AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
725

Motorn hugger/dör

De
1
Dem
318ti - 02
Tjena!

Har en BMW 318t 2002.

Det började med att den i förra veckan vid några enstaka tillfällen "huggit till" under färd och tappat tändningen (samtidigt som varvräknaren fallit, batterilampan mm. börjat lysa etc) för att sedan 1-2 sekunder senare "tända till" igen och rulla på som vanligt.

Problemet fortsatte dock och vid långsammare körning ~ 20-30 km/h har den nu flera gånger dött helt. Startmotorn går och batteriet är starkt. När jag låtit den vila 30 sek - 1 minut startar den igen som om inget hänt och jag kan då köra en kortare sträcka innan den dör igen och måste "vila" någon minut.

Dessa problem har kommit allt tätare senaste dagarna. Det märkliga är att det framförallt uppkommer vid långsam körning eller när bilen står på tomgång, samt att det aldrig är några problem de första 2-3 milen efter kallstarta, utan när motorn blivit ordentligt genomvarm och jag exempelvis stannar till vid ett rödlysen, då börjar den krångla!

Någon som varit med om liknande?!
Har läst flera trådar med liknande problembeskrivningar men utan något konstaterat fel...

Tacksam för svar!

Mvh
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det första som slår mig är ju givetvis: Har du kollat felkoder?
Vid tillfällen som den stannar omotiverat (beroende av någonting) men sen hoppar igång, kan den ha hunnit lagra en felkod utan att du nödvändigtvis får en tänd gul motorlampa på panelen.

Det andra som slog mig när jag läste vad du skrivit är ju en misstanke om kampositionsgivare. Om det är en 318 så är det väl N42-motorn och den har bara en givare mig veterligen. Felar den då kan motorn gå över o ta signal från vevaxelgivaren för att få någon som helst koll på rotation och var/när den ska tända etc. Antar att det är då den hostar till och vill dö. En teori.

Trasig kampositionsgivare betedde sig så i mitt fall. Nu var ju detta på en bil med två givare, en för insug- och en för avgassidan. Till en början gav de inte konkreta felkoder i datorn, men efter att ha börjat dö inför rödljus och när man ska in i rondeller etc, då var läget så illa att jag faktiskt fick felkoder på dem. Båda två. Vad är oddsen?

OM det nu är kampositionsgivare som börjat lägga av (det brukar smyga sig på och förvärras) så är det ett jobb du kan göra själv att byta.

Men som sagt, kasta inte onödiga pengar på fel delar på en bil - kolla felkoder först.

/Anders

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.