AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.033

Välja bromsbelägg till vardagsbilen?

Sida 1 av 2
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Hur stor skillnad är det på bromsbelägg till vardagsbilen: E46 325 touring?
Således inga krav på att de ska krava en dag på banan utan att krokna men ge bra bromseffekt då älgen hoppar fram och rimlig hållbarhet över tid?

BMW orginal, versus t ex mekonomen?
Är det samma fabrik som tillverkar och samma belägg men bara olika kartonger eller är det skillnad och i så fall i vilka avseenden?

Ser att mekonomen har olika kvaliteter också (bättre och bäst med deras egna ord - men liten prisskillnad):
Länk

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
an
191
anders82
Bmw F34 320 gt xdrive 2014
Hej kolla bildelar 24online.se de har mycket bättre priser ca halva mot Mekonomen.

Lycka till.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Säger som ovan. Bildelaronline24. Finns ingen anledning att betala överpriser till svenska grossister.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Textar, Jurid, Ate, Brembo, TRW, Bosch, Ferodo, Valeo. Zimmermann....där har du några bra fabrikat som håller OEM-kvalitet.

"Budgetalternativ" som är riktigt bra:
Spanska märket Remsa (säljs hos RD24 under namnet Metzger).

Som redan nämnts kan du hitta exakt samma prylar från tyska näthandlare för runt 30-50% av svenska priserna!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
eBay.de - märken/prylar som Johan B rekommenderar ovan, säljs ofta i "paket" med skivor o klossar och slitagevarnarkabel till extremt bra priser jmf hemma.

A.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Det är bra grejer på Mekonomen (5 års garanti på deras egna bromsskivor bl.a) men ibland eller ofta har de riktigt höga priser (finns undantag) och även dålig info
Kan som ex nämna monteringssats till avgassystem som jag beställde nyligen.
Skulle kosta 330kr för vad jag trodde och även bilden visade var banden runt ljuddämparen samt två gummiupphängningar.
Visade sig vara endast ett stålband och ingen info i deras system om att det behövdes beställas två av denna.
Komplett monteringssats kostade c:a 450kr på Schmiedmann (Två band, tre gummiupphängningar, två packningar och fyra skruv och muttrar)
Så jämför priser
Som tur var hade jag åtminstone 25% på den första beställningen men det andra bandet fick man gladeligen slänga upp ytterligare 330kr för (då jag inte ville vänta 6 dagar)
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack för alla tips om billigt från utlandet och även tack Johan för en lista med bra fabrikat.

Men vad är det egentligen som skiljer bra från dåliga?
Är det förmågan att klara mycket bromsningar på kort tid (som bankörning) utan överhettning? (Det kan jag tänka mig är en skilland mellan bra och dåliga)
Är det skillnad i bromseffekt med normalsvala bromsar ("älgtest")?
Är det skillnad i hållbarhet - slits billiga snabbare?

Nu ska vi kanske inte jämföra bromsklotsar för cykel och bil men på cykel sliter jag ut biltemas klotsar betydligt sanbbare än de dyrare från cykelhandlaren.

/Patrik

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det du främst märker skillnad, är nog hur länge de håller. Och slår du ut kostnaden på antal mil som beläggen håller, är i princip alltid billiga belägg väldigt dyra!

Men högkvalitetsbelägg är bättre på alla punkter.

Den enda punkt som billiga belägg IBLAND är bättre på, är hur mycket smuts/damm det blir på fälgarna.

Mvh
Johan B

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fick bytt mina belägg bak för ett tag sedan då ena oket gav upp. Verkstan som utförde jobbet var autoexperten anslutna. Så jag förmodar det är roadhouse belägg dom satt dit. Läst mycket skit om dom på nätet. Men dom funkar. Lustigt att dom e så dyra som dom e. Kollade på Bds där har dom textar,TRW för samma pris.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Jag har handlat bromsar ifrån Getech.se,sist vart de zimmermann skivor och belägg till 550n,det har fungerat bra och till vettiga priser (hälften jämfört med mekonomen),dom har ett rätt stort urval av tillverkare och varianter och skulle det saknas ngt så kan man alltid slå en signal dit så brukar det lösa sig.

Det känns även bättre för mig att handla där jämfört med tyskland ifall/när det blir tal om reklamation osv.
Min personliga åsikt såklart och nej jag jobbar inte hos dom så de är ingen smygreklam :)
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Alltid trevligt med förslag på svenska sidor som erbjuder delar till vettiga priser.

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@325cabrio : Kort och förenklat - det är ingen skillnad i bromsprestanda bland "vanliga" bromsbelägg som säljs i dussinvaruhusen.

Ska man köra på bana (i högre tempo än familjetempo) så rekommenderas alltid att använda belägg som är anpassat till bankörning i liten eller stor utsträckning.

Det första steget (som alltid räcker för alla som kör bana lite då och då med en mer ordinare bil och kanske inte max attack 100% på varje varv och kurva) är bromsbelägg som Ferodo Performance DS, StopTech Street Performance och EBC Greenstuff/Yellowstuff (en känsla jag får av andra erfarenheter är att grönt är för lite lättare/motorsvaga och att gult är för lite tyngre/motorstarkare).

Alla "vanliga" belägg (billiga och dyra) kroknar ganska snabbt när temperaturen ökar och ligger konstant högt. Det finns alltid en trade-off, det är därför det finns olika varianter.

Kom ihåg att jag pratar hård bankörning här. Jag menar att man pressar bilen till det yttersta. Kör du bara lite lugnare prova-på-varv eller kanske några varv med familjen fungerar vanliga bromsbelägg (förutsatt att ditt bromssystem i övrigt är i fint funktionellt skick).
32ProPro-medlem
2.453
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tack för alla tips.
Bilen är på verkstad som är knuten till mekonomen och det blir deras belägg från ATE/Bosch (bättre klassning men bara en hundring dyrare än deras billigare) och deras standard bromsskivor (oslitsade) och nya givare. Ett nytt ok blir det också då det var ena sönderrostat och ena klotsen fastnat.
Jag fick ingen varningslampa men mekaren förklarade det med att den mäter bara på ena sidan och det kan vara den på okets sönderrostade sida som var uppsliten och lät och att det fanns mer belägg kvar på andra sidan.
Tackar BMWslangen för lite överkurs om bankörning men det blir inget sådant med denna bilen.

Om det är fram du byter så gissar jag att du får betala 975kr för beläggen.
Du har även Länk som har bra priser.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
bmw-slangen. Du som verkar kunna detta med bromsbelägg. Finns det någon vits då att beställa lite dyrare belägg typ jurid framför billigare till vardagsbilen? Måste snart beställa nya fram och va inne på dessa: Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man får vad man betalar för....

Jurid-beläggen lär nog hålla kanske dubbelt så länge som billiga belägg.

Jurid och Textar (ingår i samma koncern) brukar ibland benämnas som "taxi-belägg" just pga. extrem hållbarhet med bibehållen bromsprestanda. Nackdelen är att de brukar damma rätt svart på fälgarna.

Mvh
Johan B

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Johan B: Tack för svaret. Vet du om länkade belägg skulle passa min bil? Vanlig chassi E91 2006 325. Står inte heller om de är med eller utan slitvarnarkontakt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in sista sju i chassinummret hos realoem.com:
Länk

Därefter klickar du dig fram till bromsar och tar fram bmw:s art.nr. på beläggen, därefter kopierar du det och använder som "sökord" hos RD24 eller liknande, då får du upp motsvarande belägg från olika tillverkare.

Står det inget om slitagevarnare, är det nästan garanterat utan sådan - det finns en slits i beläggen där den skall sättas och den får köpas separat. Om den gamla inte har börjat "varna" kan man ibland flytta över den till de nya beläggen om man är försiktig.

Mvh
Johan B

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
art nummer är följande: 34116799166 när jag dock söker hos RD24 står det bara att sökningen inte ger nån träff...

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Rekommenderar tecdoc finns att ladda hem som app också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@325cabrio : De där beläggen blir alldeles utmärkta. Och din mekaniker har helt rätt, det scenario han beskriver är otroligt vanligt.

Mitt favoritexempel (som är nog det tydligaste exemplet jag arbetat med) är från en Mercedes A-klass där ena bromsbelägget var nere till metallen och det andra var bara halvslitet.

Se bilden nedan. I detta fallet hade båda glidpinnar rostat fast fullständigt.
Belägget överst i bild sitter innerst och det som bromsokskolven trycker på. Eftersom det belägget var det enda som kunde röra på sig så fick den stå för all bromsning och således slitits ned till metallen.
Belägget nederst i bild sitter ytterst och kräver att glidpinnarna fungerar för att den ska trycka emot bromsskivan. I detta fall hade de rostat fast så det belägget gjorde ingenting och som ni kan se så är det mer än halva belägget kvar!
Länk

Och på de bilmodeller (BMW har haft det på alla sina sen typ sent 80-tal men alla märken har det inte) som har bromsslitagevarnare så sitter det bara en givare per axel (hos BMW är det vänster fram och höger bak). Dessutom sitter det på bara ett bromsok. Så av alla 8 bromsbelägg så övervakas endast 2, så du har bara 25% coverage.

Så dessa givare låtsas jag om som att de inte finns helt enkelt.

@gaspo : Jag provade faktiskt Roadhouse belägg (det var budgetalternativet hos Autoexperten vid den tiden jag köpte dessa) till min E34 - främst för att själv prova då jag också hade läst ett par negativa kommentarer.

Hade inga problem whatsoever med de beläggen (jag hade dock de bara bak). Fungerande klanderfritt oavsett! De fungerade till och med utan problem på ett par bankörningsevent!

Här är tråden där jag kort följer upp detta kring mina Roadhouse belägg
Länk

@extravagant77 : Johan B har mer eller mindre redan svarat vad jag tänkte svara dig :-) Som med alla produkter måste det göras trade-offs mellan alla önskemål. Det ideala bromsbelägget är mycket värmetåligt, greppar direkt när det är kallt, blött och kallt, har samma friktionskoefficent när det är -20 grader C som +900 grader C, avger inget bromsdamm, sliter ingenting på bromsskivan, håller för evigt eller iallafall väldigt länge, minimerar risken för bromsskrik, innehåller inte alltför giftiga pryttlar och är snorbilliga att utveckla och tillverka.

Det är tokenkelt att tillverka ett belägg som är överjäklig på en eller ett par av dessa önskemål, men kommer att vara katastrof inom de alla andra.

Generellt kan man säga att dyrare belägg är bättre på att vara bra inom alla dessa önskemål, medans billigare belägg ofta har någon eller ett par punkter som de är lite sämre på.

Jämför med däck. Det är exakt samma jongleringsprinciper där. Ni som är lite insatta vet att generellt gäller att lite dyrare däck oftast är bra på de flesta områden medans lite billigare däck är bra inom ett par områden (tex ofta torr vägbana) men sämre inom andra områden (tex ofta våt vägbana).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.