AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.534

E46 -03 rök ut kylfläkt

Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Hej

Jag hade problem med att det luktade bränt i kupen och samtidigt steg det rök när bilen stod still ur motorn, det kom där fram vid kylfläkten. Det hände bara när den nåt arbetstemperatur och stod stilla. Nåväl jag var inne på BMW och ventilationskåpans packning läckte och de fixade den. Nu har jag kört 10 mil till och det röker fortfarande ur kylarfläkten. Men det luktar mycket mindre nu. Tänkte först att det bara var gammal olja men det känns som att det borde ha försvunnit. Har försökte putsa men kommer inte åt allt runt om just nu.

Har ni någon aning vad det kan vara? Skall ringa imorgon till BMW men tänkte höra här eftersom BMW öppnar först imorgon.
em
906
em3
M3 cab -03
"Ryker ur kylarfläkten" är kanske lite svårt att tolka....

Kylaren kan ju såklart vara läck, då kanske det ser ut som att kommer från fläkten. Ångorna från kylsystemet aningen sött (glykol), men ska vara vita.

Ångorna från otät ventilkåpepackning luktar bränt, så det är fine.

"Luktar mindre" är inte heller lätt att tolka. Du får nog försöka beskriva lite mer stringent, om någon ska ha en chans att tipsa.

Kanske en hel motortvätt är bättre, än att "putsa", rätt utförd försvinner det mesta av smuts och olja.....

em3
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Alltså det kommer ut där fram vid gälarna. Där var kylarfläkten sitter.

Den va inte det är dom kollade på BMW och nivån låg på samma fullt efter att jag kört 10 mil.

Det är inte lika kraftig bränd olje lukt. Det osar lite av det när man luktar vid motorn när det komer vit rök.

Jag tror också det var gammal olja som läckt eftersom om det vore något annat skulle väl dom på BMW ha sagt något när dom felundersökte den för just det felet.
em
906
em3
M3 cab -03
Igen, inte helt lätt att tipsa. Rök, som kommer ut genom "gälarna", är inte fram, utan på sidorna. Luftintagen fram brukar kallas "njurar", beroende på formen. Om du öppnar huven, borde du se varifrån röken kommer. Är det från fläkten, som du sa tidigare, är det nog inte det, utan från KYLAREN, som sitter en decimeter framför fläkten.

Njurarna sitter närmare kylaren, än vad fläkten sitter, bra om du har koll på de olika delarna i motorn.Det kan såklart vara läck vid slanganslutning i kylsystemet också, men det går nog att se.....

em3
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Njurarna menar jag, slog slint i skallen för en sekund. Har mycket annat på gång. Förlåt för det.

Stängd huv så kommer det ut från njurarna och med öppen huv så kommer det rakt upp från kylaren fast det kommer ju i princip från kylfläkten eftersom det i alla fall åker genom det. Om det nu är läckage i kylsytemet så borde det väl läcka kylarvätska?
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Jag bad dom fel undersöka kylsystemet när jag hade den inne på BMW och dom sade att det var helt. Så borde inte vara det.
em
906
em3
M3 cab -03
Nähä, och om det kommer rök ändå, är ju något uppenbarligen inte tätt. Tror inte vi kommer mycket längre än så här.

Är du medveten om att vatten, i ångform, är ungefär 700 gånger större i volym, än i fast form??

Vad jag försöker säga; det tar lång tid, och mycket ÅNGA, innan du ens kan se det i expansionskärlet!!!!

För dig, och andra okunniga, sätt på en liter vatten på spisen, och låt det koka på låg värme, hur många timmar tar det, innan vattnet kokat slut. Hur mycket ånga har du sett, under tiden??

Ett trycksatt kylsystem, släpper ånga, men det tar ganska lång tid, innan du kan mäta det i minskad VÄTSKA!!!! Små läckage syns, men blir knappt mätbara, i vätskeform!!!!

Sök bara upp en kunnig person, eller åk till verkstaden igen, och visa ångläckaget, då fixar dom nog det också......dom, verkstaden, hade förmodligen inte kört den varm vid förra besöket, om du har ett litet läckage från kylsystemet, då syns det inte förrän tempen är uppe på regleringsnivå!!!!

em3
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Ja, det är ju det jag frågar tips om det finns någon som känner till problemen. Du behöver ju inte reagera som du gör och bli arg på mig. Om du inte känner för att svara så gör inte det. Att nervärdera folk för att de ställer frågor är ju bara konstigt. Jag kommer i alla fall inte ställa en fråga mer i detta forum när man blir bemött på detta sätt.
em
906
em3
M3 cab -03
Ursäkta, men jag tror jag frågat efter enkla fakta minst tre gånger, för att jag faktiskt vill hjälpa till. Men när det inte kommer någon respons, går det tyvärr inte.

Känner du inte själv, att du behöver kunna uppbyggnaden av en motor, för att kanske lösa/analysera/ta reda på fel???

Hur som helst, lycka till med bilen, åk till en verkstad, så kan dom säkert lokalisera problemet!

em3
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Oj, den ene lite väl lättstött å den andre lite väl hård å raljant i sin ton. Sansa eder, tror bara em3 bara vill hjälpa till men kanske gör det på fel sätt....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.