldigt smart paketerad o bra utrymmen, sämre andrahandsvärde (helknäpp design dock, enligt mig... 5008 är en gammal konstruktion nu och får en avlösare till nästa årsmodell som är mer suv inspirerad, invänta den isf. S-max är ju ett snäpp större än föregående modeller o därmed dyrare. Ny generation nu med alla tillgängliga assistans hjälpmedel o en stor dos körglädje för biltypen, rekommenderas! Nya grand scenic är på ingång, verkar lovande. Har själv en grand scenic 2012 bose edition o är helnöjd. Gick ifrån en e61 som familjefraktare till renaulten och vilken skillnad det är i utrymmen o komfort för 3åkande i baksätet! Opel zafira är också ett alternativ, nu med facelift.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Som Citroën-nörd kan jag inte annat än rekommendera Citroën Grand Picasso, den har dessutom fått idel lovord i tester. Trevlig att köra och bra med utrustning till vettigt pris.

/Masten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.