AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.131

Hastighetsmätare slutar funka

Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Tjenare! har haft det typiska då antispinn lampan lyser abs och handbroms vilket tydligen ska vara abs sensorn bak så jag tänkte jag skulle rengöra den vilket resulterade i att jag hade sönder den då den satt fast. För nuvarande kör jag utan någon abs sensor bak i väntan på den nya och idag märkte jag att hastighetsmätaren slutade fungera helt kan detta ha någon koppling?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, om det var vänster bak.

Det är från den sensorn som bilen tar hastigheten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Gick igenom lite trådar och hittade en gammal tråd där dom beskriver att den högra abs givaren även går till hastighetsmätaren. så blir väl att prova byta den också se ifall detta löser något.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt i huvudet, är det farthållaren som tar signal från höger.

Om vänster bak pajjar, slutar hastighetsmätaren i alla fall att fungera, det har jag själv upplevt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Okejokej! jamen jag provat koppla in den nya abs sensorn till vänstern å ser ifall något börjar funka igen annars får jag ta å byta högra också :) Tacksam för svar!
Fungerade hastighetsmätaren innan du drog ur sensorn?
Ol
23
Oliverj

320 E46 sedan -01
Det gjorde den
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan, det är sällan jag ens skulle sätta en enkrona mot vad du säger gällande BMW och E46 speciellt, men jag måste ändå nyfiket fråga/påstå att visst bryr sig väl inte farthållaren en dugg om hjulens hastighet, eller är i behov av signal från ABS-givare?

Enligt min mening är det helt styrt av potentiometrarnas lägen i gaspedal respektive spjällhus - i samarbete med motorstyrningen.

Jag kan ha fel, självklart, men jag tror det.

/Anders
Det finns en risk att det är modulen eftersom mätaren fungerade innan du ryckte den, men du måste ju ändå dit med en ny så det lär du märka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.