|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Om det nu visar sig tätt, vilket jag hoppas, så tycker jag inte att du ska bråka mer med pluggen. Bilen har, om jag inte fattat fel, gått rätt långt 29 k mil. När du byter olja nästa gång kan du med fördel suga ur oljan istället. Jag skulle i vilket fall inte åtgärda förrän vid nästa oljebyte. För att undvik problem, särskilt som jag amatörmeckar, så bör jag alltid använda momentnykel. Hur hårt ska jag dra en oljeplugg? Hjulmuttrar osv. Det finns moment angivna. Använder jag momentnyckel så kan jag förmodligen byta olja minst 100 ggr eller hela bilens livslängd utan att behöva vara rädd för att skada oljetråg/mutter eller att tappa muttern. E |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej E, Absolut, jag kommer köra på oljesug á la Johan B nästa gång. Stämmer, den har gått 29K. Jo, jag har skruvat bilar ganska mycket. Men aldrig så mycket som under BMW-ägande (två E46'or) :-) Är fortfarande en amatörmeck såklart men har ju byggt upp rätt god känsla för material o verktyg. Tycker jag har rätt ok känsla för moment, och i ärlighetens namn var väl denna skada inte helt och hållet mitt fel. Lite stress ska vi addera situationen, givetvis, men enligt min bedömning var mitt dragningsmoment inte över rekommenderat, men tydligen tillräckligt för att gamla grejer skulle ge sig. Vi pratade tidigare i tråden om andra ägares möjliga överdragning och flera års påfrestningar vilket kan ha föranlett att det oturligt nog just här, nu, och för mig blev smärre katastrof. Jag har faktiskt en momentnyckel, men den använder jag för hjulbultar. Den är rätt stor. Jag söker en momentnyckel som är mindre, som funkar till sånna här saker t.ex. Vet du någon bra som inte kostar mig en arm och ett ben? /A |
|
Hej! Jag är ingen expert och många har åsikter om Biltemas produkter. Jag tycker att den här Länk väl täcker de behov jag har. Personligen tycker jag att Biltemas verktyg över lag är rätt bra. (Nu kommer puritanerna att doppa mig i kära och rulla mig i fjädrar) Ett annat alternativ är Länk . Oftast får man den kvalitet man betalar för. Använder man en momentnyckel dagligen i sitt arbete så ska man givetvis köpa kvalitet. Själv använder jag momentnyckeln kanske 10 ggr per år. T.ex. vid däck byte. Jag drar kanske 50-70 nm på däcken med vanligt spärrskaft och sen tar jag fram momentnyckeln och går ett varv runt bilen, kör fem mil och går ett varv till.. E |
|
|
Granlunds planförsänkare är bra om den sitter i en stationär maskin, men den lär inte fungera i en handmaskin som krävs när tråget sitter på motorn. Du kommer inte att kunna åstadkomma en ny fin plan yta som tätar, utan du får en yta med vibrationsmönster. Jag tror på gängtejp, fast ännu bättre med lin. Det kommer säkerligen att hålla tätt för dig. **BMW-ägare i 36 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Har aldrig ägt en momentnyckel. Kanske dags att köpa en? Har alltid använt känsla när man bytt hjul,etc. Aldrig haft problem. Ägt ett 15 tal bilar. Men som sagt får nog införskaffa en. | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Mats, tack för kompletterande tips där. Bra att veta! Jag använde ett par varv gängtejp, i övrigt ingenting. Jo, en sak, skadan var ju i det närmaste en rund skärva, men nån millimeter var kvar och stack upp i jämförelse med den i övrigt närmast svagt konkava skadeytan. Den förhöjningen slipade jag bort så att jämnheten ökade. Den läcker inte. Har använt bilen av och till hela dagen och den har inte lämnat en droppe under sig. E, farsan växte upp i samma område där Biltema började som källarbutik för alla herrans år sen. Har således vuxit upp med verktyg från företaget och fortsatt den traditionen. ALLT är inte bra, och de har haft perioder. Men mycket är bra faktiskt. För mig som hemmapulare. Om jag var proffs och använde nycklar, skaft, hylsor, mejslar etc dagligen i yrket är det troligt att jag också valt proffsgrejor, men som hemmafixare finns det idag ingenting jag inte klarat pga att verktygen skulle varit av för dålig kvalité. Visst, vissa saker har jag kompletterat med Kamasa, men i övrigt är det mycket "Feltema". Tack för tipset om 1/2" momentskaft! A. |
Gaspo, för hjul har min momentnyckel varit till jättestor hjälp. Aldrig en fråga om att dra olämpligt. Alltid perfekt moment när det är dags att lossa och fästa vinter/vår. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.