AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.389

Kylarvätska byte E46

Bi
20
BimmerE46
e46 328 Coupé -00
Hejsan, skulle byta kylarvätskan idag så lyfte bilen i framvagnen och satt dit två pallbockar.
Tog av kåpan undertill och placera en stor spann som skulle samla upp allt. Innan jag börja så tog jag av locket till expansionskärlet och luftningsnippeln. Började tömma från expansionskärlet och sen från kylaren. Alltså två pluggar under bilen. Medans det rann så satt jag nyckeln i läge två och värmen på max. Men det som förvånade mig var att efter allt hade runnit ut så var det endast fyra liter i spannen.. Testa att höja fläkten men inget hände.
Behövde bilen på kvällen så satt tillbaka pluggarna och fyllde med kylarvätska, lufta systemet och för att vara på säkra sidan så starta jag bilen och kolla så det cirkulera som det skulle. Efter jag hade fyllt så var det fin blå vätska i expansionskärlet men efter jag lät det cirkulera så blev det allt mer brun/blått..

Fick endast i 4 liter vilket var samma som jag tappade ur. Körde bilen och lät den stå på tomgång och arbetstempen låg som den skulle. Allt fungerar som det ska och det tyder väldigt mycket på att jag aldrig fick ur all kylarvätska från systemet.. Men vad var det som gjorde att allt inte rann ur?
Kan inte komma på vad jag gjorde för fel så någon kunnig får gärna ge ett tips som skulle fungera lite bättre! ;)

Kan tillägga att jag lossa pluggarna så mycket det bara gick och att det "forsa" ut kylarvätska rätt så snabbt efter det.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, du har inte tömt motorblocket.

Normalt har man ju 8,5 liter i systemet. När du tömt ur pluggarna för expansionskärl och kylare så tätar du tillbaka dem och kryper ut till högersidan, på motorblocket, nära högra motorfästet och kränghämmaren. 13mm hylsa tror jag. Så dränerar du där. Återmontera, sen är du redo att fylla igen.

Experter får rätta mig om jag har fel.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Storabjörnen har helt rätt - det är några liter i motorblocket också.

Man får dock aldrig ut varenda liten droppe - om man misstänker gegga och skräp så får man spola igenom systemet.

Min absoluta favorit för det ämnet är ju helt klart denna Pontiac Grand Prix :-)

Om ni undrar varför dess kylsystem behöver spolas igenom så har ni svaret här :-)

Antalet liter i ett kylsystem varierar från motormodell till motormodell, men för en M52B28 i en E46 låter 8.5 liter rimligt.

Dräneringspluggen för blocket sitter mycket riktigt på höger sida. Oftast sitter den mellan 5:e och 6:e cylindern men på vissa motorer lite längre fram närmare motorfästet precis som Storabjörnen beskriver.

I denna tråden har jag lagt in ett par bilder som visar var dräneringspluggen för blocket sitter för några äldre motorer
Länk
Bi
20
BimmerE46
e46 328 Coupé -00
Då fick jag svar på varför, tackar så mycket för det!
Blir gör om, gör rätt ikväll då ;)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
det är lite knepigt att lufta systemet efter du tömmer hela systemet. Det är inta bara fylla i med glykol till max nivå och så är det klart. Bäst att du ber någon erfaren att göra det om du aldrig gjort det själv tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.