|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nybliven ägare av en 318d -10 touring. Var egentligen inne på en 320d men då jag var lite tveksam till om effekten skulle räcka till i en 318d. Men så dök detta exemplaret upp som hade det mesta i "kravlistan" för utrustning och det blev ett köp. Går hyfsat bra ändå trots sina 143hk och används mestadels till och från jobb ~2,5 mil om dagen. Men man funderar ju såklart lite på att optimera för lite mer effekt, dock aldrig gjort det på mina tidigare bilar då jag sätter driftsäkerheten i första hand. Nu kör jag ju som en kärring och njuter mer av körkänslan och komforten än effekten, men det känns i omkörningar att det saknas lite effekt, särskilt när man åker 3-4st i bilen. Har försökt läsa gamla trådar om optimering men inte fått någon riktig klarhet eller svar av någon som haft bilen optimerad och kört ett antal tusen mil. Någon som har erfarenhet ? | |
|
lite nyfiken jag med, sitter i samma sits så vitt jag vet får man antingen skicka sin styrenhet till valfri optimeringsfirma eller så får man helt enkelt ta bilen till en firma som gör det åt dig. jag var nämligen väldigt nära en optimering, men när killen hörde vilken bil jag hade så sa han att styrenheten är låst via odb2-uttaget |
|
|
Ja så långt är jag med, att det inte går via obd. Var väl någon brytpunkt maj -09 eller liknande. Frågan är hur det påverkar driftsäkerheten, det är ju ändå en bruksbil som alltid ska fungera och nödvändigtvis inte behöver extra effekt men det är ju alltid kul med lite mera kräm vid omkörningar :-) |
|
| klart det sliter lite mer, men om man inte buskör hela tiden så är det nog marginellt | |
|
Jag lämnade in min 316d för trim sensommaren 2014. Hittade en bild på mätarställningen från nästa samma dag. 55555 km. När jag sålde bilen i november ifjol hade den gått snudd på 80000. Den som köpte den pendlar till jobbet fem dagar i veckan, 6 mil enkel resa. Har inte varit några som helst bekymmer med drivlinan, bortsett från en skadad kontakt till en sensor. 316d & 318d är fysiskt identiska. |
|
| får man fråga vad du på ett ungefär fick ut? vrid och häst? | |
| Vad trimmet verkligen gav har jag ingen aning om. Men utlovad effekt då var samma som utlovas idag. Länk | |
| nice, man kan väl förmoda att du var nöjd med ett sådant steg från en 316d! | |
| Jag var nöjd med original också =) | |
|
Jag är nöjd med min. Vill jag ha lite mer drag växlar jag ner. 2+1 väg och man går ner på trean i 80 km/h vid omkörning så är det extremt sällan någon hänger på. Ännu ovanligare att någon drar en. De jag oftast får dra jämt med är 320d men antar att de ligger på en högre växel. //Stenback |
|
| hur gjorde ni eran optimering? lämnade ni in bilen eller skickade ni iväg styrenheten? | |
|
Jag åkte med bilen till Göran i Hyllinge så plockade han ut ECUn och fixade allt. Ville jag få trimmat idag så skulle jag bara skicka iväg ECUn. Skulle vara smidigast för mig. |
|
|
Jag optimerade min 316d för 4 mån sedan hos svensk motoroptimering Länk Lämnade in bilen på kungsholmen och arbetet tog 3 timmar, kan varmt rekommenderas då resultatet blir bra på denna motor. Finns annars en hel del trådar i trimmning och väghållning delen av forumet om optimering |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.