|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av att byta "motortemgivaren på en 318 e46-04. Alltså den som sitter under insuget in i blocket. Är det smidigast att lyfta insuget eller bara lossa oljefilterhållaren? Alla tips välkommnas! Mvh Joakim | |
|
Har du möjlighet att ta bild för jag vet inte 100% hur det ser ut på fyrorna, men tycker det låter som för mycket att lossa för att byta givare. På 6:an om man har original luftbox, så tar man väck den och kan byta både temp och oljetryck utan problem. |
|
|
På minner om sexorna nä man kikar på bild. Länk Borde gå att byta uppifrån, men kanske smidigare om du hissar upp bilen och ta den underifrån. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Är det nummer 9 ni pratar om? Jag har bytt nummer 5 (vevaxelgivaren) på en N42-maskin. (316i 04') och jag har inte glömt - jag har förträngt - hur trångt det var. För det första var det obegripligt för mig hur den ska nås underifrån, för trots att man tar ner hjälpram till framvagn (för att med tre förlängare på spärrskaftet komna åt bakre skruv för insugets stöd) så måste man i så fall ha armar likt Mr Fantastic för att nå upp och runt. Man har även startmotor ivägen där. Dessutom ovanifrån, så är det fullpackat under insuget med oljeseparator, vevhusventilationslangar, och nån stor kabelbox/databox som sitter i glidskenor under insuget, så att nå bara genom att lossa oljefilterburk och luftburk synes mig svårt. Är säker på att jag kan motbevisas av någon skickligare, men jag säger såhär: förbered dig på att rycka insuget. Det var så jag gjorde. (Jag bytte den i förebyggande syfte när jag bytte vevhusventilation vid 15.000 mil) Anders |
| Det går inte att nå den underifrån. Givaren sitter bakom generatorn, under insuget, längst ner ovanför motorfästet. Har fått hjälp av en som har plockat isär en n42 tidigare. "Enklaste och snabbaste" sättet är enligt honom att lyfta insuget. Så nästa helg är räddad! Tack för era svar | |
|
Bra tillfälle att få nya insugspackningar samtidigt å veta att de är bytta för framtiden. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Som delorian säger - absolut, ta insugspackningarna samtidigt. Det gjorde jag. Och ärligt talat, beroende på miltal på bilen, tajm att ta oljeseparatorn också kanske? Insugets nedre bakre fästskruv sitter med Torqx. Den främre är väl ok, men jag såg till att byta bakre iaf till vanlig hex. Bättre o lättare om man behöver göra om det nån dag. Jag behövde, för slang som kopplas på oljesticksrör var nån mm fel i kopplingen så den gick inte att få på (köpt på Reservdelar24) så jag vart tvungen att byta just den mot BMW original. Och andra änden på den sitter ju på oljeseparatorn som man inte når när den väl är monterad. :-/ |
|
Men hex är ju lättare att run-dra än torx, varför bytte du, brist på torx? Jag håller med byt grejer medans man rivit och kommer åt lätt oljeseparatorn på en gammal bil bara en tidsfråga innan den ger upp å man får göra om hela jobbet. |
|
Delorian, original sitter det som sagt Torqx där, så nej, ingen brist så. Men om man har gjort det här jobbet så vet man att det är bra mycket lättare när man balanserar upp 2 1/2 st förlängare i 1/4'' på spärrskaftet, att bara ha en 10'ans hylsa längst ut snarare än en liten Torqx-bit som man inte är helt hundra på att man får in i skallen. Det finns ingen risk att runddra. Den ska inte, och behöver inte, dras så hårt. Bara så mycket bekvämare helt enkelt. /A. |
| ok du menar utvändig hex, invändig är värdelöst då är det bättre med torx. | |
Ja, naturligtvis utvändig. Förlåt, det kunde jag klargjort. A. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.