|
|
|
|---|---|
| Jag bytte framruta i min e61 för ett par månader sedan. Har knappt kört bilen sen dess. Häromdagen åker jag på en vanlig asfalterad väg och helt plötsligt får jag en spricka i rutan som börjar från vänster a-stolpe och går mot mitten. Kan inte annat än tro att rutan är felmonterad och att spänningar o karossen orsakat detta?? Det är inget stenskott det är jag helt hundra på. När det skedde hade jag ingen bil framför mig och speciellt fort gick det inte heller...Ska ringa Ryds i morgon men dom kommer säkerligen slå ifrån sig...Någon som varit med om något liknande? | |
|
Hej, Det var inte så längesedan den numera lägre glaskvaliteten på bilrutor diskuterades här. Kanske denna Länk I o f s var det känsligheten för stenskott som var huvudtemat, men nog kan väl ändå ditt fall rymmas där. Känsligt glas, en (i princip) osynlig kantskada på rutan redan före monteringen och/eller något misstag av teknikern. Allt lika möjligt. /Lennart |
|
|
Funkar regnsensor efter Ryds bytt rutan också fö? För det gjorde den inte på min när jag bytte där.. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
| Ja d lyckades dom med..däremot blev inte HUD som den var innan... | |
|
Sovit på saken. Även HUD och glasbyte har diskuterats relativt nyss. Dåligt resultat är bara det skäl nog för en reklamation. /Lennart |
|
|
Har du HUD på bilen så är det en specialruta för det. Missar dom det så funkar inte HUD som det skall. Dessutom har jag för mig att jag har läst någonstans att om man har HUD så är det extra känsligt att rutan hamnar "rätt". Så om HUD-funktionen inte är korrekt så skall det räcka med enbart detta för att dom måste åtgärda. Vad är det som inte är bra med HUD:en? |
|
| Pratade med dem idag och måste säga att de var oväntat tillmötesgående..ska och visa bilen i morgon så får vi se vad dom säger. HUD blev lite suddigare skulle jag säga. Jag var noga med att beställa en HUD ruta så det tror jag det är. Men som sagt är det kanske extra noggrant att den hamnar perfekt. Meddelar i morgon hur det går... | |
|
Perfekt tråd. Står i valet å kvalet att bestämma vart fasen ja ska köpa rutan. BMW tar 14680:- så jag får betala ca 4600 med mitt bolag, -OKQ8 backup 1500. Det är då en ORG HUD ruta. Var förbi på ryds igår och visade upp bilen, dom skulle ha 3600:- för rutan med mitt bolag, -OKQ8 backup 1500kr. Då har vi bockat in för HUD, regnsensor, ljussensor mm. Ej reflektiv ruta mm. Nu när jag läser detta så blir jag orolig ifall ryds fixar detta? Det känns ju bättre att lämna hos en som håller på hela dagarna med detta ist för BMW för de e ju inte så ofta de byter vindruta kan ja tänka. Men åtminstonde får jag rätt grejer. |
|
|
F-Tar, har du tänkt använda samma glasmästare som adb? Ryds är en stor kedja med många glasmästare på många olika orter... Många BMW-verkstäder lämnar glasärenden vidare till externa glasmästare, tex Ryds. |
|
|
Abd? Vår BMW verkstad i stan tycks göra bytet själv, då jag frågade specifikt.. Svaret vart "jo vi byter många rutor så det blir inga komplikationer alls". Däremot var de tvungen att återkomma som vanligt för de har svårt att få fram rätt ruta. Att bilen har 2 VIN nummer hjälper ju inte heller. |
|
| Nu är jag med, ja.. Tanken var att gå igenom ryds då dem är snäppet billigare men med en pirat ruta.. Men nu då jag läser detta så tror jag nästan att jag köper en orginal, skulle kosta mig ca 2900 totalt hos BMW då jag pratade med dem för en stund sen. Offerten ligger kvar en månad iallafall så nog hinner jag att bestämma mig | |
| Har idag varit på Ryds och dom kommer byta rutan till en ny. Blev förvånad att det gick så enkelt att reklamera den. Måste säga att jag är väldigt nöjd med hanteringen av ärendet även om man hellre hade sluppit åka tillbaka o få den bytt på nytt. Skulle jag kunna välja hade jag valt att göra det hos BMW men endast på anläggningar som har egen glasmästare...annars blir det ju ändå samma sak om dom lämnar iväg... | |
| Min är på BMW i detta nu för ny ruta. Kan återkoppla med resultat allt vad det gäller till funktion samt återmontage av lister mm. Ja helt enkelt att bilen är det skick man lämnade den, förutom ny fräsch ruta :) | |
| Ta det på BMW, dom andra kör med piratrutor för att tjäna pengar, vissa BMW ÅF använder sig av Ryds och liknande så kolla det innan så du vet att du får original, inget kul åka runt med en Made In Taiwan ruta på en Alpina B5 | |
| Håller helt med lanab | |
| Hade inbrott i min förra BMW och fick göra ett snabbt byte på en av de vanliga bilglasfirmor. Det var en piratkopia och den blev oerhört repig mycket snabbt. Inte alls samma kvalitet som originalrutorna så nästa gång jag byter ruta kommer det att bli på BMW verkstad som byter själv. Vet om BMW verkstäder som lägger ut det och det blir det inte. | |
| Jo jag hämtade bilen efter jobbet och allt var kanon. Såg identisk ut med min förra också, fast utan sprickor då :) de enda ja fick göra var å städa bilen lite, men annars allt gott. | |
| F-Tar; Om du hade frågat på Ryds så hade du nog fått veta detta med rutor, är samma ruta hos Ryds men med en annan stämpel för dom får inte sälja med bilmärkesloggan så därför slipas rutan och får en ny stämpel BMW har ingen egen glasfabrik. | |
| Kanske de, men tyckte BMW loggan satt som smäcken på ny-rutan! Tycker alpinan ska få de den förtjänar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.