AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.086

Nån som testa Firemax FM601 däcken?

Sida 1 av 2
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Var i kontakt med Dack365 för att jag skulle köpa nya gummin 235/35-19 så skulle jag göra orden på Nokia Hakka black då jag har haft dem tidigare.
Men han som jobbade där när jag ringde för att kolla leveranstiden tyckte jag skulle testa ett däck som heter Firemax FM601 för 519kr st.
Han sa att Flera verkstäder testat däcket och är över förväntan mycket nöjda och chockade av hur bra däcket var.
Han var så övertygad att jag skulle bli nöjd att han lovade att jag skulle få göra retur på dem om jag var missnöjd.

Ja det var ju lagom prisskillnad
Nokia: 7984kr
Firemax FM601 : 2076kr

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spring! ;)

Man får vad man betalar för och det gäller i högsta grad när det gäller däck!

Det blir lite "konstigt" när folk kör fina bilar och smäcker på fetaste fälgarna de har råd med och sedan upptäcker de att däcken är för dyra....så billigaste kinadäcken blir bra...

När det gäller torrgrepp är de säkert väldigt bra, kanske t om lika bra som premiumdäck. MEN när det gäller våtgrepp, brukar kinadäcken falla igenom totalt, och det är ju då du behöver riktigt bra grepp!

Livslängd, komfort och kvalitet när det kommer till balans- och rundhet är också grenar där kinadäcken brukar vara riktigt usla.

Nokians sommardäck är i mina ögon extremt överprisade då de säljs som premiumdäck men är mer av "mellapriskvalitet" i nivå med Uniroyal, Semperit, Klebér, Vredstein etc.

Att Nokian är notoriska fuskare i däcktester gör ju inte saken bättre - konsumentdäcken är mycket sämre än däcken som skickas till tidningarnas däcktester. :(

Kika på Michelins nya PS4, jag kommer att lägga på sådana snart på E39:an, då Conti SC3:orna snart är nere på 3mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att däckhandlaren rekommenderar ett visst däck beror mer på hans vinstprocent än däckets faktiska egenskaper...

-------
//Lövet
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
Ser ut som det går att beställa en container av dessa däck direkt från Alibaba. Mao, bra marginal på lite jobb för en handlare. Kvaliteten är förmodligen klassiskt Kinadäck och borde i så fall nästintill vara förbjudna i min bok.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Handlaren kan ju dock knappast tjäna mer på kinadäck för 2000:- än överprisade Nokian för 8000:- eller?
Självklart i procent, men ingen får ju lön i procent... :)

/Jonas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jodå, inte orimligt att han har 50% marginal på importerade Kinadäck och 10-15% på Nokian om han köper dem av svenska grossister.

-------
//Lövet
1600 + moms, 100% påslag ger 800 kr i TB för Kina-däcken (50% påslag ger 534 kr i TB). 200 kr/däck inkl containerfrakten från Kina betyder att däcken kostar i snitt 25 USD/styck, ja säkert möjligt om man beställer 10000 tals?

6400 + moms, 10% påslag ger 582 kr i TB för Nokian, vilket låter alldeles för lite med tanke på "omsättningen",15% ger 835 kr eller om man så vill 20%, ger 1066 kr i TB.

Oavsett vilket så är skillnaderna marginella. Däcket är nog inte skräp, men inte i närheten av Nokian, men å andra sidan är priset därefter oxå...
Då däcket är den enda del på bilen som har kontakt med vägen känns det dumdristigt att med livet som insats snåla in på en utav de viktigaste delarna på bilen. Det spelar ingen roll hur många säkerhetssystem en bil har, finns inte väggreppet när det behövs kommer systemen inte fungera som tänkt.

Torra vägbanor brukar de flesta däck klara bra. Det som mer eller mindre alltid skiljer ett kvalitetsdäck före ett skräpdäck är våtgreppet. Det kan i väta skilja flera billängder när det kommer till stoppsträckan. Det kan vara skillnaden mellan liv och död.
an
191
anders82
Som sagt alla har vi varit nya på marknaden nån gån titta på Hankook de var ju ett budget lågpris däck nyligen och titta på det idag.

Så tycker inte man ska skuta hundenden för sitt utsende.

Tycker alla borde få en chans jag pröva att kicka bilen idag vid rödlysen i spöregn och bilen bet.gick att trycka på när det var mycket vatten på vägen.
Kännes bra och stannar på vägen när man vill stanna.
Snälla anders82:)
Däcket är helt nytt på marknaden, det finns inte ett enda test av däcket att läsa och du funderar på att köpa dessa bara för att en gummihandlare, empiriskt (får man anta) påstår att det är ett kanondäck och erbjuder fri retur.
Hur sugen är du på fri retur när däcken sitter uppe på din bil?

Nu vet jag iof inte vad du har för bil eller hur fort du kör och kanske är det så att det däcket funkar för dig och dina behov. Sommardagar i 80 blås;)?

Lycka till och glöm inte att återkoppla hur de funkade.

EB
an
191
anders82
Pula.

Jag kör en 320D touring 2007a med sport chassit.
Ska i morgon till en privat avstängd inhängd väg som tillhör försvaret och testa hur de kännes i högra hastigheter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Se till att testa dem ordentligt på VÅT väg innan du bildar dig en bild av hur däcken är!

Och givetvis behöver du någon form av referensdäck som du utgår från i din bedömning, annars blir det ju svårt att få en rättvis bild av hur däcken presterar. Lämpligtvis då ett premiumdäck med erkänt bra prestanda.

Personligen skulle jag ALDRIG ens överväga att köpa ett däck som kommer från kina och i synnerhet om det inte finns någon form av oberoende tester som kan indikera att det åtminstone har rimlig våtprestanda.

Hellre billigare bil/mindre fälgar än dåliga däck.

Det är tyvärr falsk ekonomi att köpa billiga kinadäck, de blir dyra redan när man slår ut milkostnaden och lägger man dessutom in att de under de dyra milen presterar dåligt, framstår affären än sämre...

Mvh
Johan B

Transocean
Jag tror att däcket funkar helt bra. Visst, skulle man testa det mot Continental, Michelin och d y l på en bana så skulle resultatet vara mindre bra. Men i vanlig trafik, varför inte. 15 - 34 $ kostar dom stk. på Alibaba.
Transocean
@ Johan B

Pirelli tillverkar nordiska vinterdäck i Kina. Din iPhone eller Android-telefon kommer från Kina. Allting kommer från Kina. Michelin gör bullriga och dyra plastdäck i Rumänien. Barumdäcken från Tschekkoslovakia kommer från förra Michelinfabriken i Frankrike. Kina är världens största bilmarknad. Kina är världens största däcksexportör.
Jo
41
Jockern
530xi G31 - 2018
@Transocean, har väl inte så mycket att göra med var prylarna tillverkas utan var de designas och utvecklas? Jag gissar på att du har relativt få saker som du håller som värdefullt som är uppfunna, designade och utvecklade och slutligen tillverkade helt i Kina.

Kina har oftast inte (alt. vill inte ha alt. vill inte visa att de har) samma know-how när det kommer till kvalitet på produkterna. Förmodligen ställs det heller inte samma krav heller internt i Kina (=lägre pris) där möjligheten att införskaffa ett objekt går före kvaliteten på objektet.

Vad gäller Firemax, saxat från internet, varför jag gissar på att hela kedjan är från Kina;
Shouguang Firemax Tyre Co., Ltd as a wholly-owned subsidiary of SUNFULCESS GROUP, founded in 2011, is a large-scale modern enterprise, mainly engaged in design, development, production and processing of various semi-steel radial tyres--PCR, UHP, SUV, Commercial Van, LTR and Winter tyres.
Transocean: det är just i sk vanlig trafik där de extra säkerhetsmarginalerna behövs. Helt enkelt eftersom det är just där de oförutsägbara sakerna händer. Det lär du aldrig märka på en avlyst testbana utan någon referens.
Hade du kunnat tänka dig att montera ur din airbag på din bil? Varför inte, det är ju ändå väldigt sällan den säkerhetsdetaljen behövs vid vanlig trafik...
Och en del av de som åker omkring med fd krockade importer åker omkring utan vissa airbags utan att veta om det.
Men det är ju en helt annan tråd;)

EB
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Transocean, det är mycket stor skillnad när ett "Premiummärke" lägger ut tillverkningen i Kina, mot när billigaste möjliga "no-name" från samma land! I det första fallet är det strikta kravspecifikationer och i många fall även "know how" som moderföretaget står för.

En vän till en bekant skulle göra upphandling av en teknisk pryl.
När de kontaktade europeiska tillverkare fick de ett antal offerter som sa att den skulle kosta en viss summa vid vissa volymer. När de kontaktade kinesiska tillverkare fick de ett svar: "Vad får den kosta?"
Kineserna skulle anpassa kvaliteten mot vad den fick kosta....

Jag har en annan vän som jobbar på ett stort internationellt företag som har tillverkning i Kina. Han har varit på den fabriken och jobbat lite mot dem.
Han säger att för att nå den kvalitet som man har i den svenska tillverkningen, är kineserna DYRARE i tillverkningen!

Kvalitet kostar, oavsett var man lägger tillverkningen!

Michelins vinterdäck brukar tillverkas i en modern Michelinägd fabrik i Ryssland, men Continental har en stor modern däckfabrik i Rumänien. Så visst går det att tillverka kvalitet i "lågprisländer", men i slutändan blir det oftast inte så mycket billigare ändå.

Argument som att Kina är världens största marknad och största däckexportör är i grunden helt substanslösa när det gäller frågan om hurvida däcken är bra eller dåliga - det blir lite som "Miljontals flugor äter skit, gör du det med!". ;)
Det tillverkas mängder av bilar i Kina som med våra mått mätt är rena katastrofen.

Argumentet att de troligen är mindre bra om man jämför mot bra däck, men duger i "vanlig trafik" är också väldigt konstigt. Visst i 99.9% av tiden man kör i vanlig trafik fungerar de säkert helt ok, MEN den dagen man måste göra en panikbromsning eller undanmanöver i vått - ja då kan det vara skillnaden mellan en dödsolycka och ett tillbud om man hade haft bra däck.
Och NEJ, det går inte att anpassa hastigheten utifrån däckens prestanda och bibehålla bra säkerhet av den enkla anledningen att man inte kan förutspå allt som händer i trafiken!

Det man gör med dåliga däck är att man medvetet sänker säkerhetsmarginalerna...och oftast sänker man även komforten och totalekonomin också, och i det perspektivet känns även dyrare däck som en extremt billiga!
Det är nog få saker som med relativt små medel kan göra så stor skillnad för säkerheten som just däck!

Jag tänker så här:
Hur skulle jag känna mig om frugan och dottern hamnade i en trafikolycka med skador/död som utgång, där man ens skulle kunna misstänka att bättre däck hade undvikit eller åtminstone mildrat den olyckan - då känns några hundralappars besparing per däck extremt dumsnålt...

Mvh
Johan B

Väl talat. Gillar liknelsen "miljontals flugor äter skit, gör du det med" :-)
Precis det argumentet används ofta av säljare som kränger prylar med dålig kvalitet till ett lågt pris.
Trans: 15-34 USD för 235/35/ hittar jag inte på alibaba...Men visst, de börjar på runt 13-14 USD vid större order, men inte för 19" utan typ 11-12", inte många moderna bilar som har så "stora" däck :D
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Världens största däckproducent är för övrigt Lego, nu vet ni det! ;-)
Länk
-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.