|
|
|
|---|---|
|
När jag startade min bil i går morse gick den illa på tomgång. Jag provade att köra en sväng och den går ojämnt och ryckigt genom hela registret. Kan inte spontant avgöra om den ev. bara går på 6, vet inte riktigt hur det skulle kännas. Har haft liknande problem tidigare och då var det tändkabelproblem, så nu mätte jag kablarna direkt, men de var OK allihop. Är tacksam för alla eventuella tips.... Jeppe | |
| det är väl dom 400 bakhjulshästarna som har tröttnat | |
|
Mycket bra inlägg Mikael, tack så fruktansvärt mycket för din hjälp vilken jag aldrig klarat mig utan! Jeppe |
|
|
När har du bytt tändstiften senast? Fördelarlocken slits också rätt så kraftigt. Hur långt har bilen gått? //Schnitzer |
|
|
Tändstiften är bytta för något år sedan, har faktiskt inte kollat dem efter det. Fördelarlocken får jag också ta en titt på då. Men... Om bilen bara missar på en cylinder, märks det så kraftigt då? Låter jag bilen bara rulla på tomgång så riktigt studsar den fram. Tack för tipsen, ska kolla upp det! Jeppe |
|
|
Missade ju hur långt den gått, motorn skulle ha gått 19000 mil när jag fick den, men det är ju inget jag kan vara säker på. I så fall har den gått 20000 mil nu. Jeppe |
|
|
Ja, det skakar eller vibrerar speciellt i låg fart. Kolla också så att inte fläktvingen har förlorat något blad för då går den rejält skakigt. Jag hade det på min och tyckte det var helt otroligt att den kunde gå så ojämt. Hade också lite ärj i tändhatten på 1:ans cylinder, då missade den lite också. Att den gick en del ojämt var de grejerna och att insugstemperaturgivaren var trasig, vilket de såg på felsökningen på BMW. Det är ändå svårt att höra om en V12 inte går på alla cylindrarna, 9, 10 eller 11, det är svårt att skilja. När du mätte upp kablarna, fick du då värden på tändspolarna som var ca 2,0 Kilo Ohm och tändkablarna ca 6,0 Kilo Ohm? När jag mätte mina så låg de där ungefär. //Schnitzer |
|
|
Det märks mest vid låg fart och accleration, men även vid jämn hastighet i t.ex. 130 känns det tydligt att den inte går jämnt. Tändkablarna låg mellan 6,5 och 6,7 kOhm, och kablarna till spolarna på 2,0 kOhm. Jeppe |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag tippar att det är en lambdasond som lagt av. Ngt annat kan näppeligen lägga av efter att man dagen innan kört helt OK. Mät om Du har spänning 0-1,0 v på stift 70 på ECM- boxarna. Mät också att Du har minst 12,5 volt på "B+ junction point" i reläboxen på HF- skärm och jordpunkterna strax framför boxarna. (OBS stiften gäller 1,7 motronic - Du måste själv kolla att det är samma stift på Din). MVH /// Paap Reeder 750-91 |
|
Ville bara sticka in en funderare. Du har inte gett dig på en motortvätt? I så fall har du nog vatten på fel ställen. Men jag gissar att så inte är fallet. Lycka till, motgångar föder medgångar :) Tobbe |
|
|
Hej Jeppe! Kan du avgöra om du har några "smällar" i avgasröret, eller upp i insugningsrören?Det är alltid lättare att felsöka om man vet att den tänder när någon ventil står öppen eller om en "potta" helt enkelt är död. |
|
|
Tjenare! jag kan säga dig att du med säkerhet känner om bilen går på 6cyl, den blir ganska orkeslös, och jag har för mig att EML lampan lyser hela tiden oxå.. Lycka till! hoppas du hittar felet! mvh: mr_majzoo, BMW 750iAL -90 icq: 29815001 |
|
|
Tack för alla tipsen... Ska ge mig på att mäta lambdasonderna så fort jag hinner, tror också att det kan vara där felet ligger. Den tänder inte fel, varken i insugen eller i avgasröret, åtminstone inte så det märks. Det känns att den inte har full effekt, men det saknas inte så värst mycket, så den går ju säkerligen på fler än 6 då. Har någon liten känsla att det kanske kan vara någon bränslepump, någon som har erfarenheter av detta? Jeppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.