|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!, Har precis skaffat mig en 518i E12 1979, Funderar på vilken olja som är absolut bäst för bilen, samt vilken bensin...95 eller 98. Mvh Livet är för kort för att köra dåliga bilar! | |
|
Om motorn är i bra och välservat skick så fungerar helsyntetisk olja bra. Håll bara koll så att inte det lossar skit i oljekanalerna som sätter igen de små hålen som sprutar olja på kamnockarna. Det påstås ofta att denna risk är en myt men det hände faktiskt mig på min E24 snart efter att jag bytt från mineral till syntetolja. En kamnock fick för litet olja och började slitas ner. Det blev byte av kamaxel och vipparmar. Jag märket en mycket stor skillnad när jag började köra min 3.0S -72 på syntetolja. Före bytet till syntetolja höll jag koll på kamaxeln som börjat bli dålig. Jag kunde se att porer i kamnockarna hela tiden blev större. Det gick långsamt men dom blev hela tiden större och större. Efter att ha bytt till BILTEMAs helsyntetiska olja körde jag flera 10-tusentals mil (sålde bilen efter 75.000 mil) utan att porerna blev större. Mer lättstartad på vintern blev den också. Kanske inget stort problem för de flesta med en så gammal bil som oftast körs bara på sommaren. Jag körde min bil på 95 oktan hela tiden. Fast då körde jag i och för sig inte hårt. Du bör nog också hälla i blyersättningsmedel i bensinen. När blyet försvann i bensinen (början av 90-talet) ringde jag till BMW och frågade hur jag skulle göra och svaret blev att det räckte att hälla i var tredje tankning. Men det gjorde det inte. Efter ett tag började ventilspelet "försvinna" och till slut fick jag justera ventilerna varje vecka. Efter att ha börjat hälla i blyersättning vid varje tankning försvann detta problem praktiskt taget över natten. Sedan körde jag 40.000 mil utan något som helst problem med ventilspelet. Fast jag hällde förstås alltid i medlet vid varje tankning Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.