AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

318d 2010 - Bytte bränslefilter, men rutiner efter byte verkar diffa...

ti
100
tippz
318d E91 -10
Tjenare, bytte bränslefilter idag på min 318d. Allt gick enligt förväntan tills jag skulle lufta systemet.

Vad jag har läst på, och vad BMW själva har skrivit i sina serviceböcker så ska man endast trycka in nyckeln, trycka på start/stopp-knappen UTAN att hålla in koppling eller broms, så ska systemet starta bakre dieselpump och fylla upp filter och lufta systemet...

MEN, detta skedde INTE för mig. Vad jag än gjorde så ville inte pumpfa* starta. Googlade flera gånger, och alla sa samma sak. Detta ledde alltså till slut att jag var tvungen att starta bilen och fylla upp/lufta systemet på det viset istället.

Varför funkade det inte? Gjorde jag fel? Har min högtryckspump tagit rejält med stryk nu eller? Motorn kanske kördes tom ca. 5 sek. innan han startade till för att sedan dö igen. Andra gången krävdes det ca. 10 sek totalt på två försök. Sedan gick han jämnt och fint.

Någon som varit med om liknande?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bytte filter senast i fredags. Samma här inget hände när jag gjorde som dig med att trycka på start stopp. Startade sedan bilen den tuggade ett tag för att sedan gå igång. Sedan la den av. Testa igen o starta o då tuggade den igen för att sedan starta o gå fint. Fick felkod i INPA efter detta men den gick att radera och kom inte tillbaka. Så inget farligt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
He he glömde jag fick ett helvete att få dit klämman som sitter bak vid värmaren. Var tvungen att modifiera den. Har ändå bytt innan men denna gången fick jag inte den att gå tillbaka. Var bom stopp. Har för mig att förra gången så hade jag på tändningen i typ 30 sekunder o då starta den på första försöket men måste minnas fel. Ja ja den gjorde det inte denna gången iaf. Har läst om andra som gjort precis som du o jag. Läste på BMWs workshop att man måste använda dis för att lufta systemet korrekt. Men som sagt många som gjort som du o jag.
ti
100
tippz
318d E91 -10
Haha, jag hade också ett helsike med klämman, fick trycka ihop ändarna en aning för att få dit den igen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vid vilket intervall ska bränslefiltret bytas på N47?

//Stenback
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Var tredje oljeservice. Står i instruktionsboken om dom olika serviceintervallerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.